Jakimi cechami musi wyróżniać się samochód, żeby sprawdził się w podróży dookoła świata? Wystarczy krótka przejażdżka Volvo V90 Cross Country, żeby znaleźć odpowiedź.
Po pierwsze – zasięg. Model z silnikiem wysokoprężnym, oznaczony jako B5, ma 71-litrowy zbiornik paliwa, co w połączeniu ze zużyciem oleju napędowego na poziomie 6,3 l/100 km (według danych fabrycznych) pozwala teoretycznie na pokonanie ponad 1100 kilometrów bez tankowania. Rzeczywiste spalanie wcale nie jest wiele wyższe, bo podczas spokojnej jazdy łatwo można uzyskiwać wyniki poniżej siedmiu litrów.
Kolejną istotną cechą jest zachowanie auta podczas jazdy autostradami. Tutaj Volvo V90 Cross Country szybko przypomina, że samochód z niższym nadwoziem niż mają wszechobecne SUV-y prowadzi się pewniej, a w jego wnętrzu jest znacznie ciszej. To może być ważny argument dla kierowców, którzy wahają się między wyborem SUV-a a uterenowionego kombi. Obydwa rodzaje aut mają podobną zdolność do jazdy poza asfaltową drogą, bo Cross Country, dzięki napędowi na cztery koła, stosunkowo dużemu prześwitowi, elektronicznym trybom wspomagającym jazdę w terenie oraz osłonom podwozia i nadwozia pozwala bez stresu zjechać z głównej drogi w poszukiwaniu przygód. Takim autem można bez obaw zwiedzać świat niezależnie od rodzaju nawierzchni, jaka jest pod kołami.


Kiedy samochód służy do czegoś więcej niż tylko jazda na krótkich trasach w mieście, musi być również wygodny. Fotele w Volvo V90 można by z sukcesem zamontować w wielkim amerykańskim SUV-ie, bo są obłe i miękkie, mogą być też wyposażone w funkcje masażu i wentylacji. Jeżeli podróżuje się całą rodziną, ważna jest też ilość miejsca we wnętrzu. W Volvo V90, w każdej odmianie, nie tylko Cross Country, przestrzeń w kabinie jest ogromna, a bagażnik, którego pojemność wynosi dobre 551 litrów, można w okamgnieniu powiększyć do 1517 litrów. Szkoda jedynie, że kanapa składa się tylko w proporcjach 1/3 do 2/3, jednak amatorom zimowego szaleństwa na stokach podpowiadamy: w oparciu znajduje się tunel pozwalający przewieźć długie przedmioty, na przykład narty. Jedną z największych zalet testowanego egzemplarza jest jednak silnik. Czterocylindrowa, dwulitrowa jednostka wytwarza 235 KM i 480 Nm (do tego podczas przyspieszania dochodzi 14 KM z układu łagodnej hybrydy), co pozwala na rozpędzenie do 100 km/h w ciągu 7,5 s i dynamiczną jazdę drogami szybkiego ruchu. A to przecież bardzo ważne, jeżeli planuje się okrążyć świat.

Dane producenta | VOLVO V90 CROSS COUNTRY B5 ULTIMATE |
Cena | 331 900 zł |
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU | |
Rodzaj silnika | turbodiesel, R4 |
Pojemność skokowa | 1969 cm3 |
Moc maksymalna przy obrotach |
235 KM 4000/min |
Maksymalny moment obrotowy przy obrotach |
480 Nm 1750/min |
Rodzaj napędu | na cztery koła |
Skrzynia biegów | 8-biegowa przekładnia automatyczna |
OSIĄGI | |
0–100 km/h | 7,5 s |
Prędkość maksymalna | 180 km/h |
ZUŻYCIE PALIWA | |
Średnie (WLTP) | 6,3 l/100 km |
Emisja CO2 (WLTP) |
165 g/km |
NADWOZIE | |
5-drzwiowe, 5-miejscowe kombi, dł. x szer. x wys. 4959 x 1879 x 1537 mm, rozstaw osi 2941 mm, masa własna 1982 kg, poj. bagażnika 551/1517 l, pojemność zbiornika paliwa 71 l. |