Jak zmieścić w aucie wakacyjny ekwipunek i gromadkę dzieci? W takich sytuacjach najlepsze są obszerne kombi i vany. Volkswagen ma na takie okazje aż kilka aut - Passat Variant (kombi), Sharan, czy kompaktowy van Touran.
Ten ostatni jest zbudowany na płycie Golfa, ale ma większe o 10 cm rozstaw osi i o 20 cm długość nadwozia. Kompaktowe wymiary nie stoją więc na przeszkodzie, aby móc poszczycić się prawie dwukrotnie większym niż w Golfie bagażnikiem, czy możliwością przewiezienia siedmiu pasażerów.
Patrząc na Tourana, zwłaszcza z boku, trudno uwierzyć, że to nowe auto. Jednak aż 90% części zewnętrznych jest zupełnie nowych. Wewnątrz także sporo zmian: inne zegary, kierownica, panel sterowania klimatyzacją, sporo chromu i lepsze materiały. Poprawiono też zawieszenie, które za dopłatą może być wyposażone w system DCC (zmienna siła tłumienia nierówności). Pomiędzy skrajnymi ustawieniami - "sport" i "komfort" - różnica jest naprawdę spora. Dodatkowo w ustawieniu "sport" układ kierowniczy pracuje z większym oporem i jest bardziej bezpośredni.
W Touranie dostępne są teraz wyłącznie turbodoładowane silniki benzynowe i diesle z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Dzięki temu na drodze auto jest bardziej dynamiczne, a przy dystrybutorze rachunek do zapłacenia jest mniejszy. W ofercie pojawiła się wersja EcoFuel z podwójnie doładowanym (turbosprężarka i sprężarka mechaniczna) silnikiem 1.4 TSI na gaz ziemny.
Idealny na egzamin
Jeśli dla kogoś przebrnięcie przez plac manewrowy podczas egzaminu na prawo jazdy było dużym wyzwaniem, powinien kupić Tourana wyposażonego w najnowszego asystenta parkowania. Samochód praktycznie bez udziału kierowcy potrafi zaparkować w tzw. kopercie (zaledwie 0,8 m dłuższej niż auto!). Potrafi też sam z niej wyjechać. Dodatkową zaletą jest umiejętność parkowania w garażu. Wystarczy wcisnąć odpowiedni "pstryczek" na konsoli środkowej, a auto samo znajdzie miejsce dogodne do zaparkowania. Potem należy stosować się do poleceń samochodu, w odpowiednich momentach przełączać biegi, puszczać sprzęgło i wciskać hamulec, a reszta dokonuje się już "sama". Do auta można zamówić asystenta ruszania ze wzniesienia, wówczas manewrowanie Touranem okaże się błahostką.
TOURAN 1.4 TSI DSG TRENDLINE
TOURAN 1.4 TSI DSG TRENDLINE | |
---|---|
Konkurenci | Ford C-Max, Renault Scénic |
Silnik | benzynowy, R4, 1.4 |
Moc/przy obrotach | 140 KM/5600 obr/min |
0–100 km/h | 9,5 s |
Prędkość maksymalna | 202 km/h |
Zużycie paliwa | 6,6 l/100 km |
Emisja CO2 | 154 g/km |
Silnik | 4-cylindrowy, rzędowy, benzynowy z turbodoładowaniem, poj. 1390 cm3, maksymalny moment obrotowy 220 Nm przy 1500 obr/min, skrzynia biegów 7DSG. |
Nadwozie | 7-miejscowy van, dług. x szer. x wys. 4397 x 1794 x 1634 mm, rozstaw osi 2678 mm, masa własna 1541 kg, poj. bagażnika 695 l (przy 5 osobach)/1989 l (przy 2 osobach), pojemność zbiornika paliwa 60 l. |
Wśród płatnych dodatków znalazły się nowy asystent parkowania (parkowanie w zatoczce i w garażu), reflektory biksenonowe ze światłami dziennymi w technologii LED oraz panoramiczny dach.
Na co dzień wystarcza 140-konny 1.4 TSI z 7-biegową skrzynią DSG. Dzięki turbosprężarce, na drodze auto z tym silnikiem nie będzie zawalidrogą. Dla szukających mocniejszych wrażeń jest dostępna 170-konna odmiana. Co ciekawe, silnik 1.4 TSI spala średnio 6,6 l/100 km, zaś 2-litrowy TDI zaledwie o 1,3 l/100 km mniej. Koniec panowania diesli?
Sprzedaż nowego i lepiej wyposażonego Tourana rozpocznie się w sierpniu. Ceny pozostaną na dotychczasowym poziomie; z oferty zniknie najuboższa wersja "Welcome". Czy to wystarczy, aby w statystykach sprzedaży vanów Touran z 7. miejsca przeniósł się do czołówki, zobaczymy.
Tekst Michał Hutyra
Komentarze
auto motor i sport, 2010-08-03 09:30:04
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?