Volvo XC60 – pierwsze wrażenie

Jest jeszcze bardziej premium, jeszcze bardziej komfortowe i jeszcze bardziej bezpieczne niż poprzedni model. Po długich 9 latach obecności na rynku Volvo XC60 doczekało się następcy. Godnego następcy.  

Volvo XC60
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 190 900 PLN
Dostępne nadwozia: kombi-5
SPRAWDŹ OFERTY

XC60 – od lat numer jeden sprzedaży Volvo w Polsce i bestseller wśród modeli premium w ogóle – rozwaliło system. Zamiast z upływem lat sprzedawać się coraz słabiej, z roku na rok cieszyło się w Polsce coraz większym popytem. W 2015 r. na drogi wyjechało 2859 egzemplarzy XC60, a w zeszłym roku – 3202. W dodatku sprzedaż tego jednego modelu była wyższa niż łączna sprzedaż czterech kolejnych aut Volvo w rankingu (XC90, V40, V40 CC i V60).

Volvo XC60 – Diesel czy benzyna?

Jako zdeklarowany miłośnik aut z silnikiem benzynowym, najpierw wybrałem do testu XC60 właśnie w takiej wersji. Model T6 AWD ma dwulitrowy silnik o mocy 320 KM, wspomagany przez sprężarkę mechaniczną i turbosprężarkę. Moment obrotowy o wartości 400 Nm, dostępny w szerokim zakresie obrotów (od 2200 do 5400/min), wciska w fotel już na samą myśl o tym, że aż 80% charakterystyki tego momentu przebiega na wykresie płasko jak słynna Góra Stołowa pod Kapsztadem. 5,9 s ze startu zatrzymanego do 100 km/h również robi wrażenie jak na SUV-a, którego masa własna wynosi około dwóch ton. Niestety, 8-stopniowa przekładnia automatyczna – jedyna oferowana do wersji D5 i T6 – mocno tłumi temperament silnika, co bardziej daje się odczuć w trakcie spokojniejszej jazdy niż podczas dynamicznego przyspieszania.

Po przesiadce za kierownicę XC60 w wersji D5 AWD z dwulitrowym dieslem twin turbo, słabszej o 25% niż odmiana T6 (235 KM zamiast 320 KM), nie oczekiwałem lepszych wrażeń z jazdy. Mniej mocy, a więcej masy równa się 1,3 s więcej do setki. Subiektywne odczucia z jazdy XC60 w wersji D5 mówią jednak co innego. Volvo chętniej rozpędza się od niższych prędkości i płynniej przyspiesza w wersji z silnikiem Diesla niż z benzynowym. I to we współpracy z takim samym 8-stopniowym automatem o takich samych przełożeniach. Nawet przełożenie przekładni głównej ma taką samą wartość. 

Volvo XC60

Za „power” wersji D5 odpowiada jeszcze większy moment obrotowy (480 Nm). Zakres obrotów, w których kierowca ma do dyspozycji jego maksymalną wartość kończy się przy tych samych obrotach, przy których zaczyna się maksymalny moment obrotowy wersji T6. I nie szkodzi, że silnik D5 utrzymuje maksymalny moment tylko przez 500 obrotów. Ponad 400 Nm kierowca i tak ma do dyspozycji już od 1300 obr/min do 4200 obr/min.

Moje zdziwienie było spore, gdy dzień po zakończeniu jazd testowych XC60 prezes Volvo ogłosił, że obecna rodzina silników Diesla jest ostatnią, którą szwedzki producent opracował i będzie rozwijał (do 2023 r.). Więcej diesli w Volvo nie będzie. Ich miejsce – obok hybryd typu plug-in, jak w wersji T8 – zajmie napęd elektryczny, który w obecnym nadwoziu XC60 zadebiutuje do 2025 r.

Volvo XC60

Na wzór i podobieństwo

Nie dziwi fakt, że najbardziej reprezentacyjne modele Volvo – S90XC90dzielą podobną płytę podłogową, ale może wydawać się nieprawdopodobne, że nowe XC60, krótsze od tamtych o blisko 30 cm, również skonstruowano w oparciu o płytę podłogową SPA (Scalable Product Architecture). Do napędu XC60 służą takie same silniki (D4, D5, T5, T6 i T8), auto ma ten sam rodzaj zawieszenia (z przodu z podwójnymi wahaczami, z tyłu – wielowahaczowe) oraz układ kierowniczy i wyposażenie. Jakość materiałów i wykonania też są bardzo wysokie, np. jako elementy wykończenia wnętrza do wyboru są dwa rodzaje aluminium i naturalnego drewna, deskę może pokrywać skóra.

Zaadaptowanie do XC60 zawieszenia z większych modeli sprawiło, że można było bardzo precyzyjnie „zaprogramować” ruch kół zależnie od ugięcia elementów zawieszenia. Dzięki temu XC60 nie tylko prowadzi się bardzo pewnie i przewidywalnie, ale jest bardzo wygodne. Mimo dużych obręczy kół oraz niskoprofilowych i szerokich opon komfort podróżowania jest wysoki, a wyciszenie wnętrza znakomite.

Już za kilka miesięcy okaże się, która wersja silnikowa Volvo XC60 będzie najpopularniejsza. Chociaż diesle nie mają teraz lekko (afery ze spalinami, propozycje zamknięcia centrów niektórych miast dla samochdoów z silnikiem wysokoprężnym), XC60 D5 wygrywa z XC60 T6 nie tylko pod względem wrażeń z jazdy, ale i ceną – o zużyciu paliwa nie wspominając. Brać diesle, póki są, bo ich dni są policzone.

Volvo XC60

 

Dane producenta Volvo XC60
Cena 210 000 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika turbodiesel, R4
Pojemność skokowa 1969 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
235 KM
4000/min
Maksymalny moment obrotowy
w zakresie obrotów
480 Nm
1750-2250/min
Rodzaj napędu na cztery koła; 8-bieg. przekładnia automatyczna
OSIĄGI
0–100 km/h 7,2 s
Prędkość maksymalna 220 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie 5,5 l/100 km
Emisja CO2 144 g/km
NADWOZIE
5-drzwiowy, 5-miejscowy SUV, dług. x szer. x wys. 4688 x 1902 x 1658 mm, rozstaw osi 2865 mm, masa własna 1814-2115 kg (zależnie od wersji), pojemność bagażnika 505 l, poj. zbiornika paliwa 50 l.
Volvo XC60

Podobnie jak na zewnątrz, również w kabinie XC60 znajduje się sporo detali znanych z większych modeli Volvo 

Volvo XC60

Efektownie prezentujące się fotele są bardzo wygodne i skutecznie przytrzymują ciało kierowcy i pasażera

Volvo XC60

Chrom, chrom, dużo chromu i dbałość o każdy detal XC60

Volvo XC60

Na razie do XC60 Volvo oferuje tylko jeden rodzaj skrzyni biegów – 8-stopniowy automat

Zobacz także:
Zobacz również:
REKLAMA