[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
4.0

Volvo XC40 T3: gładka jazda

W 91-letniej historii Volvo nie było silnika, który grałby na trzy cylindry – aż do teraz. Premierowa jednostka trafiła do XC40. Poniżej o tym, jak żyje się z takim modelem.

Silnik ma pojemność 1,5 litra, moc 156 KM i do pary 6-biegową mechaniczną skrzynię, którą od razu należy pochwalić. Wystarczy kilka razy zmienić bieg, by odnieść wrażenie, że dźwignia jest przedłużeniem ręki kierowcy, bo biegi wybiera pewnie i z przyjemnym oporem. Przełożenia dwóch ostatnich biegów wydłużono, żeby zmniejszyć hałas i, przede wszystkim, zużycie paliwa. Ten drugi zamiar nie całkiem się udał, ale o tym za moment.

REKLAMA


Po uruchomieniu silnika na zimno od razu pojawia się wątpliwość, czy pod maską na pewno jest jednostka 3-cylindrowa. Brak jakichkolwiek drgań to duże zaskoczenie. W czasie jazdy podobnie – silnik pracuje gładko, nie terkocze, dopiero kiedy wejdzie na wyższe obroty, spod maski dobiega delikatny warkot. Nie mieliśmy pod ręką modeli konkurencji do porównania, ale jeśli idzie o wytłumienie kabiny, Volvo zrobiło kawał dobrej roboty – XC40 ma być może najlepiej wyciszoną kabinę spośród SUV-ów z silnikami o nieparzystej liczbie cylindrów.

„Tablet” na tablicy działa jak dobry smartfon, szybko i płynnie. Interesujący detal to duże, pionowe nawiewy Fotele z gatunku „wsiadasz, przejeżdżasz 1000 km, wysiadasz i czujesz się wypoczęty”. Schowek pod siedzeniem kierowcy – opcja za 180 zł


XC40 T3 jest oferowane wyłącznie z napędem na przednie koła (i z przekładnią mechaniczną ośmobiegową automatyczną do wyboru), ale brak napędu 4x4 to nie powód do zmartwień, bo raz, że trakcja jest dobra, a dwa, podniósłby i tak już dość wysokie zużycie paliwa. XC40 nie chce spalać mniej niż 9 l/100 km, a w mieście można otrzeć się nawet o wynik dwucyfrowy. Jedynie w wyjątkowych sytuacjach, na drodze poza miastem i przy niewielkim ruchu, średnia spada poniżej 8 l/100 km. Jasne, że pudełkowate nadwozie nie sprzyja oszczędzaniu, podobnie jak szerokie opony, ale po takim silniku spodziewalibyśmy się więcej. To znaczy mniej.

Maksymalną moc jednostka 1.5 osiąga stosunkowo wcześnie, bo przy 5000 obr/min, maksymalny moment obrotowy jest natomiast dostępny od 1850 do 3850 obr/min. Oznacza to, że żeby jazda nabrała kolorów, nie trzeba kręcić silnika wysoko. Dwa razy zastanowilibyśmy się nad zamówieniem 20-calowych obręczy kół. To fakt, że XC40 prezentuje się z nimi dobrze, ale nie radzą sobie one w starciu z dziurami w jezdni i obniżają komfort jazdy. Natomiast za fotele Szwedzi powinni dostać Oscara, bo są wybitnie wygodne. W ogóle kabina Volvo XC40 to miejsce, do którego chce się wracać – wykończono ją z dużą starannością. Zresztą tak jak cały samochód.

 

Dane producenta VOLVO XC40 T3 MOMENTUM
Cena 141 100 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika benzynowy, R3 turbo,
Pojemność skokowa 1477 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
156 KM
5000/min
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
265 Nm
1850-3850/min
Rodzaj napędu na przednie koła
Skrzynia biegów 6-biegowa przekładnia mechaniczna
OSIĄGI
0–100 km/h 9,4 s
Prędkość maksymalna 200 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie 6,4 l
Emisja CO2 148 g/km
NADWOZIE
5-drzwiowy, 5-miejscowy SUV, długość x szerokość x wysokość 4425 x 1863 x 1652 mm, rozstaw osi 2702 mm, masa własna 1568 kg, pojemność bagażnika 460/1336 l, pojemność zbiornika paliwa 54 l.

Zobacz także: od kiedy zaczną obowiązywać nowe przepisy?

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij