Według Volkswagena to zupełnie nowy samochód. Według nas - model gruntownie zmodernizowany. Trzeba przyznać, że jakość materiałów i wykonanie są o niebo lepsze niż w Passatach sprzedawanych jeszcze na początku 2010 roku. Trzeszczenie plastików, czy obłażąca farba imitującą gumę (którą natryskiwane były niektóre z nich) znane dotychczasowym użytkownikom - zniknęły bez śladu. Auto zachowało niemal nie zmienioną linię nadwozia, ale wszystkim elementom karoserii - z wyjątkiem dachu - nadano nowy kształt. Przód i tył mają odmienny wygląd niż wcześniej, a za dopłatą Passat może być wyposażony w modne dziś reflektory ze światłami do jazdy dziennej, wykorzystującymi diody LED.
Wewnątrz nowego Passata - idealny niemiecki porządek. Rozmieszczenie wszelkich elementów obsługi jest logiczne, a obsługa niezwykle intuicyjna. Zmieniono także kolorystykę. Zamiast praktycznych, lecz smutnych i przytłaczających antracytów oferuje się, od wersji Comfortline, wnętrze dwukolorowe.
Atutem Passata jest dwulitrowy 170-konny silnik TDI, który dzięki common-railowi spala przynajmniej o 2 l/100 km mniej, niż poprzednio montowane wersje z pompowtryskiwaczami. Minimalne odnotowane przez nas zużycie paliwa, przy spokojnej jeździe na trasie z Warszawy do Wrocławia, wyniosło 5,7 l/100 km. W mieście, dzięki technologii BlueMotion (m.in. system start/stop) - i mimo licznych postojów na światłach i w korkach - bez trudu można zmieścić się w 7,5 l/100 km. Dodajmy, że mamy do czynienia z autem, które waży 1560 kg, a jego silnik dysponuje sporą mocą i momentem obrotowym o wartości 350 Nm, dostępnym niemal od startu - w przedziale 1750-2500 obr/min. Na pochwałę zasługuje mechanizm zmiany biegów, który jest bardzo precyzyjny. Kierownica mogłaby pracować z nieco większym oporem przy wyższych prędkościach, jednak Passat nie wymaga od kierowcy zbyt częstego korygowania toru jazdy.
DANE TECHNICZNE
DANE TECHNICZNE | |
---|---|
Cena | 125 090 zł |
Konkurenci | Ford Mondeo, Opel Insignia |
Silnik | turbodiesel, R4, 2.0 |
Moc/przy obrotach | 170 KM/4200 obr/min |
0-100 km/h | 8,6 s |
Prędkość maksymalna | 227 km/h |
Zużycie paliwa | 4,6 l/100 km |
Emisja CO2 | 120 g/km |
Silnik | poj. skokowa 1968 cm3, maksymalny moment obrotowy 350 Nm w zakresie 1750-2500 obr/min, skrzynia biegów 6M, napęd na przednie koła. |
Nadwozie | 4-drzwiowy, 5-miejscowy sedan, długość x szerokość x wysokość 4769 x 1820 x 1470 mm, rozstaw osi 2712 mm, masa własna 1560 kg, poj. bagażnika 565 l, poj. zbiornika paliwa 70 l. |
dane producenta |
Nowy Passat, choć wyładniał, nie dorównuje urodą Oplowi Insignii, czy nawet Kii Optimie. Imponuje za to właściwościami jezdnymi, a także niekończącą się listą wyposażenia opcjonalnego. Jednak Passat to tylko auto klasy średniej. I choć w wersji Highline jest zdobiony skórą, jego cena - 125 090 zł - wydaje się przesadzona.
Tekst Michał Hutyra,
zdjęcia Jacek Hanusz