Volvo C40: Moc błękitu - TEST

Nadwozie w stylu coupé, dwa silniki elektryczne i mimo mocy ponad 400 KM niewielkie zużycie energii – pierwsza jazda elektrycznym Volvo C40.

Volvo C40 Recharge Fot. Rossen Gargolov
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 226 900 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Błękit lakieru i elementów wnętrza oraz ekstrawagancko opadający dach w Volvo C40 Recharge rzucają się w oczy jako pierwsze. Panel zamiast ażurowej osłony chłodnicy zdradza z kolei, że mamy do czynienia z samochodem elektrycznym, który chce żyć w przyjaźni ze środowiskiem. To pragnienie przyświecało zresztą całej koncepcji modelu, bo nawet wykładzinę we wnętrzu wykonano z materiałów po recyklingu, czyli z 71 plastikowych butelek po wodzie – skrupulatnie informuje Volvo. Jeśli zestawić to ze zużyciem energii i emisją CO2, jaka musiała towarzyszyć produkcji ważącego 500 kg akumulatora litowo-jonowego o pojemności 78 kWh (netto 74 kWh), otrzymamy próbkę współczesnego marketingu.
Mimo to zapał, z jakim ten ważący ponad dwie tony samochód próbuje przekuwać sprzeczności w zalety, jest naprawdę godny podziwu. Jedna z tych zalet to nadwozie typu SUV-coupé. Jest zgrabne, a kryjący się w nim ustawny bagażnik ma pojemność 413 litrów, a więc taką, jak identyczne pod względem technicznym, ale mające bardziej kanciaste nadwozie Volvo XC40. Jednak gdy złożyć oparcia kanapy, maksymalna pojemność okaże się w C40 o 130 litrów mniejsza. Oczywiście to z powodu opadającej linii dachu i pochylonej tylnej szyby, które na dodatek sprawiają, że widoczność do tyłu jest bardzo marna. Dach nie wpływa za to na ilość miejsca z tyłu, okazuje się, że jest go zaskakująco dużo.

REKLAMA

Volvo C40 RechargeFot. Rossen Gargolov
Multimedia z dużym ekranem korzystają z technologii Google’a i nie zawsze działają bez zarzutu

Volvo C40 - Dwa silniki elektryczne 

Duży jest też temperament 408-konnego C40 Reacharge, gdy dwa silniki elektryczne, każdy o mocy 150 kW, zaczynają się kręcić z prędkością 13 900 obr/min. Mają jednak swoje wymagania – 8 godzin i 15 minut trwa ładowanie akumulatorów z wykorzystaniem wallboxa o mocy 22 kW. Na trasie testowej przeznaczonej do pomiaru zużycia paliwa i energii szwedzki elektryk potrzebował 22,7 kWh/100 km, średnie zużycie energii elektrycznej w całym teście wyniosło natomiast 30,1 kWh/100 km. Energii w akumulatorze wystarcza na nieco ponad 370 km, gdy jedzie się spokojnie, i na ok. 280 km, gdy kierowcy się spieszy. C40 to auto komfortowe, także w dalszej podróży, jedynie podczas powolnego toczenia się zawieszenie daje odczuć, że droga nie zawsze jest równa. Fotele są bardzo wygodne, jakość wykonania wysoka, a wyposażenie seryjne zawiera m.in. układy utrzymywania samochodu na pasie ruchu i monitorowania znaków drogowych, kamerę z tyłu, wskaźniki cyfrowe czy reflektory LED. Czego jeszcze można chcieć? Chyba tylko większego zasięgu.

Volvo C40 RechargeFot. Rossen Gargolov
Bagażnik jest duży i funkcjonalny, podwójna podłoga i składane oparcia pozwalają dobrze wykorzystać przestrzeń
Volvo C40 RechargeFot. Rossen Gargolov
Na przewody ładowania jest miejsce z przodu

 

Dane producenta VOLVO C40 RECHARGE TWIN CORE
Cena 257 900 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika 2 elektryczne AC
Moc maksymalna systemu
przy obrotach
300 kW (408 KM)
b.d.
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
660 Nm
b.d.
Silnik elektryczny 1  
  Moc maksymalna 150 kW (204 KM)
  Maks. moment obrotowy 330 Nm
Silnik elektryczny 2  
  Moc maksymalna 150 kW (204 KM)
  Maks. moment obrotowy 330 Nm
Rodzaj napędu na cztery koła
Przeniesienie napędu przekładnia jednostopniowa
Zespół akumulatorów litowo-jonowe
Ilość zmagazynowanej energii 78 kWh
OSIĄGI
0–100 km/h 4,7 s
Prędkość maksymalna 180 km/h
ZUŻYCIE ENERGII ELEKTRYCZNEJ
Średnie 16,7 kWh/100 km
Emisja CO2 0 g/km
NADWOZIE
5-drzwiowy, 5-miejscowy SUV, dł. x szer. x wys. 4431 x 1850 x 1582 mm, rozstaw osi 2701 mm, masa własna 2154 kg, poj. bagażnika 413/1205 l.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

REKLAMA