Volvo V40 Cross Country: Modnie skrojony

Do tej pory najpopularniejszym z crossoverów Volvo jest XC60, ale wiele wskazuje, że od teraz bestsellerem może być mniejszy i tańszy V40 Cross Country – bardziej kompakt w modnym przebraniu niż crossover czy SUV.  

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 154 900 PLN
Dostępne nadwozia: kombi-5
SPRAWDŹ OFERTY

Ma wszystko, aby się podobać. No, prawie wszystko. Brakuje mu tylko wysokiego nadwozia z wysoką pozycją za kierownicą. Masywne zderzaki z przodu i z tyłu – z upiększającym elementem udającym solidną płytę, zabezpieczającą podwozie przed urazami – są.

Ozdobne listwy na progach, również udające metal, są. Delikatnie wyliftowane nadwozie z prześwitem większym (jedynie o 12 mm!) niż w V40 bez przydomku CC – jest. Cross Country to odmiana modelu, która ma sugerować, że ten samochód potrafi nieco więcej niż zwyczajne V40, ale jego właściciel niekoniecznie musi tę przewagę wykorzystywać na co dzień. „Modele oznaczone symbolem CC są w Volvo dla tych, którzy wyjeżdżają w góry po to, by chodzić po nich samemu, a nie dojechać autem na szczyt” – wyjaśnia wiceszef od strategii produktu w Volvo. I wszystko jasne w temacie off-roadowych możliwości V40 Cross Country. Zwłaszcza że tylko najmocniejsza wersja – benzynowa T5 – jest wyposażona w napęd na cztery koła, ze sprzęgłem wielopłytkowym Haldex najnowszej, piątej już generacji.

Wnętrze dla tych, którzy lubią prowadzić
Mimo że z materiałów prasowych na temat V40 CC wynika, że kierowca podróżuje w nim 40 mm wyżej niż w zwykłym V40, pierwsze, co zauważa się po zajęciu miejsca na przednich fotelach to fakt, że można je „posadzić” nisko nad podłogą. I to nawet w wersji z elektrycznie regulowanym fotelem kierowcy (dopłata 3150 zł), gdzie zazwyczaj elektryka sprawia, że nie można opuścić go tak nisko jak fotel z ręczną regulacją. Możliwość niemal pionowego ustawienia oparcia także jest bardzo miłym zaskoczeniem.

V40 CC nie zrobisz wrażenia na sąsiadach, ale będziesz miał więcej fanu z jazdy niż oni za kierownicą potężnych SUV-ów.

Kolej na kierownicę – przyjemnie grubą, aksamitną w dotyku i wyglądającą na mniejszą niż w większości aut. Jej średnica zewnętrzna wynosi 375 mm, co jest raczej standardem dla kompaktów; ale liczy się pozytywne wrażenie. Za to zakres regulacji „wolantu” zdecydowanie nie jest standardowy – można odsadzić go daleko od deski rozdzielczej, co znacznie ułatwia dobranie prawidłowej pozycji do jazdy. Jak ryba wody, tej regulacji potrzebują osoby wysokie i długonogie. Nie tylko w wypadku automatycznej skrzyni biegów (oferowanej jako standard w połączeniu z 254-konnym silnikiem T5), która w czasie jazdy lewą nogę czyni bezrobotną, ale także w wersjach wyposażonych w przekładnię mechaniczną bardzo przydaje się obszerna, solidna oraz zamontowana we właściwym miejscu i pod właściwym kątem podpórka na stopę. Dzięki niej lewa stopa ma swoje stałe miejsce.

Moc jest z tobą
Po uruchomieniu silnika, który liczbą cylindrów (5) i pojemnością (2,5 l) kpi sobie z zasad downsizingu, prawie natychmiast możesz przekonać się o tym, co potrafi. Wystarczy, aby wskazówka na obrotomierzu zawędrowała w okolicę cyfry 2 i już jednostka napędowa Volvo dysponuje tym, co ma najcenniejszego, czyli maksymalnym momentem obrotowym o wartości 360 Nm. Stałym aż do 4200 obr/min. W praktyce oznacza to, że takiego wskazania na obrotomierzu możesz zbyt często nie oglądać, bo V40 z takim samym impetem przyspiesza między 3000 obr/min a 4000 obr/ min, jak i między 2000 obr/min a 3000 obr/min.

Automat zaprogramowano tak, aby z zasady biegi zmieniał jak najwcześniej. Chyba że kierowca wciśnie głęboko gaz i nie odpuści. Wtedy szybko ucząca się stylu jazdy przekładnia odczyta to jako potrzebę dynamicznego rozpędzania auta i na kolejnych biegach zmusi silnik do pracy na wysokich obrotach. Jeśli zacząć się tak rozpędzać ze startu zatrzymanego, już po 6,7 s wyświetlacz prędkości pokazuje liczby 3-cyfrowe.

Zawsze beton pod kołami
Aby ani przez moment siła napędowa 254-konnego silnika nie szła w gwizdek, V40 CC w wersji T5 jest seryjnie wyposażone w napęd na cztery koła, ze sprzęgłem wiskotycznym w roli centralnego mechanizmu różnicowego. Najnowsze urządzenie firmy Haldex standardowo około 95% momentu obrotowego przekazuje do przednich kół, ale wystarczy układ DSTC (stabilizacji toru jazdy i kontroli trakcji) przełączyć w tryb DSTC Sport, aby nawet 100% momentu obrotowego powędrowało do tylnych kół. Kierowca musi tylko w czasie jazdy zapewnić otwarcie przepustnicy na stałym poziomie, tzn. trzymać gaz wciśnięty w jednej pozycji. Wtedy czteronapędowe V40 CC potrafi „chodzić” bokami jak samochód tylnonapędowy.

W sytuacji, gdy podczas ruszania lub w czasie jazdy przednie koła obracałyby się w miejscu, chwilowo V40 CC również potrafi przeobrazić się w auto z napędem tylnych kół. Tak czy inaczej, gdy elektronika wykryje poślizg jednego z przednich kół (a do tego wystarczy jej zaledwie ułamek obrotu koła), momentalnie siła napędowa trafia do kół tylnej osi i V40 CC ze śniegiem pod kołami rusza do przodu tak, jak gdyby stało na betonowej jezdni.

Jeden zamiast wielu
Z racji rozmiarów kompaktu – V40 CC nie zadowoli wszystkich. Nie każdemu przypadnie też do gustu jego modnie skrojone, ale zbyt pospolite nadwozie. Ceny startują od 98 420 zł za 115-konną wersję z dieslem pod maską i z napędem na przednią oś. Za auto z silnikiem T5 – o osiągach samochodów usportowionych, do tego z napędem na cztery koła – trzeba zapłacić 129 420 zł.

Najtańsze XC60 – które z V40 CC wygrywa, ewentualnie, jedynie wyglądem (bo bardziej przypomina auto dla drwala – czyli SUV-a), na pewno, przestronnością kabiny i bagażnika – kosztuje 134 200 zł. Ponieważ średnio samochody przewożą 1,1 osoby, z praktycznego punktu widzenia wielkość auta nie ma znaczenia. Za to napęd na cztery koła i dynamika, nad którą czuwa 254 KM, mogą przydać się codziennie. Gdyby jeszcze 5-cylindrowiec nie żłopał aż tyle paliwa, V40 T5 AWD mogłoby być świetną alternatywą dla kilku samochodów – miejskiego, usportowionego i na trudne warunki. Drogowe, nie terenowe.

Dane techniczne

Data publikacji 03/2013
Silnik benzynowy, R5 turbo
Rozrząd dohc, 4 zawory na cylinder
Moc kW (KM) 187 kW (254 KM)
Przy obrotach (/min) 5400 obr/min
Pojemność skokowa [cm3] 2497 cm3
Maksymalny moment obrotowy [Nm] 360 Nm
Przy obrotach (/min) 1800–4200 obr/min
Maksymalne obroty (obr/min) 6000 obr/min
Rodzaj paliwa LOB95–LOB98
Przeniesienie napędu na cztery koła
Skrzynia biegów 6-biegowa automatyczna
Wielkość przełożeń 4,148/2,370/1,556/1,155/0,859/0,686
Bieg wsteczny 3,394:1
Przełożenie przekł. głównej 3,33:1
Nadwozie 5-drzwiowy, 5-miejscowy hatchback
Układ jezdny Zawieszenie przednie: kolumny McPhersona, wahacze poprzeczne, stabilizator Zawieszenie tylne: wielowahaczowe, sprężyny śrubowe, amortyzatory, stabilizator Układ kierowniczy: przekładnia zębatkowa, wspomaganie elektryczne, przełożenie 14,7:1, 2,65 obrotu kołem kierownicy
Hamulce z przodu tarczowe wentylowane, średnica 320 mm
Hamulce z tyłu tarczowe, średnica 280 mm
Układy wspomagające DSTC (układ dynamicznej stabilizacji toru jazdy i kontroli trakcji)
Rozmiar kół i opon Bridgestone Blizzak LM-25V 225/40 R19, 7,5 J x 19
Koło zapasowe dojazdowe
Współczynnik oporu powietrza Cx 0,34
Powierzchnia czołowa [m2] 2,2 m2
Dł/szer/wys [mm] 4370/1783/1458
Rozstaw osi [mm] 2646
Średnica zawracania w prawo/lewo [m] 12,7/12,5 m
Poj. zbiornika paliwa [l] 57 l
Masa własna [kg] 1564 kg
Dopuszczalne obciążenie [kg] 506 kg
Poj. bagażnika [l] 335/1032 l
Przeglądy – serwis [km] co 30 tys. km lub raz w roku
Zużycie paliwa wg. normy NEDC (w mieście) [l/km] 11,6 l/100 km
Zużycie paliwa wg. normy NEDC (poza miastem) [l/km] 6,4 l/100 km
Zużycie paliwa wg. normy NEDC (średnie) [l/km] 8,3 l/100 km
CO2 (limit) [g/km] 194 g/km
Norma emisji spalin Euro 5
Koszty utrzymania – ubezpieczenie OC (1 rok) zł 1721 zł
Koszty eksploatacji na km (zł) przy 15/30 tys. km/rok 1,44/1,02 zł
Gwarancja podzespoły (lata) 2 lata
Gwarancja lakier (lata) 2 lata
Gwarancja perforacji nadwozia (lata) 12 lat
Cena modelu testowanego (zł) 195 550 zł
Wyposażenie wersji testowanej Czołowe, boczne i kurtynowe poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, poduszka kolanowa kierowcy, poduszka powietrzna chroniąca pieszego, układy DSTC i EBA, dwustrefowa klimatyzacja automatyczna, światła do jazdy dziennej LED, skrętne reflektory biksenonowe, skórzana tapicerka, tempomat, elektrycznie regulowane szyby z przodu i z tyłu, elektrycznie sterowane i składane lusterka zewnętrzne, radioodtwarzacz CD, 5-calowy kolorowy wyświetlacz, bezkluczykowe uruchamianie silnika, 17-calowe obręcze kół z lekkich stopów.
0-30 km/h (s) 1,3 s
0-50 km/h (s) 2,4 s
0-70km/h (s) 4,0 s
0-100 km/h (s) 6,7 s
0-130 km/h (s) 11,0 s
0-160 km/h (s) 17,0 s
400 m (km/h)/(s) 15,0 s (152 km/h)
Prędkość maksymalna (km/h) 210 km/h
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km) 9,7 l/100 km
Maksymalne (l/100 km) 13,9 l/100 km
średnie podczas testu (l/100 km) 11,1 l/1 00 km
zasięg (km) 558 km
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 30 km/h 28 km/h
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 50 km/h 48 km/h
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 70 km/h 68 km/h
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 100 km/h 98 km/h
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 130 km/h 128 km/h
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 160 km/h 158 km/h
Droga hamowania (m) ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m) 45,8 m
ze 100 km/h na ciepło (nie obciążony) (m) 46,0 m
Wyposażenie dodatkowe Nawigacja satelitarna 7540 zł Elektrycznie reg. fotel kierowcy z pamięcią 3150 zł Panoramiczny dach 5100 zł Czujniki parkowania z tyłu 1620 zł 18-calowe obręcze kół z lekkich stopów 3590 zł Dojazdowe koło zapasowe 270 zł Lakier metalizowany 2600 zł

PODSUMOWANIE

Volvo V40 Cross Country T5 AWD

Ocena:
4
(, )
Fakt, że z wyglądu bardzo blisko wersji Cross Country do zwykłego V40 nie jest wadą. Przydałby się jedynie większy prześwit – dla tych, którzy czasami lubią zboczyć ze zwykłej drogi, 12 mm więcej niż w kompakcie może okazać się niewystarczające. Trakcja na śliskim i osiągi są znakomite, ale okupione zbyt dużym zużyciem paliwa, zwłaszcza na trasie.
Nadwozie
przestronne wnętrze z przodu, bogate wyposażenie, prosta obsługa, czytelne zegary, wysoka jakość materiałów i wykonania
ciasno z tyłu, mały bagażnik
Napęd
bardzo dobre osiągi, dobra kultura pracy silnika, dobrze zestrojony automat
zbyt wysokie rzeczywiste zużycie paliwa, napęd AWD dostępny jedynie z silnikami benzynowymi
Bezpieczeństwo
8 poduszek powietrznych i DSTC w standardzie, bardzo dobrze zestrojony układ stabilizacji
Komfort
bardzo wygodne fotele, świetna pozycja za kierownicą, dobry komfort resorowania, wydajna klimatyzacja
Właściwości jezdne
znakomita trakcja, bezpośredni układ kierowniczy, pewne zachowanie na prostej i na zakrętach
Eksploatacja
dopłacasz 7520 zł i jeździsz crossoverem (V40 Cross Country) zamiast zwykłym kompaktem V40
tylko 2 lata gwarancji (z możliwością przedłużenia do czterech), drogie wyposażenie dodatkowe
Zobacz także:
Zobacz również:
REKLAMA