Volvo V50 - Szyty na miarę

Volvo bez kombi to nie Volvo - udział tej wersji nadwoziowej w ofercie szwedzkiej marki był zawsze spory. Oto kombi oparte na kompaktowej płycie podłogowej Forda, oznaczone symbolem V50.

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 139 900 PLN
Dostępne nadwozia: kombi-5
SPRAWDŹ OFERTY

auto motor i sport 6/2004

Z zewnątrz jak i wewnątrz do słupka środkowego niczym nie różni się od sedana. Natomiast tylną część V50, łagodnie zwężającą się, zaprojektowano w modnym stylu sport-kombi. Volvo nie byłoby Volvem również wtedy, gdyby nie zapewniało maksymalnego bezpieczeństwa - stąd masywna konstrukcja nadwozia, mocno zmniejszająca obszerność wnętrza. Dlatego pomimo oczywistej wygody nie odczuwamy nadmiaru przestrzeni, miejsca jest tyle, ile w dobrym kompakcie. Wymiary wnętrza są takie same jak w sedanie, ale łagodnie opadający dach zostawia więcej miejsca na głowy pasażerów kanapy, której wyprofilowanie "usposabia" ją raczej dla dwóch osób. Mniej pochylone obramowanie szyby tylnych drzwi ułatwia zajmowanie miejsc bez kontaktu głowy z dachem. Niestety, kąt otwarcia tylnych drzwi nadal jest niewystarczający.

We wnętrzu otaczają nas mi- łe w dotyku tworzywa sztuczne, dobrze spasowane i dobrej jakości. Tablica przyrządów tchnie spokojem i praktycznością, głównym jej akcentem jest płaska wstęga aluminium z wkomponowanym w nią "pilotem", obsługującym sprzęt audio i klimatyzację. Fotele są bardzo wygodne i efektowne, rozpieszczają nas swoim komfortem, pozwalając skupić się na prowadzeniu auta. A jest to wielka przyjemność.

Niewielkie kombi, choć o sporej masie, w testowanej wersji napędza turbodiesel konstrukcji Forda i PSA, o mocy 136 KM, połączony z sześciobiegową przekładnią mechaniczną. Jest idealnym źródłem mocy i momentu napędowego, dając przyspieszenie i prędkość maksymalną do niedawna dostępne tylko autom z sześciocylindrowym silnikiem. Jak wszystkie diesle ma krótką jedynkę, lecz na pozostałych pięciu biegach ciągnie mocno już od 1800 obrotów wału korbowego silnika na minutę, chętnie reagując na ruchy prawej stopy. Przy tym łagodnie obchodzi się z zawartością niedostatecznie dużego zbiornika paliwa. Krótka dźwignia zmiany biegów doskonale leży w dłoni, biegi zmienia się lekko i krótkimi ruchami. Natomiast trzeba uważać włączając pierwszy bieg - zbyt mocne przyciągnięcie dźwigni do siebie... i nieszczęście gotowe. Bez oporu, czy blokady wchodzi bieg wsteczny, w czym się możemy w pierwszej chwili nawet nie zorientować.

REKLAMA

DANE TECHNICZNE

DANE TECHNICZNE
NadwoziePięciodrzwiowe, pięciomiejscowe kombi, długość x szerokość x wys. 4514 x 1770 x 1452 mm, rozstaw osi 2640 mm, masa własna 1456 kg, dopuszczalna masa całkowita 1906 kg.
SilnikRzędowy, 4-cylindrowy turbodiesel z wtryskiem common-rail, pojemność skokowa 1998 cm3, moc 100 kW (136 KM) przy 4000 obr/min, maksymalny moment obrotowy 320 Nm przy 2000 obr/min.
Osiągi*Przyspieszenie 0-100 km/h 9,6 s Prędkość maksymalna 210 km/h Śr. zużycie paliwa 5,6 l/100 km
* - dane fabryczne

Układ jezdny jak w S40 - doskonały, precyzyjny, wyważony, komfortowy - współgra z układem napędowym, dając poczucie siły, pewności i bezpieczeństwa.

Bagażnik należy do mniejszych w klasie (417 l), jest płytki, o regularnych kształtach, można go oddzielić od kabiny zwijaną roletą zaczepioną do podsufitki. Po złożeniu tylnych siedzeń uzyskujemy przestrzeń bagażową z płaską podłogą o pojemności 1307 l. Kształt tyłu zmniejsza wielkość tylnych drzwi, przy okazji ograniczając nieco widoczność.

V50 jest bardzo dobrze wyposażony i doskonale jeździ. Przestronnością, ilością odmian i funkcjonalnością może jeszcze nie dorównuje małym Mercedesom i BMW, za to może się szczycić swoją zwinnością i poręcznością.

Tekst: Bogdan Czajkowski
Zdjęcia: Tomasz Jaźwiński

zobacz galerię

Zobacz także:

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA