Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
2.6
BP BP

Volkswagen Jetta – elegancka odmiana Golfa

Jetta już nie chce być Golfem z doczepionym kufrem. Wyrasta na mocną indywidualność, jakimi są Eos, Tiguan czy Passat CC.

Volkswagen Jetta Stonowana sylwetka; jedyny dynamiczny akcent to „zmrużone” reflektory.Chromowane aplikacje – tylko w wersji Highline

 

Wyprodukowano już 9,6 mln egzemplarzy Jetty. W USA jest ona najczęściej kupowanym samochodem Volkswagena. Teraz Jetta, jako odmienny od Golfa model, ma także znaleźć drogę do serc (i kieszeni) Europejczyków. Auto nie ekscytuje, ale elegancką sylwetką przyciąga wzrok. Idealne proporcje, długa maska, wyraźnie zaznaczony bagażnik, krótki zwis przedni i duży tylny - tak wygląda sedan klasy premium. Nowa Jetta jest przy tym dłuższa o 9 cm od poprzedniczki i ma rozstaw osi większy od Golfa o 7,3 cm, będącego dawcą techniki i płyty podłogowej.

Mimo meksykańskich korzeni, Jetta jakością montażu oraz użytych tworzyw nie odbiega od niemieckich Volkswagenów. Tablica przyrządów przypomina tę z Golfa, choć lekko zmieniony kształt uczynił ją szlachetniejszą. Z przodu, jak w Golfie, siedzi się wygodnie, łatwo zająć prawidłową pozycję za kierownicą. Z tyłu - nadmiar przestrzeni na nogi, w porównaniu z Golfem jest jej na długość więcej aż o 6,7 cm, nad głowami może jej zabraknąć tylko najwyższym.

Wnętrze auta jest znakomicie wyciszone. Jazdę uprzyjemnia dobre wyposażenie już wersji podstawowej (1.2 TSI Trendline - za 69 390 złotych): elektryczne sterowanie szybami w drzwiach oraz lusterkami zewnętrznymi, radioodtwarzacz i klimatyzacja.

Napęd Jetty to także jej mocna strona. Nowoczesne silniki - wykorzystujące technologię downsizingu, wyposażone w doładowanie oraz w bezpośredni wtrysk paliwa - spełniają normę czystości spalin Euro 5. Obecnie są to benzynowy 1.2 TSI (105 KM) i wysokoprężne 1.6 TDI (105 KM) oraz 2.0 TDI (140 KM). Oprócz podstawowej jednostki 1.2 TSI, pozostałe w opcji mają doskonałe dwusprzęgłowe przekładnie DSG. Już najsłabszy silnik (105-konny) zapewnia osiągi na poziomie starszych 1,6-litrowych jednostek.

 

VW JETTA 1.6 TDI DSG

VW JETTA 1.6 TDI DSG
Cena 89 690 zł
KonkurenciRenault Fluence, Toyota Corolla
Silnikwysokoprężny, R4,1.6
Moc/przy obrotach105 KM/4400 obr/min
0-100 km/h11,7 s
Prędkość maksymalna190 km/h
Zużycie paliwa4,7 l/100 km
Emisja CO2123 g/km
Silnikpoj. skok. 1598 cm3, maks. moment obrotowy 250 Nm w przedziale 1500-2500 obr/min, skrzynia biegów 7DSG, napęd na przednie koła.
Układ jezdnyz przodu kolumny McPhersona, dolne wahacze poprzeczne, stabilizator; z tyłu niezależne zawieszenie wielowahaczowe, sprężyny śrubowe, amortyzatory gazowe, stabilizator.
Nadwozie4-drzwiowy, 5-miejscowy sedan, dług. x szer. x wys. 4644 x 1778 x 1482 mm, rozstaw osi 2651 mm, masa własna 1412 kg, ładowność 593 kg, poj. bagażnika 510 l, poj. zbiornika paliwa 55 l.

Jeszcze lepiej wypada 1,6-litrowy turbodiesel, zwłaszcza zestawiony z 7-biegowym DSG. W normalnym trybie pracy przekładni biegi zmieniane są przy niskich obrotach (poniżej 2000 obr/min), silnik kręci się w optymalnym zakresie maksymalnego momentu obrotowego. Tryb "sport" tylko nieco poprawia dynamikę, ale, kosztem zwiększenia hałasu, wkręca silnik nawet na 4000 obr/min i niepotrzebnie przytrzymuje go na nich. Lepiej dla uszu, osiągów i kieszeni - zamiast korzystać z trybu "sport" - zmieniać przełożenia ręcznie dźwignią lub łopatkami przy kierownicy. Dzięki dobremu zestopniowaniu nie odczuwa się braku mocy. Jetta, zależnie od prędkości jazdy, zużywała od 5,5 l oleju napędowego na 100 km przy 60 km/h do 6,5 l przy 125 km/h na autostradzie. W mieście, w mroźne dni, auto (z systemem start-stop) zadowalało się 9 l/100 km.

Znane z Golfa zawieszenie u Jetty okazuje się jeszcze stabilniejsze dzięki wydłużonemu rozstawowi osi; trudniej niż w przypadku Golfa wytrącić auto z obranego kierunku ruchu, a połykanie kilometrów krętej trasy jest przyjemnością, nadwozie tylko minimalnie się przechyla. Również komfort zawieszenia jest wyższy niż w Golfie - chociaż dość twarde, pokonując nierówności obchodzi się z pasażerami łagodnie w czym pomaga dłuższy rozstaw osi; nawet dziurawa (po naszej stronie) autostrada z Berlina nie powodowała większych uciążliwości, auto jechało jak po sznurku, uderzenia od wyrw w jezdni nie przenosiły się na kierownicę. Nic złego nie da się powiedzieć o układzie kierowniczym, dobrze "waży" w dłoniach, szybko przekazuje polecenia na koła i daje poczucie łączności z drogą. Również hamulce mają dobrą skuteczność i odporność na fading.

Zgrabny kompaktowy sedan ma wszelkie dane, by podbić serca klientów. Ceną nie szokuje; od porównywalnego Golfa jest droższy o niecałe 4000 zł. W przeciwieństwie do Passata, w wyposażeniu dodatkowym nie oferuje najnowszych gadżetów elektronicznych, ale to, co jest - w zupełności wystarcza. Nową, elegancką Jettę można już oglądać w salonach sprzedaży.

Tekst Bogdan Czajkowski,
zdjęcia Jacek Hanusz
amis 4/2011

zobacz galerię

Zobacz także:
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 74 990 PLN
Dostępne nadwozia: sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 (20)
ZOBACZ KOMENTARZE
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij