Volkswagen Golf VII - samiec alfa

Od lat przewodzi coraz liczniejszej sforze konkurentów. Znowu chce trzymać ich na dystans. W teście VW Golf ze 140-konnym silnikiem 1.4 TSI. 

Volkswagen Golf VII
VW GOLF. 38 lat na rynku. To najchętniej kupow ane auto w Europie
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 89 390 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5
SPRAWDŹ OFERTY

Prawdopodobieństwo znalezienia kogoś, kto nie widział Volkswagena Golfa lub nie wiedziałby jak to auto wygląda jest niewielkie. Przez blisko 40 lat produkcji mury fabryk Volkswagena opuściło niemal 30 milionów egzemplarzy tego modelu. Oznacza to, że przy 7 miliardach ludzi żyjących na Ziemi jeden samochód przypada na 233 osoby!

 

Golf w standardzie ma sporo elementów wymagających dopłaty u rywali – na przykład klimatyzację czy elektroniczną szperę

UROK DETALI

Golfa nie zachwyca wyszukanym nadwoziem. Jego zasadniczy kształt fundamentalnie nie zmienił się od 1974 roku. To się nazywa ponadczasowość. Właśnie dlatego, w odróżnieniu od konkurencji, Volkswagen tak wiele uwagi poświęca detalom. Reflektory przednie i światła tylne to swoiste dzieła sztuki. Kiedy przyjrzysz się im z bliska, z bardzo bliska, zobaczysz, że wypełnienie pustej przestrzeni wnętrza reflektora ma kształt plastra miodu. Listwy wykańczające drzwi, klamki i uchwyt służący do zamykania drzwi są podświetlane diodami. Dźwignie kierunkowskazów wyprofilowano, tak by łatwiej było w nie trafić, a do ich wykonania użyto dwóch rodzajów tworzyw sztucznych. Wnęka na koło zapasowe jest tapicerowana! Nawet kształt klapki od wlewu paliwa współgra z krzywiznami tylnego słupka. Dźwięk zamykających się drzwi też nie jest dziełem przypadku. A przecież można prościej i taniej.

 

BEZBŁĘDNA ERGONOMIA

Liczba przełączników na konsoli środkowej, która – podobnie jak w samochodach BMW – jest zwrócona w stronę kierowcy, zredukowano do minimum. Stało się tak dlatego, że większość funkcji obsługiwanych jest za pośrednictwem dotykowego ekranu multimedialnego kombajnu bądź wielofunkcyjnej kierownicy (opcja). Sztuczka polegająca na zmniejszeniu ilości przełączników potęguje wrażenie łatwości obsługi. Zegary są najbardziej klasyczne z możliwych, a białe podświetlenie sprawia, że nawet w nocy okazują się tak samo czytelne jak w dzień. Kiedy już zajmiesz miejsce za kierownicą, poczujesz się jak w samochodzie o klasę większym. Kierownica i fotel mają na tyle szeroki zakres regulacji, że niezależnie od wzrostu znajdziesz odpowiednią pozycję dla siebie. Co ciekawe, maksymalne odsunięcie przednich foteli do tyłu jest niezbędne tylko w wypadku osób o dwumetrowym wzroście. Nawet wtedy, z tyłu, miejsca nie zabraknie dla równie wysokiego pasażera. Dość powiedzieć, że cztery dorosłe osoby poczują się w Golfie naprawdę komfortowo. Także ilość miejsca na bagaż (380 l) stawia Volkswagena w czołówce w swojej klasie.

Widoczność do przodu i na boki jest znakomita. Do tyłu – koszmarna. Za dopłatą (1000 zł) można, a nawet trzeba, wyposażyć auto w przednie i tylne czujniki parkowania. Jeśli parkowanie nie jest Twoją mocną stroną, za 1870 zł możesz dokupić system Park Assist, który niemal sam potrafi parkować równolegle i prostopadle (zatoczka, garaż).

SILNIK 1.4 PALI TYLKO 6,5 L/100 KM

Silnik 1.4 TSI to optymalne źródło napędu. W ofercie są jeszcze jego słabsza, 122-konna odmiana i całkiem przyzwoita jednostka 1.2 TSI. Jeśli liczba koni mechanicznych nie jest dla Ciebie priorytetem, warto wybrać silnik 1.2, zwłaszcza że wersja z jednostką 1.4 jest sporo droższa. Najniższe spalanie, jakie udało się osiągnąć podczas testu to zaledwie 4,3 l/100 km. Średnie to 6,5 l/100 km, maksymalne 8,9 l/100 km. Jak to możliwe? Golf waży zaledwie 1268 kg – to ok. 100 kg mniej niż średnia w tej klasie. Ma system start/stop, odłączaną pompę wspomagania kierownicy, kiedy jedziesz na wprost, jest też znakomicie dopracowany aerodynamicznie Auto nie tylko wskazuje, który bieg powinieneś wrzucić, by zwiększyć wydajność jazdy, ale też udziela eko-porad, m.in. aby zamknąć otwarte (niepotrzebnie) okno lub zmieniać biegi na wyższe wcześniej, albo wyłączyć silnik, jeśli zbyt długo pracuje na biegu jałowym. Nie oznacza to bynajmniej braku przyjemności z jazdy. Silnik generuje nie byle jaką moc i moment obrotowy. Już od 1500 obr/min masz do dyspozycji aż 250 Nm. To sprawia, że auto jest dynamiczne i ma dobre osiągi, zwłaszcza że skrzynia biegów może uchodzić za wzór precyzji. „Setkę” osiągniesz nawet po 8,4 s, a po 400 m od startu mkniesz z prędkością niemal 140 km/h.

 

Volkswagen również skutecznie hamuje – ze 100 km/h zatrzymuje się po 33,9 m. Warunek jest taki, że musi mieć rozgrzane hamulce i porządne letnie opony. Na „zimówkach” wyniki nie były tak imponujące.

 

Precyzja prowadzenia oraz komfort resorowania są mocną stroną Golfa. Nawet testowy egzemplarz wyposażony w sportowe zawieszenie (krótsze sprężyny, twardsze amortyzatory) i niskoprofilowe opony (225/45) bez trudu radził sobie z tłumieniem solidnych poprzecznych nierówności. Nadwozie jest stabilne podczas pokonywania zakrętów, a elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego (XDS) w sposób zdecydowany neutralizuje podsterowność. Jedyne czego Golf nie toleruje to nagła zmiana obciążenia podczas pokonywania zakrętu. Na przyhamowanie lub zdjęcie nogi z gazu błyskawicznie reaguje nadsterownością, którą zmniejszyć stara się układ ESP – niewyłączalny.

 

Układ kierowniczy jest dość bezpośredni, a liczba obrotów kierownicą od lewej do prawej strony wynosi tylko 2,75. Gdyby reagował on nieco bardziej jednoznacznie, byłby idealny, a tak jest „tylko” bardzo dobry.

 

PUŁAPKI PRZY ZAKUPIE

W podstawowym wyposażeniu (Trendline) znajdziesz wszystko, co niezbędne: siedem poduszek powietrznych, system ESP, klimatyzację, a nawet komputer i radio.

 

Niestety, w tej wersji wyposażenia wybór silników jest bardzo skromny. 1.4 TSI wymaga droższego wyposażenia, choćby Comfortline. Po dorzuceniu kilku podstawowych drobiazgów (biksenony 1320 zł, automatyczna klimatyzacja 1370 zł, przyciemniane szyby 400 zł), cena auta rośnie do 80 000 złotych! Szkoda, bo najwięcej do zaoferowania nowy Golf ma w dziedzinie komfortu jazdy i bezpieczeństwa, a na tym nie powinno się oszczędzać. Zwłaszcza że jazda samochodem – który sam zachowuje bezpieczny odstęp od poprzedzającego pojazdu, w razie potrzeby automatycznie włączy światła, wycieraczki, pozwoli głosowo zaprogramować nawigację i uruchomić telefon, po skończonej jeździe sam zaparkuje – jest niesamowita. To jak podróż w przyszłość! 

Dane techniczne

Data publikacji 1/2013
Silnik Rodzaj: benzynowy, R4, turbo Umieszczenie: poprzecznie z przodu Rozrząd: dohc, 4 zawory na cylinder
Moc kW (KM) 103 (140)
Przy obrotach (/min) 4500–6000
Pojemność skokowa [cm3] 1395
Maksymalny moment obrotowy [Nm] 250
Przy obrotach (/min) 1500–3500
Maksymalne obroty (obr/min) 6400
Rodzaj paliwa LOB95
Przeniesienie napędu na przednie koła
Skrzynia biegów 6-biegowa mechaniczna
Wielkość przełożeń 3,78/2,12/1,36/1,03/0,86/0,73
Bieg wsteczny 3,6:1
Przełożenie przekł. głównej 3,65:1
Nadwozie 5-drzwiowy, 5-miejscowy hatchback.
Układ jezdny Zawieszenie przednie: wahacze poprzeczne, kolumny McPhersona, stabilizator Zawieszenie tylne: wielowahaczowe, sprężyny śrubowe, amortyzatory, stabilizator Układ kierowniczy: przekładnia zębatkowa, wspomaganie elektromechaniczne
Hamulce z przodu tarczowe wentylowane, średnica 288 mm
Hamulce z tyłu tarczowe, średnica 272 mm
Układy wspomagające ABS, ESP
Rozmiar kół i opon 7 J x 17 Hankook Winter I’CEPT evo, 225/45 R 17 H
Koło zapasowe dojazdowe
Współczynnik oporu powietrza Cx 0,28
Powierzchnia czołowa [m2] 2,19
Dł/szer/wys [mm] 4255/1790/1452
Rozstaw osi [mm] 2637
Rozstaw kół przód/tył [mm] 1549/1520
Średnica zawracania w prawo/lewo [m] 10,9/10,9
Poj. zbiornika paliwa [l] 50
Masa własna [kg] 1268
Dopuszczalne obciążenie [kg] 512
Poj. bagażnika [l] 380-1270
Zużycie paliwa wg. normy NEDC (w mieście) [l/km] 6,4
Zużycie paliwa wg. normy NEDC (poza miastem) [l/km] 4,5
Zużycie paliwa wg. normy NEDC (średnie) [l/km] 5,2
CO2 (limit) [g/km] 119
Norma emisji spalin Euro 5
Koszty utrzymania – ubezpieczenie OC (1 rok) zł 1362
Koszty eksploatacji na km (zł) przy 15/30 tys. km/rok 0,86/0,61
Miesięczne koszty eksploatacji (zł) przy 15/30 tys. km/rok 1073/1523
Gwarancja podzespoły (lata) 2 lata bez limitu km
Gwarancja lakier (lata) 3
Gwarancja perforacji nadwozia (lata) 12
Cena modelu testowanego (zł) 100 950
Wyposażenie wersji testowanej Przednie i boczne poduszki powietrzne kierowcy i pasażera oraz poduszki kurtynowe i kolanowa, układy ABS, ESP, mocowania Isofix, tempomat, zdalnie sterowany centralny zamek, radio CD/MP3 sterowane z kierownicy, klimatyzacja automatyczna, elektrycznie sterowane szyby z przodu i z tyłu, kolumna kierownicy regulowana w pionie i poziomie, komputer pokładowy, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka, reflektory przeciwmgłowe, czujnik deszczu oraz zmierzchu, 16-calowe obręcze aluminiowe
0-30 km/h (s) 1,9
0-50 km/h (s)
0-80 km/h (s) 6,1
0-100 km/h (s) 9,0
0-120 km/h (s) 13,3
0-140 km/h (s) 17,3
0-160 km/h (s) 23,7
400 m (km/h)/(s) 16,5 s (137,2 km/h)
Prędkość maksymalna (km/h) 215
Elastyczność 60-100 km/h na IV/V biegu (s) 6,1/7,8
80-120 km/h na IV/V biegu (s) 6,7/8,8
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km) 4,3
Maksymalne (l/100 km) 8,9
średnie podczas testu (l/100 km) 6,5
zasięg (km) 769
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 50 km/h 49
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 80 km/h 77
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 100 km/h 97
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 120 km/h 116
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 140 km/h 125
Droga hamowania (m) ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m) 46,3
Wyposażenie dodatkowe Reflektory biksenonowe Top 2910 zł Czujniki parkowania (przód i tył) 1000 zł System nawigacji sat. Discover Pro 8060 zł System wspomagający parkowanie „Park Assist” 2.0 1870 zł Lakier metalizowany 1800 zł Pakiet zimowy (m.in. podgrzewane fotele przednie i spryskiwacze reflektorów) 1100 zł Obręcze alumin. 17”, sport. zawieszenie 1520 zł Autoalarm monitorujący wnętrze auta 730 zł

PODSUMOWANIE

Volkswagen Golf VII 1.4 TSI

Ocena:
4.5
(, )
Golf będzie „groźny dla otoczenia”. Już podstawowy model jest świetnie wyposażony, a jego właściwości jezdne i poziom dopracowania są jak w kompakcie klasy premium. Gdyby tylko wersje z bardziej temperamentnymi jednostkami napędowymi nie były tak drogie, mógłby dostać ocenę „doskonałą”. Czekamy na noworoczne promocje.
Nadwozie
Przestronne wnętrze, dobre materiały, perfekcyjne wykonanie, czytelne wskaźniki, intuicyjna obsługa, tanie reflektory biksenonowe, 7 poduszek,
słaba widoczność z wnętrza do tyłu, wysoki próg załadunkowy bagażnika
Napęd
bardzo niskie spalanie, płynne rozwijanie mocy, precyzyjnie pracujący mechanizm zmiany biegów, elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego (XDS) w standardzie
Komfort
wygodne fotele i kanapa z tyłu, wydajna klimatyzacja, bogate wyposażenie w standardzie
Właściwości jezdne
duża stabilność w zakrętach, pewne prowadzenie, mała podsterowność (XDS), wydajne hamulce
wrażliwość na zmianę obciążenia w trakcie pokonywania zakrętów
Eksploatacja
mocniejsze silniki wymagają dużych dopłat, drogi system nawigacji satelitarnej, tylko 2 lata gwarancji

Zobacz także:
Zobacz również:
REKLAMA