REKLAMA

Volvo XC40 T5 Recharge: Taniej niż autobusem - TEST

Volvo XC40 T5 Recharge to najmniejszy i najtańszy model Volvo spośród napędzanych benzyną i prądem elektrycznym. Od większych aut marki odróżnia go zupełnie inny układ napędowy.

Volvo XC40 Fot. Jacek Hanusz
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 134 800 PLN
Dostępne nadwozia: kombi-5
SPRAWDŹ OFERTY

Czy „auto motor i sport” czytają przedstawiciele Volvo? Tak? Świetnie, mamy do Państwa pytanie – jaką nazwę noszą hybrydowe modele Volvo? Na oficjalnych stronach marki można znaleźć różne nazewnictwo, dlatego jeżeli chce się kupić hybrydowy model XC40, trzeba szukać pod hasłami „Plug-in”, „Twin Engine”, „T5”, „Recharge”, a nawet „T5 TwEn”.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zagłosuj w konkursie Best Cars 2021 i wygraj Subaru Forester

Volvo XC40 Recharge - Natychmiastowa reakcja

Jak jeździ XC40 – na potrzeby tekstu przyjmijmy nazwę – T5 Recharge? Jak każda hybryda typu plug-in, jest to auto bardzo dynamiczne. Wciśnięciu gazu towarzyszy natychmiastowa reakcja silnika elektrycznego, który już od startu dysponuje maksymalną siłą napędową (160 Nm). Podczas dynamicznej jazdy imponuje błyskawiczne przyspieszanie, a podczas przemieszczania się w mieście kierowca ma wrażenie, że prowadzi auto napędzane większym silnikiem niż trzycylindrowy 1.5 turbo, jaki pracuje pod maską. To wyróżnia XC40 spośród większych hybryd marki, w których od lat stosuje się czterocylindrową 2-litrową jednostkę napędową.

Volvo XC40Fot. Jacek Hanusz
We wnętrzu XC40 dominuje skandynawska powściągliwość – design jest prosty, a wykonanie staranne

Volvo XC40Fot. Jacek Hanusz
Skórzana dźwignia prezentuje się znacznie lepiej niż kryształowa, będąca wyróżnikiem większych hybrydowych modeli Volvo

Volvo XC40Fot. Jacek Hanusz
Obsługa systemu z pionowym układem menu wymaga przyzwyczajenia

Pomimo aż 20-calowych obręczy kół XC40 Recharge jest bardzo komfortowe

Zaskakująco skuteczne jest działanie systemu kontroli trakcji, bo podczas ruszania koła nie buksują, co jest częstym efektem ubocznym wysokiej siły napędowej w przednionapędowych hybrydach. No właśnie, inaczej niż w pozostałych „dwusilnikowych” Volvo, w XC40 zarówno silnik spalinowy, jak i benzynowy napędzają koła jednej osi. To rozwiązanie ma wiele zalet, bo cena auta jest niższa, budowa układu napędowego mniej skomplikowana, a elementy hybrydy nie zmniejszają pojemności bagażnika. Wadą zazwyczaj są słabe osiągi, jednak 262-konna hybryda z napędem na przednie koła rozpędza się do 100 km/h w 7,3 s. Prędkość maksymalna? Volvo twierdzi, że ograniczyło ją do 180 km/h, więc wybraliśmy się na zamknięty odcinek drogi, aby to sprawdzić. Rezultat – XC40 T5 Recharge rozpędza się do... 215 km/h. Sporą zaletą Volvo jest też stabilne zachowanie przy wysokiej prędkości oraz bardzo dobre wyciszenie kabiny. Można nawet pomyśleć, że to idealny model do pokonywania dalekich tras, jednak hybrydowe XC40 największe zalety ujawnia w mieście.

REKLAMA

REKLAMA

Volvo XC40Fot. Jacek Hanusz
Szybkie ładowanie prądem stałym? Nic z tego, akumulatory Volvo można ładować tylko prądem przemiennym, z ładowarki lub z domowego gniazdka

Volvo XC40 Recharge - Cztery razy taniej

Przez kilka dni wcielaliśmy się w rolę kierowcy, który regularnie ładuje akumulatory, co noc podłączając je do gniazdka. „Baterie” mogą zmagazynować do 10,7 kWh energii elektrycznej, ale doładować z gniazdka i wykorzystać w trybie elektrycznym można 8 kWh – koszt pokonania 45 km (tyle maksymalnie przejechaliśmy „na prądzie”) to 4,4 zł, więc można w mieście poruszać się czterokrotnie taniej, niż po kupieniu dobowego biletu autobusowego. A co jeśli nasza dzienna trasa jest dłuższa? Po przejechaniu 45 km auto przechodzi w tryb hybrydowy i korzysta z obydwu silników – wtedy zużycie paliwa wynosi około 7 l/100 km. Łącząc te dwa wskazania, otrzymujemy wynik zużycia paliwa na dystansie 100 km w mieście – to 3,8 l + 8 kWh energii elektrycznej, czyli równowartość 4,8 l benzyny; spalanie co najmniej dwa razy niższe niż w SUV-ach z silnikami benzynowymi o podobnych osiągach. Warto pamiętać, że im dłuższy dystans pokonuje się między ładowaniem akumulatorów, tym zużycie paliwa jest bliższe temu, jakie uzyskują auta spalinowe, a im krótszy – bliższe wynikom modeli w pełni elektrycznych.

Zobacz także:

Dane producenta Volvo XC40 T5 RECHARGE R-DESIGN
Cena 238 800 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj napędu hybrydowy: silnik benzynowy + elektryczny AC
Moc maks. układu napędowego 192 kW (262 KM)
Maks. moment obr. układu b.d.
Silnik spalinowy benzynowy, R3 turbo, 1477 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
180 KM
5800/min
Maks. moment obrotowy
przy obrotach
265 Nm
b.d.
Silnik elektryczny  
Moc maksymalna 82 KM (60 kW)
Maks. moment obr. 160 Nm
Typ akumulatorów litowo-jonowe
Ilość zmagazynowanej energii 10,7 kWh
Rodzaj napędu na przednie koła; 7-biegowa dwusprzęgłowa
OSIĄGI
0–100 km/h 7,3 s
Prędkość maksymalna 180 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie (WLTP) 2,0-2,4 l/100 km
Emisja CO2 (WLTP) 45-55 g/km
NADWOZIE
5-drzwiowy, 5-miejscowy SUV, długość x szerokość x wysokość 4425 x 1863 x 1652 mm, rozstaw osi 2702 mm, masa własna 1871 kg, pojemność bagażnika 460/1336 l, pojemność zbiornika paliwa 48 l.

 

zobacz galerię

Komentarze

 (1)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA