Sharan numer jeden to samochód z bodaj najdłuższym stażem rynkowym. 15 lat to wystarczająco długo, by Volkswagen zbudował godnego następcę.
Z zewnątrz wygląda niepozornie i z pewnością nie rzuca na kolana. Jednak Sharan żyje w świecie, gdzie liczą się centymetry, a nie wysmakowany design. Ważne jest więc to, że auto urosło: na długość 22 cm, na szerokość 9,2 cm; na wysokość zmalało o 1,2 cm. Rozstaw osi zwiększył się o 7,8 cm, co szczególnie odczują osoby siedzące w drugim i trzecim rzędzie foteli. Teraz jazda na miejscach nr sześć i siedem nie jest już karą. Dodatkową zaletą jest bodaj najlepszy w klasie dostęp do nich. Duża w tym zasługa przesuwanych drzwi tylnych.
Większe rozmiary auta nie spowodowały wzrostu masy własnej. Wręcz przeciwnie - porównywalne wersje silnikowe są lżejsze o dobre 20-30 kg. Największym atutem Sharana jest pomysłowo i praktycznie zaprojektowane wnętrze. Pojedyncze fotele (także te tylne) są obszerne, a wszyscy pasażerowie mają własne nawiewy standardowo montowanej klimatyzacji. Schowków jest pod dostatkiem - w drzwiach, desce, pod fotelami, pod podłogą bagażnika, czy w oparciach foteli.
Podstawowy silnik ma pojemność 1,4 l i dzięki downsizingowi (kompresor i turbosprężarka) obiecuje 150 KM i 240 Nm w przedziale od 1750 do 4000 obr/min. Niestety, spora masa własna samochodu (około 1,8 tony) powoduje, że ta moc ledwie wystarcza. Do wyboru są jeszcze 200-konny 2.0 TSI i 2-litrowe diesle o mocy 140 lub 170 KM, spełniające normę Euro 5.
VOLKSWAGEN SHARAN 2.0 TDI
Volkswagen Sharan 2.0 TDI | |
---|---|
Konkurenci | Ford Galaxy, Chrysler Grand Voyager |
Silnik | turbodiesel, R4, 2.0 |
Moc/przy obrotach | 140 KM/4200 obr/min |
0–100 km/h | 10,9 s |
Prędkość maksymalna | 194 km/h |
Zużycie paliwa | 5,5 l/100 km |
Emisja CO2 | 143 g/km |
Silnik | poj. 1968 cm3, maksymalny moment obrotowy 320 Nm w przedziale 1750–2500 obr/min, skrzynia biegów 6M, napęd na koła przednie. |
Nadwozie | 7-miejscowy van, długość x szerokość x wysokość 4854 x 1904 x 1720 mm, rozstaw osi 2919 mm, masa własna 1774 kg, pojemność bagażnika 267/2430 l, pojemność zbiornika paliwa 73 l. |
dane producenta |
Nowy Sharan znacznie lepiej niż poprzednik zachowuje się na drodze. Nadwozie pomimo sporej wysokości nie przechyla się przesadnie na boki, jego sztywność jest wysoka, układ kierowniczy precyzyjny, a w krytycznych sytuacjach podsterowność trzyma w ryzach system ESP. W opcji jest dostępne aktywne zawieszenie DCC. Na co dzień najlepiej ustawić je w pozycji "Komfort" lub "Normal", na autostradzie zaś i przy wyższych prędkościach przydaje się "Sport" (poprawa stabilności).
Wyposażenie seryjne zapewnia wszystko co niezbędne do życia (m.in. 7 poduszek powietrznych, elektrycznie sterowane szyby i lusterka, ESP i klimatyzację).
W Polsce Sharan zadebiutuje we wrześniu, z ceną ok.115 tys. zł. Jeśli dla kogoś Touran jest za ciasny, Multivan zbyt obszerny, Sharan będzie autem szytym na miarę.
Tekst Michał Hutyra
amis 9/2010