Volvo XC90 B5 diesel: duży może więcej - TEST

Nie ma przypadku w tym, że Volvo XC90 to model, który tak chętnie wybierają rodziny, szczególnie te większe. Jeździmy wersją B5 z dieslem pod maską.

Volvo XC90 Fot. Jacek Hanusz
Volvo XC90
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 283 700 PLN
Dostępne nadwozia: kombi-5
SPRAWDŹ OFERTY

Doprecyzowanie tego, z którego pistoletu korzystamy na stacji paliw jest w przypadku XC90 konieczne, bo dziś większość wersji nazywa się właśnie B5. Masz dwulitrowego diesla o mocy 235 KM? Na pokrywie bagażnika widnieje napis B5. Decydujesz się na wersję benzynową o mocy 250 lub 300 KM? To samo. Tylko odmiana hybrydowa plug-in ma swoje oznaczenie (T8).

REKLAMA

Volvo XC90 B5 diesel - Teraz ze wsparciem 

Dwulitrowy diesel ma od niedawna delikatne wsparcie niewielkiej jednostki elektrycznej i 48-woltowej instalacji elektrycznej. Silniczek elektryczny jest niewielki, wypluwa zaledwie 14 KM, ale to wystarcza, żeby wspomóc jednostkę spalinową np. podczas ruszania, kiedy siła tych kilku elektronów zapewnia płynny start. A propos płynności to dawno nie jeździliśmy modelem z tak udanie zestrojonym systemem start/stop.

Z małym silniczkiem elektrycznym czy bez niego, dwulitrowy diesel przypomina o tym, że w tego typu aucie nic nie sprawdza się lepiej. W Volvo można ponarzekać w zasadzie tylko na jedno, i to na zasadzie delikatnego czepiania się – przy niskich obrotach i podczas przyspieszania z niskich prędkości klekot diesla jest, jak na nasz gust, nieco zbyt pospolity. W miarę nabierania prędkości klekot znika.

Volvo XC90Fot. Jacek Hanusz
Volvo XC90

Volvo XC90 B5 diesel - Pora relaksu

Na drodze diesel nie ma słabych punktów – zapewnia przyzwoite osiągi i odpowiedni zapas mocy, jest nieprzesadnie łakomy (przy 140 km/h pali 10 l/100 km, w trasie 7-8 l/100 km), 8-biegowy automat nie należy do najostrzejszych na świecie, jest raczej, jak cały samochód, zrelaksowany. Kolejny bieg? Ależ spokojnie, proszę bardzo, oto on, skąd ten pośpiech. W zakrętach XC90 też nie nastraja do szybkiej jazdy – nadwozie mocno się przechyla, kilogramy przelewają się na zewnętrzne koło, auto jest oczywiście stabilne, ale tego typu jazda to nie jest jego bajka. Zamykając drzwi jak do sejfu masz raczej ochotę się w XC90 zrelaksować, a nie podnosić sobie poziom adrenaliny. Pod tym względem XC90 jest być może w swojej kategorii najlepszy na świecie.

Volvo XC90Fot. Jacek Hanusz
Volvo XC90

REKLAMA

REKLAMA

Do tego to samochód, w którym po prostu przyjemnie być – masz ochotę zaprosić do niego na kawę swoich znajomych. To oczywiście zasługa niezwykle przyjemnej dla oka kolorystyki wykończenia wnętrza, wyrafinowanych materiałów i wyjątkowej stylizacji. Nie jestem natomiast pewny co do tego, że jasne wnętrze długo pozostanie w takim stanie z kilkoma dzieciakami na pokładzie.

W kabinie XC90 może znajdować się nawet 7 foteli, ale to nie oznacza, że na każdym z nich jest tak samo wygodnie – te z I i II rzędu są tak komfortowe, że chciałoby się je wyjąć i umieścić we własnym salonie. Fotele III rzędu (dopłata 7600 zł) trzeba traktować jako awaryjne – dorosły nie usiądzie na nich, jeśli pasażerowie tylnej kanapy nie podsuną się nieco do przodu. Ogromną zaletą XC90 jest oczywiście bagażnik o pojemności 680 l.

Volvo XC90Fot. Jacek Hanusz
Volvo XC90

Volvo XC90 B5 diesel - W poczekalni 

W XC90 nie ma jeszcze nowego, opartego na Androidzie, systemu multimedialnego, ale do obsługi wyświetlacza trudno mieć zastrzeżenia inne niż do pozostałych tego typu konstrukcji – wejście w kolejne poziomy menu wiąże się po prostu z odwróceniem uwagi od drogi i to najprawdopodobniej najbardziej niebezpieczna rzecz związana z tym modelem.

Volvo XC90Fot. Jacek Hanusz
Volvo XC90

Na koniec – XC90 to model, na który obecnie można zgarnąć naprawdę solidne zniżki. Samochody, które są już wyprodukowane – a to przy obecnych opóźnieniach w dostawie duży plus – można kupić w cenie nawet o 70-80 tys. niższej niż cennikowa. Uwzględniając rabat XC90 nadal do tanich nie należy – w wersji z dieslem trzeba za niego zapłacić około 350 tys. zł. Pod względem stosunku ceny do jakości, stylu i komfortu trudno jednak znaleźć bardziej kompletne auta.

Dane producenta Volvo XC90 B5 AWD
Cena 314 700 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika turbodiesel, R4 + elektr.
Pojemność skokowa 1969 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
235 KM + 14 KM
4000/min
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
480 Nm
2500/min
Rodzaj napędu na cztery koła
Skrzynia biegów 8-biegowa automatyczna
OSIĄGI
0–100 km/h 7,6 s
Prędkość maksymalna 180 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie  5,8 l/100 km
Emisja CO2 
131 g/km
NADWOZIE
Nadwozie: 5-drzwiowy, 7-miejscowy SUV, długość x szerokość x wys. 4950 x 2008 x 1776 mm, rozstaw osi 2984 mm, masa własna 2172 kg, pojemność bagażnika 680l, poj. zbiornika paliwa 71l.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

Zobacz także:

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA