[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.0

Volvo S60 T8 Polestar Engineered – pod napięciem

Przy okazji debiutu nowego Volvo S60 zaprezentowano również jego najmocniejszą odmianę, czyli Polestar. Ale ta wersja ma niewiele wspólnego z narowistym poprzednikiem. Jest szybką hybrydą, a nie radykalnym sportowcem.

Volvo S60 T8 Polestar Engineered Volvo S60 T8 Polestar Engineered

Głośny, surowy, narowisty, twardy i bezkompromisowy – tak zapamiętaliśmy Volvo S60 Polestar z sześciocylindrowym silnikiem. Ten samochód sprawiał ogromną frajdę podczas jazdy, ale nie dało się go „ugrzecznić”, zmieniając ustawienia podzespołów – zawsze pracował w trybie „full attack”, a to bywało męczące na co dzień. Tak radykalne auto klasy średniej nie pasowało do dzisiejszych cza- sów, więc nowy Polestar został wygładzony, ugrzeczniony i ucywilizowany. Oficjalnie nazywa się Volvo S60 T8 Polestar Engineered i jest całkiem innym samochodem niż dotąd. Tak samo jak zupełnie inną rolę pełni dzisiaj dział Polestar, w którym jeszcze niedawno budowano wyścigowe modele Volvo, a dzisiaj do opisu tworzonych w nim aut używa się dwóch słów: „performance” i „electric”.

Po zajęciu miejsca za kierownicą i przekręceniu startera do uszu kierowcy nie docierają grzmoty z wydechu, bo elektronika zawsze najpierw aktywuje zamontowany przy tylnej osi silnik elektryczny o mocy 87 KM. Dopiero mocniejsze wciśnięcie gazu uruchamia jednostkę spalinową, czyli znany z innych modeli Volvo 2-litrowy silnik benzynowy w jego najmocniejszej odmianie, która dzięki turbosprężarce i sprężarce mechanicznej osiąga 318 KM. Dużo, ale jeszcze bardziej imponują łączne parametry układu hybrydowego (405 KM i 670 Nm), które stawiają Polestara między Audi S4 a BMW M3.

Podczas startu z miejsca lub szybkiego przyspieszania Volvo wyrywa przed siebie i pozwala kierowcy poczuć kolejność zdarzeń – zanim do końca wciśnie on gaz, do roboty zabiera się już silnik elektryczny, niwelując zjawisko tzw. turbodziury, następnie zaczyna pracować silnik spalinowy wspomagany „kompresorem”, a przy około 1800 obr/min dołącza turbosprężarka. Wtedy kierowca jest wciskany w oparcie fotela, a stoper przy prędkości 100 km/h pokazuje wynik 4,9 sekundy. Polestar przyspiesza bardzo płynnie i skutecznie, bez chwili zawahania czy buksowania kół, ale też bez dramaturgii. Szkoda, bo wydaje się przez to aż zbyt cywilizowany.

Zobacz też: nowe Volvo S60

REKLAMA

REKLAMA

Volvo S60 T8 Polestar Engineered Volvo S60 T8 Polestar Engineered

Fotele Polestara są wyprofilowane i nisko zamontowane, więc kierowca całym ciałem jest zaangażowany w jazdę. Chociaż S60 jest hybrydą, ma nisko położony środek ciężkości (akumulatory zamontowano nisko, w tunelu środkowym), więc karoseria pozostaje niewzruszona nawet podczas szybkiej zmiany kierunku jazdy. Szkoda tylko, że specjaliści z działu Polestar nie pogrzebali przy układzie kierowniczym, bo pracuje zbyt lekko, a w usportowionym samochodzie kierownica powinna stawiać większy opór.

Nie zapomniano na szczęście o zawieszeniu i zamontowano w nim sztywne amortyzatory marki Ohlins. Mimo to kierowca ani przez chwilę nie ma wrażenia, że na nierównościach drogi wypluje plomby z zębów (tak było w poprzedniku), a wręcz przeciwnie – zawieszenie bardzo dobrze wybiera nierówności i zapewnia komfortową jazdę, ale nie jest to limuzyna „dla prezesa”. W dodatku kierowca sam może usztywnić pracę zawieszenia, ale żeby to zrobić, musi wysiąść z auta, podnieść maskę i wybrać jedno z 22 położeń zaworu umieszczonego na górze amortyzatorów. Nietypowe rozwiązanie.

REKLAMA

Volvo S60 T8 Polestar Engineered Volvo S60 T8 Polestar Engineered

W eleganckim sedanie Volvo nie spodziewaliśmy się również tak mocnych hamulców, bo skuteczność montowanych w Polestarze 6-tłoczkowych zacisków podczas wytracania prędkości jest bezdyskusyjna. Jedynie wyczucie pedału bywa trudne, bo jak w każdej hybrydzie, najpierw auto hamuje silnikiem, a dopiero po chwili są uruchamiane hamulce. Zarzuty można też mieć do napędu 4x4 (zwanego e-four) – między osiami nie ma wału napędowego, więc do tylnych kół nie trafia siła napędowa silnika benzynowego, a tylko 240 Nm wytwarzanych przez silnik elektryczny. To sprawia, że wyraźnie faworyzowana jest przednia oś, co znacząco zmniejsza frajdę z jazdy.

Zobacz też: Volvo rezygnuje z silników Diesla

REKLAMA

REKLAMA

Volvo S60 T8 Polestar Engineered Wnętrze Polestara jest identyczne jak każdego S60, nic w nim nie zdradza, że to najmocniejsza wersja.`

Ale właśnie o to chodziło, żeby nowe Volvo S60 Polestar nie było dzikie i ostre, ale eleganckie, dostojne i komfortowe na co dzień, a przy tym bardzo szybkie. Jeżeli tak na nie spojrzymy, docenimy możliwość spokojnej jazdy tylko przy użyciu silnika elektrycznego, a zapomnimy, że nie pozwoli na jazdę poślizgami. Coś nam mówi, że nowy model popularnością pobije na głowę poprzednika. Ale aby się o tym przekonać, trzeba poczekać, bo Volvo S60 (nie tylko Polestar) dopiero co trafiło do salonów.

REKLAMA

Volvo S60 T8 Polestar Engineered Volvo S60 T8 Polestar Engineered

Polestar – prócz obręczy kół, białych logotypów i detali lakierowanych na czarno – niczym nie różni się od zwykłego S60 z pakietem stylistycznym R-Design.

Zobacz też: w Genewie debiutował nowy model marki Polestar

REKLAMA

REKLAMA

Volvo S60 T8 Polestar Engineered Volvo S60 T8 Polestar Engineered

Złote zaciski wyglądają efektownie, ale ważniejsze jest, że hamulce mają aż sześć tłoczków i tarcze o średnicy 371 mm – to sprzęt z wysokiej półki.

REKLAMA

 

Dane producenta Volvo S60 T8 POLESTAR ENGINEERED
Cena jeszcze nie znana
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj napędu hybrydowy, benzynowy R4 + elektr. AC
Moc maks. układu napędowego 405 KM
Maks. moment obr. układu 670 Nm
Silnik spalinowy benzynowy R4 z turbosprężarką i sprężarką mechaniczną, 1969 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
318 KM
5800-6100/min
Maks. moment obrotowy
przy obrotach
430 Nm
4500/min
Silnik elektryczny  
Moc maksymalna 65 kW (87 KM)
Maks. moment obr. 240 Nm
Pojemność akumulatorów b.d.
Ilość zmagazynowanej energii 10,4 kWh
Rodzaj napędu na cztery koła; 8-bieg. przekładnia automatyczna
OSIĄGI
0–100 km/h 4,9 s
Prędkość maksymalna 250 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie 2,5 l/100 km
Emisja CO2 b.d.
NADWOZIE
4-drzwiowy, 5-miejscowy sedan, długość x szerokość x wysokość 4761 x 1850 x 1431 mm, rozstaw osi 2872 mm, masa własna 2020 kg, pojemność bagażnika 442 l, pojemność zbiornika paliwa 60 l.

 

Zobacz także:
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 165 000 PLN
Dostępne nadwozia: sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij