Volkswagen ID.Buzz: Mikrobus nowej ery - TEST

Na ulicy wzbudza więcej emocji niż hipersamochody. VW ID.Buzz jest jedną z najciekawszych nowości tego roku – oto wrażenia z jazdy.

VW ID Buzz Materiały prasowe

Powiedzieć, że mikrobus Volkswagena z 1950 r. jest jedną z największych ikon świata samochodów to jak nie powiedzieć nic. Volkswagen Typ 2, bo taką nazwę nosił model pierwszej generacji, służył chyba w każdej możliwej roli – od busa, przez dostawczaka, karetkę, samochód serwisowy w zespołach wyścigowych, pick-upa, aż po kampera i w tej ostatniej roli stał się częścią hipisowskiej kultury lat 60. W ostatnich dwudziestu latach Volkswagen przedstawiał aż cztery modele koncepcyjne nowoczesnego mikrobusa, a ostatni z nich właśnie wchodzi do produkcji seryjnej jako ID.Buzz.
Sądząc po reakcjach przechodniów oraz kierowców innych aut, z jakimi spotkaliśmy się podczas pierwszych jazd po Kopenhadze i okolicach, ID.Buzz jest prawdopodobnie najbardziej sympatycznym samochodem świata. Wygląda niezwykle oryginalnie, z dwukolorowym nadwoziem bardzo nowocześnie, a jednocześnie trochę w stylu retro i natychmiast rzuca się w oczy.

VW ID BuzzMateriały prasowe
Kabina wykończona w jasnych kolorach robi bardzo dobre wrażenie. Całą konsolę stanowi ekran multimediów
VW ID BuzzMateriały prasowe
Zgodnie z najnowszymi trendami – do wykończenia kabiny użyto materiałów pochodzących z recyklingu


Być może jest to subiektywne spostrzeżenie, wynikające z przyzwyczajenia do wymiarów nadwozia VW Multivana jakiego znamy od lat (oznaczanego jako T6 oraz T6.1), ale ID.Buzz sprawia wrażenie auta stosunkowo niedużego. Nadwozie ma jednak długość 4,7 metra oraz blisko dwumetrową szerokość; ta druga wymaga od kierowcy chwili przyzwyczajenia. Kabina jest bardzo przestronna, z wysoko zamontowanymi siedzeniami, znakomitym dostępem, idealnie płaską podłogą i ponad 1100-litrowym bagażnikiem. Styl deski rozdzielczej, do wykończenia której zostały użyte materiały pochodzące z recyklingu, robi bardzo dobre wrażenie. Całą konsolę stanowi w zasadzie tylko ekran systemu multimedialno-nawigacyjnego z małym panelem przełączników u dołu. Można odnieść wrażenie, że każde możliwe miejsce zostało wykorzystane na półkę albo schowek. W dostawczej wersji Cargo kabina jest bardziej „robocza”, sprawia jednak wrażenie jakby na jej posprzątanie i umycie wystarczyło pięć minut.

VW ID BuzzMateriały prasowe
ID.Buzz debiutuje jako samochód pięciomiejscowy, ale w przyszłości pojawi się odmiana dla 6 osób, natomiast w wersji z dłuższym rozstawem osi również 7-miejscowa

Konstrukcja vana wykorzystuje oczywiście platformę MEB, znaną z innych elektrycznych modeli koncernu, a dane techniczne wyglądają bardzo znajomo – zestaw akumulatorów gromadzący 77 kWh energii netto oraz silnik elektryczny umieszczony z tyłu i rozwijający moc 204 KM. Ruszając z miejsca, nabierając prędkości, zwalniając czy skręcając, auto zachowuje się w zasadzie identycznie jak crossovery VW czy Skody wykorzystujące tę samą konstrukcję. ID.Buzz jest bardzo spokojny, układ kierowniczy działa lekko, a reakcje na naciśnięcie pedału przyspieszania oraz hamulca są dokładnie takie, jakich spodziewa się kierowca. Cały „klimat” jazdy ma natomiast swoje źródło w tym, że siedzenia są umieszczone wysoko, a kierowca patrzy przez ogromną i znajdującą się daleko od niego przednią szybę – a także wynika ze świadomości jazdy właśnie tym modelem. Pomimo blisko 2,5-tonowej masy własnej dynamika okazuje się bardzo dobra, kabina zaś jest świetnie wyciszona – nawet przy prędkościach autostradowych niemal nie słychać szumu powietrza. Być może to również jest wrażeniem bardzo subiektywnym, ale jeśli którykolwiek ze współczesnych samochodów elektrycznych zachęca do wyjazdu w długą trasę, to jest nim właśnie ID.Buzz.

VW ID BuzzMateriały prasowe
Po złożeniu oparć tylnych siedzeń przestrzeń bagażowa wynosi 2,2 metra sześciennego


Jest to też pierwszy z całej rodziny modeli – pojawi się również odmiana z napędem na cztery koła, do oferty trafi większy zestaw akumulatorów, jednak przede wszystkim będzie ID.Buzz z dłuższym o ok. 25 cm rozstawem osi. A na bazie tego ostatniego powstanie kamper, który chyba nie może się nazywać inaczej niż California, prawda?

 

Dane producenta VW ID.BUZZ PRO
Cena 248 091 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika elektryczny AC
Moc maksymalna systemu 150 kW (204 KM)
Maksymalny moment obrotowy 310 Nm
Rodzaj napędu na przednie koła
Przeniesienie napędu jednostopniowe o stałym przełożeniu
Zespół akumulatorów litowo-jonowe
Ilość zmagazynowanej energii 77 kWh (netto)
OSIĄGI
0–100 km/h 10,2 s
Prędkość maksymalna 145 km/h
ZUŻYCIE ENERGII ELEKTRYCZNEJ
Średnie 20,5-21,7 kWh/100 km
Emisja CO2 0 g/km
NADWOZIE
5-drzwiowy, 5-miejscowy van, długość x szerokość x wysokość 4712 x 1985 x 1927 mm, rozstaw osi 2989 mm, masa własna 2471 kg, pojemność bagażnika 1121/2205 l.

 

VW ID BuzzMateriały prasowe
Zobacz również:
REKLAMA