REKLAMA

Volvo XC40 T3: gładka jazda

W 91-letniej historii Volvo nie było silnika, który grałby na trzy cylindry – aż do teraz. Premierowa jednostka trafiła do XC40. Poniżej o tym, jak żyje się z takim modelem.

Fot. Jacek Hanusz

Silnik ma pojemność 1,5 litra, moc 156 KM i do pary 6-biegową mechaniczną skrzynię, którą od razu należy pochwalić. Wystarczy kilka razy zmienić bieg, by odnieść wrażenie, że dźwignia jest przedłużeniem ręki kierowcy, bo biegi wybiera pewnie i z przyjemnym oporem. Przełożenia dwóch ostatnich biegów wydłużono, żeby zmniejszyć hałas i, przede wszystkim, zużycie paliwa. Ten drugi zamiar nie całkiem się udał, ale o tym za moment.

REKLAMA

XC40 – wyciszenie kabiny

Po uruchomieniu silnika na zimno od razu pojawia się wątpliwość, czy pod maską na pewno jest jednostka 3-cylindrowa. Brak jakichkolwiek drgań to duże zaskoczenie. W czasie jazdy podobnie – silnik pracuje gładko, nie terkocze, dopiero kiedy wejdzie na wyższe obroty, spod maski dobiega delikatny warkot. Nie mieliśmy pod ręką modeli konkurencji do porównania, ale jeśli idzie o wytłumienie kabiny, Volvo zrobiło kawał dobrej roboty – XC40 ma być może najlepiej wyciszoną kabinę spośród SUV-ów z silnikami o nieparzystej liczbie cylindrów.

Fot. Jacek Hanusz
„Tablet” na tablicy działa jak dobry smartfon, szybko i płynnie. Interesujący detal to duże, pionowe nawiewy
Fot. Jacek Hanusz
Fotele z gatunku „wsiadasz, przejeżdżasz 1000 km, wysiadasz i czujesz się wypoczęty”. Schowek pod siedzeniem kierowcy – opcja za 180 zł

Napęd i spalanie w Volvo XC40 T3

XC40 T3 jest oferowane wyłącznie z napędem na przednie koła (i z przekładnią mechaniczną ośmobiegową automatyczną do wyboru), ale brak napędu 4x4 to nie powód do zmartwień, bo raz, że trakcja jest dobra, a dwa, podniósłby i tak już dość wysokie zużycie paliwa. XC40 nie chce spalać mniej niż 9 l/100 km, a w mieście można otrzeć się nawet o wynik dwucyfrowy. Jedynie w wyjątkowych sytuacjach, na drodze poza miastem i przy niewielkim ruchu, średnia spada poniżej 8 l/100 km. Jasne, że pudełkowate nadwozie nie sprzyja oszczędzaniu, podobnie jak szerokie opony, ale po takim silniku spodziewalibyśmy się więcej. To znaczy mniej.

Moc i komfort jazdy XC40 T3

Maksymalną moc jednostka 1.5 osiąga stosunkowo wcześnie, bo przy 5000 obr/min, maksymalny moment obrotowy jest natomiast dostępny od 1850 do 3850 obr/min. Oznacza to, że żeby jazda nabrała kolorów, nie trzeba kręcić silnika wysoko. Dwa razy zastanowilibyśmy się nad zamówieniem 20-calowych obręczy kół. To fakt, że XC40 prezentuje się z nimi dobrze, ale nie radzą sobie one w starciu z dziurami w jezdni i obniżają komfort jazdy. Natomiast za fotele Szwedzi powinni dostać Oscara, bo są wybitnie wygodne. W ogóle kabina Volvo XC40 to miejsce, do którego chce się wracać – wykończono ją z dużą starannością. Zresztą tak jak cały samochód.

Fot. Jacek Hanusz

Volvo XC40 T3 – dane techniczne

Dane producenta VOLVO XC40 T3 MOMENTUM
Cena 141 100 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika benzynowy, R3 turbo,
Pojemność skokowa 1477 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
156 KM
5000/min
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
265 Nm
1850-3850/min
Rodzaj napędu na przednie koła
Skrzynia biegów 6-biegowa przekładnia mechaniczna
OSIĄGI
0–100 km/h 9,4 s
Prędkość maksymalna 200 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie 6,4 l
Emisja CO2 148 g/km
NADWOZIE
5-drzwiowy, 5-miejscowy SUV, długość x szerokość x wysokość 4425 x 1863 x 1652 mm, rozstaw osi 2702 mm, masa własna 1568 kg, pojemność bagażnika 460/1336 l, pojemność zbiornika paliwa 54 l.

Zobacz także: od kiedy zaczną obowiązywać nowe przepisy?

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA