Silnik ma pojemność 1,5 litra, moc 156 KM i do pary 6-biegową mechaniczną skrzynię, którą od razu należy pochwalić. Wystarczy kilka razy zmienić bieg, by odnieść wrażenie, że dźwignia jest przedłużeniem ręki kierowcy, bo biegi wybiera pewnie i z przyjemnym oporem. Przełożenia dwóch ostatnich biegów wydłużono, żeby zmniejszyć hałas i, przede wszystkim, zużycie paliwa. Ten drugi zamiar nie całkiem się udał, ale o tym za moment.
Po uruchomieniu silnika na zimno od razu pojawia się wątpliwość, czy pod maską na pewno jest jednostka 3-cylindrowa. Brak jakichkolwiek drgań to duże zaskoczenie. W czasie jazdy podobnie – silnik pracuje gładko, nie terkocze, dopiero kiedy wejdzie na wyższe obroty, spod maski dobiega delikatny warkot. Nie mieliśmy pod ręką modeli konkurencji do porównania, ale jeśli idzie o wytłumienie kabiny, Volvo zrobiło kawał dobrej roboty – XC40 ma być może najlepiej wyciszoną kabinę spośród SUV-ów z silnikami o nieparzystej liczbie cylindrów.
![]() |
![]() |
XC40 T3 jest oferowane wyłącznie z napędem na przednie koła (i z przekładnią mechaniczną ośmobiegową automatyczną do wyboru), ale brak napędu 4x4 to nie powód do zmartwień, bo raz, że trakcja jest dobra, a dwa, podniósłby i tak już dość wysokie zużycie paliwa. XC40 nie chce spalać mniej niż 9 l/100 km, a w mieście można otrzeć się nawet o wynik dwucyfrowy. Jedynie w wyjątkowych sytuacjach, na drodze poza miastem i przy niewielkim ruchu, średnia spada poniżej 8 l/100 km. Jasne, że pudełkowate nadwozie nie sprzyja oszczędzaniu, podobnie jak szerokie opony, ale po takim silniku spodziewalibyśmy się więcej. To znaczy mniej.
Maksymalną moc jednostka 1.5 osiąga stosunkowo wcześnie, bo przy 5000 obr/min, maksymalny moment obrotowy jest natomiast dostępny od 1850 do 3850 obr/min. Oznacza to, że żeby jazda nabrała kolorów, nie trzeba kręcić silnika wysoko. Dwa razy zastanowilibyśmy się nad zamówieniem 20-calowych obręczy kół. To fakt, że XC40 prezentuje się z nimi dobrze, ale nie radzą sobie one w starciu z dziurami w jezdni i obniżają komfort jazdy. Natomiast za fotele Szwedzi powinni dostać Oscara, bo są wybitnie wygodne. W ogóle kabina Volvo XC40 to miejsce, do którego chce się wracać – wykończono ją z dużą starannością. Zresztą tak jak cały samochód.
Dane producenta | VOLVO XC40 T3 MOMENTUM |
Cena | 141 100 zł |
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU | |
Rodzaj silnika | benzynowy, R3 turbo, |
Pojemność skokowa | 1477 cm3 |
Moc maksymalna przy obrotach |
156 KM 5000/min |
Maksymalny moment obrotowy przy obrotach |
265 Nm 1850-3850/min |
Rodzaj napędu | na przednie koła |
Skrzynia biegów | 6-biegowa przekładnia mechaniczna |
OSIĄGI | |
0–100 km/h | 9,4 s |
Prędkość maksymalna | 200 km/h |
ZUŻYCIE PALIWA | |
Średnie | 6,4 l |
Emisja CO2 | 148 g/km |
NADWOZIE | |
5-drzwiowy, 5-miejscowy SUV, długość x szerokość x wysokość 4425 x 1863 x 1652 mm, rozstaw osi 2702 mm, masa własna 1568 kg, pojemność bagażnika 460/1336 l, pojemność zbiornika paliwa 54 l. |
Komentarze