REKLAMA

Volvo S60 T4 R-Design: Rewolucja, której nie widać - TEST

Zdążyliśmy się już przyzwyczaić do aktualnego stylu modeli Volvo, ale okazuje się, że S60 T4 R-Design wciąż może zaskoczyć i to nie tylko ceną.

Volvo S60 T4 R-Design Szczepan Mroczek
Volvo S60 T4 R-Design
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 187 850 PLN
Dostępne nadwozia: sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Dziesięć lat temu markę Volvo przejął chiński koncern Zhejiang Geely. Na szczęście przeprowadzone zmiany uwzględniały nacisk na zachowanie europejskiego, a dokładniej szwedzkiego charakteru marki. Stąd nowy język stylistyczny wprost nawiązujący do tradycji Volvo. Z tego samego powodu wielu Europejskich specjalistów znalazło się na ważnych stanowiskach w hierarchii marki, wnosząc wiedzę talent i doświadczenie do Volvo. Nowe modele zwróciły na siebie uwagę elegancką stylizacyjną oraz wyprzedającymi czas decyzjami w sprawie rozwiązań technicznych.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Volvo S60 T4 R-DesignSzczepan Mroczek
Volvo S60 T4 R-Design

Volvo S60 T4 R-Design - Czas transformacji

W pierwszych modelach Volvo „chińskiej ery” łatwo można było dostrzec solidne złożenia konstrukcyjne, sztywną karoserię, znakomitą ergonomię wnętrza, atrakcyjną stylizację i nowoczesne rozwiązania, ale też ciężko było nie zauważyć niedociągnięć. Bardzo trudne, jeśli nie niemożliwe, jest wprowadzenie na rynek zaprojektowanych od czystej kartki modeli, które będą perfekcyjnie dopracowane. Dlatego pisaliśmy o martwym w położeniu centralnym układzie kierowniczym, trudnym do wyczucia pedale hamulca, czy niestabilnych multimediach.
Teraz Volvo wchodzi na wyższy stopień rozwoju i przeprowadza rewolucję, której nie widać, ale czuć.
To ten trudniejszy etap rozwoju polegający na dostrajaniu konstrukcji, na który wiele firm po prostu nie stać. Wymaga on nie tylko godzin testów i badań, najbardziej zaawansowanych materiałów, ale również najzdolniejszych ludzi w branży. A to nie jest już łatwe do osiągnięcia. Ostateczne dopieszczanie techniczne samochodu oznacza niedużą poprawę w zakresie, na który nie wszyscy ludzie zwracają uwagę. Ale jeśli marka chcę się liczyć w klasie premium kierowca musi się czuć za kierownicę samochodu wyjątkowo.
Mowa tu o dopieszczaniu pracy układu kierowniczego, zawieszenia, hamulców, układu napędowego. O bliskości kierowcy z samochodem. Volvo tak bardzo chce się dopasować do kierowcy, że oferuje nawet możliwość regulacji siły wspomagania kierownicy i hamulców. Do tej nieco przydługiej dygresji skłoniły nas wrażenia jakich dostarcza najnowsze wcielenie Volvo S60 T4 Polestar.

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

REKLAMA

Volvo S60 T4 R-DesignSzczepan Mroczek
Volvo S60 T4 R-Design

Volvo S60 T4 Polestar - Ten przyjemny opór

Wsuwam się na fotel kierowcy i od raz znajduję wygodną pozycję za kierownica. Wrażeniem solidności jakie serwuję masywna deska rozdzielcza hojnie obdarowuje również zawieszenie. W zestrojeniu układu jezdnego usportowionej wersji R-Design udało się znaleźć złoty środek. Samochód przekazuje kierowcy dokładne informację o stanie drogi, ale też w perfekcyjny sposób rozprawia się z nierównościami. Poza tym mocowania wahaczy są na tyle solidne, że nawet kiedy wpadniemy na łatany odcinek asfaltu do wnętrza nie docierają żadne niepokojące hałasy. Dzięki temu kierowca czuje się bardzo pewnie za kierownicą. Ogromny wpływ na wrażenia ma układ kierowniczy, który pracuje z przyjemnym oporem, zapewnia stabilność na autostradzie, ma dobrze dobraną siłę wspomagania, jest nieźle wyważony i już nie cierpi na martwicę w centralnym położeniu. Jeśli do tego dołożymy sztywną karoserię, staranne wyciszenie to okazuje się, że prowadzenie Volvo S60 T4 R-Design ma w sobie trudną do opisania i mocno uzależniającą haptyczną przyjemność. Atmosferę we wnętrzu znakomicie uzupełnia wyrafinowane brzmienie sprzętu Bowers&Wilkins.
Broni się również czterocylindrowy silnik o mocy 190 KM i momencie 300 Nm. Całkiem przyjemnie brzmi i rozpędzając się do setki w 7 sekund zapewnia optymalne osiągi dla sedana tej wielkości, który chce walczyć o klientów premium. Mamy okazję jeździć wersją T4, ale obecnie właśnie zastępuje ją mikrohybrydowa generacja z beznyniakiem o mocy 197 KM wspomaganym przez elektryczny silnik o mocy 14 KM, która oferowana jest atrakcyjnej cenie, ale o tym na końcu.

Volvo S60 T4 R-DesignSzczepan Mroczek
Volvo S60 T4 R-Design

Volvo S60 T4 R-Design - Nie do końca

Nie całkiem zatraciliśmy się w zachwycie nad V60. Do wysokiego poziomu całego auta nie sięga skrzynia biegów. Ma wielkie możliwości, bo żongluje aż ośmioma biegami, zmienia je niemal niezauważalnie i nie jest nadpobudliwa, jak większość takich skrzyń na rynku. Volvo na szczęście wytrzymuje napięcie i bez problemu zabiera się do przyspieszania z niskich obrotów. Jednak przy spokojnej jeździe skrzynia mogłaby z korzystać z niższych zakresów obrotów silnika. Poza tym reaguje na polecenia przekazywane łopatkami wolniej niż student po imprezie odpowiada na pytania egzaminatora, a w sportowym trybie przyjemnie byłoby poczuć choćby lekkie szarpnięcie podkreślające zmianę biegów.
Poza tym pojawiająca się w ciaśniejszych zakrętach podsterowność demaskuje napęd na przednie koła. W tej klasie samochodów premium dobrze widziany byłby napęd na tył. Volvo oferuje jednak rozwiązanie, które uśmierzy ból fanów napędu na tylne koła. To wersja AWD.
Trzeba pogodzić się również z niewielką przestrzenią na stopy osób siedzący na tylnych fotelach. To efekt bardzo przydatnej możliwości obniżenia fotela przedniego tuż nad podłogę oraz przypadłość znana właścicielom i BMW 3 i Audi A4.

Volvo S60 T4 R-DesignSzczepan Mroczek
Volvo S60 T4 R-Design

Volvo S60 T4 R-Design – Zmienia się świat motoryzacji

Nie mam tu na myśli tylko transformacji związanej z samochodami elektrycznymi, ale również hierarchii. Widać, że niektóre marki premium zatrzymały się na pewnym poziomie rozwoju lub odpuściły niektóre gałęzie, np. sportową, by skupić się na rozwiązaniach ekologicznych. Są też marki takie jak Volvo, Kia, czy choćby Jaguar i Land Rover, które w ostatnich latach rozwinęły się w spektakularny sposób.
Poza tym bogate wyposażenie, które obecnie oferowane jest w samochodach spowodowało ogromne różnice w cenach w zależności od poziomu wyposażenie. A to skutkuje tym, że ceny pospolitych samochodów z dobrym wyposażeniem często wkraczają w strefę dotąd zarezerwowaną dla samochodów luksusowych. Zaskoczyć może fakt, że jeśli tylko hojnie obdarujesz się bogactwem wyposażania jakie oferuje Skoda Octavia z dwulitrowym benzyniakiem o mocy 190 KM i automatyczną skrzynią biegów jej cena może niebezpiecznie zbliżyć się do 200 tys. zł. A przecież nie jest to nawet wersja RS. Tymczasem w promocji Volvo S60 B4 R-Design z silnikiem o tej samej wielkości (197 +14 KM) i automatem można mieć za 150 900 zł.

Zobacz także:

 Volvo S60 T4 R-Design - Dane techniczne 

Dane producenta Volvo S60 T4 R-Design
Cena od 179 800 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika benzynowy, R4 turbo
Pojemność skokowa 1969cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
190 KM
5000/min
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
300 Nm
1700-4000/min
Rodzaj napędu na przednie koła
Skrzynia biegów 8-biegowa automatyczna
OSIĄGI
0–100 km/h 7,1 s
Prędkość maksymalna 220 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie 6,8 l/100 km
Emisja CO2 181 g/km
NADWOZIE
4-drzwiowy, 5-miejscowy sedan, długość x szerokość x wysokość 4761 x 1850 x 1431 mm,  rozstaw osi 2972 mm, masa własna 1686 kg, poj. bagażnika 442 l, poj. zbiornika paliwa 67 l.

 

zobacz galerię

Zobacz także:

Komentarze

 (2)
ZOBACZ KOMENTARZE

REKLAMA

REKLAMA