Na pierwszy rzut oka Polo w wersji GTI niczym specjalnym nie odróżnia się od swoich mniej drapieżnych krewniaków. Nie straszy spoilerami, przesadnie wielkimi obręczami kół, czy groźnym wydechem. Ale gdy siądziesz w quasi-kubłach w charakterystyczną kratę i chwycisz w dłoń skórzaną kierownicę z "bicepsami" - wiesz, że zaraz coś się wydarzy!
180 KM pod butem, wspierane przez siedmiostopniowe, dwusprzęgłowe DSG i XDS, czyli volkswagenowską elektroniczną blokadę mechanizmu różnicowego, robią z malucha całkiem sprawnego hothatcha. Do setki doskakuje bez wysiłku i rześko rozpędza się dalej. Gdy osiągnie prędkość maksymalną, sprawia wrażenie, że mógłby pojechać jeszcze szybciej, gdyby tylko w skrzyni dostawić ósmy bieg. Bez lęku wpada w zakręty i pokonuje je z zaskakująco wysokimi prędkościami. O zdrowy rozsądek doprasza się dopiero gdy spadnie deszcz. Na mokrej nawierzchni każdy ostrzejszy start bądź gwałtowniejsze dodanie gazu przy wyjściu z zakrętu wiąże się z błyskiem pomarańczowej kontrolki układu ESP, który doprowadza auto do porządku, nawet gdy elektronikę wcześniej uśpisz.
A kiedy wrócisz z ostrzejszej przejażdżki do codzienności, będziesz się cieszył z wygodnych foteli albo z całkiem przestronnej i porządnie wyciszonej kabiny. Wizyty zaś na stacji paliw nie przyprawią Cię o zawrót głowy - jak na swoje osiągi, Polo GTI jest całkiem oszczędne i potrafi się zadowolić sześcioma litrami benzyny na 100 kilometrów. Oczywiście przy delikatnym traktowaniu prawego pedału - mocno zaganiany, może "wypić" i połowę więcej.
Niestety, zgodnie z wolfsburską tradycją, lista standardowego wyposażenia ma sporo braków i żeby Polo było naprawdę fajnym autem, trzeba do prawie 78 tysięcy złotych (co jak na model z segmentu B jest absurdalnie wysoką kwotą) jeszcze trochę dołożyć. Chcesz automatyczną klimatyzację - szykuj 3880 zł; by podpiąć pendrive'a z muzyką, musisz wydać 530 zł; radio z dotykowym ekranem wyrwie z kieszeni 2230 zł. Oczywiście, nie są to urządzenia niezbędne, ale gdy wydajesz na mały, gadżeciarski samochód grubo ponad 50 tysięcy, a nawet bliżej 100 niż 50, pewnie chciałbyś mieć na pokładzie gadżeciarskie dodatki. Zwłaszcza że jesteś zapewne "targetowym" klientem, czyli młodym człowiekiem, dla którego Polo będzie nie tylko autem na weekendowe szaleństwa, ale także codziennym środkiem transportu.
DANE TECHNICZNE
DANE TECHNICZNE | |
---|---|
Cena | 77 690 zł |
Konkurenci | Opel Corsa, Renault Clio |
Silnik | benzynowy, R4, 1.4 turbo |
Moc/przy obrotach | 180 KM/6200 obr/min |
0-100 km/h | 6,9 s |
Prędkość maksymalna | 229 km/h |
Zużycie paliwa | 5,9 l/100 km |
Emisja CO2 | 139 g/km |
Silnik | poj. skokowa 1390 cm3, maksymalny moment obr. 250 Nm w przedziale od 2000 do 4500 obr/min, skrzynia biegów 7DSG, napęd na przednie koła. |
Nadwozie | 3-drzwiowy, 5-miejsc. hatchback, długość x szerokość x wysokość 3976 x 1682 x 1452 mm, rozstaw osi 2468 mm, masa własna 1184 kg, dopuszcz. obciąż. 366 kg, poj. bagażnika 280/952 l. |
dane producenta |
Tekst Adam Majcherek,
zdjęcia Jacek Hanusz