Gdzieś w latach 90. zdarzyło się coś, czego Volvo się nie spodziewało – ta marka stała się modna. Wcześniej klienci przyjeżdżali do salonu, kupowali auto i po 20 latach wracali po kolejne. I dostawali ten sam samochód. OK, zmieniały się nazwy, ale cechy Volvo pozostawały niezmienne. XC90, pierwszy SUV tej marki, to też było Volvo z krwi i kości. Teraz po 13 latach pojawia się następca, zwiastując początek nowej ery – odkąd firma należy do chińskiego Geely (od 2010 r.), modele od S60 wzwyż buduje się w oparciu o jedną zasadniczą konstrukcję, zmienia się tylko rozmiar.
Volvo XC90: Nowy, ale typowy
Nowoczesne jak nigdy przedtem, a jednak takie, jakie znamy od zawsze – nowe Volvo XC90 jest bezpieczne, solidne i mniej pali. Rozwiązania techniczne i stylistykę opracowano od nowa.


XC90 to pierwszy model, który powstał według tej zasady. Po przekręceniu startera z głębi owej wspólnej konstrukcji odzywa się nowy 2-litrowy diesel z dwiema turbosprężarkami, uzyskujący 225 KM i moment obrotowy 470 Nm. W modelu D5, wyposażonym w napęd 4x4, silnik ten współpracuje z 8-stopniowym automatem. Można wybrać model D4 z napędem na przód, mechaniczną skrzynią i z silnikiem słabszym o 35 KM – czterocylindrowym, jak zresztą wszystkie w XC90.
-
WYDARZENIA
Za biurkiem jak w samochodzie - biurowy fotel z napędem od VW
-
FINANSE I PRAWO
Jak jeździć po dziurach i jak uzyskać odszkodowanie za uszkodzenie auta?
-
FINANSE I PRAWO
Ekrany akustyczne przy drogach – co mówią przepisy?
-
PIERWSZA JAZDA
Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio: SUV jak żaden inny - JAZDA
-
BEZPIECZEŃSTWO
Jazda na suwak - kiedy działa, a kiedy nie? To nie takie oczywiste

Od startu auto wyrywa w przód, wykorzystując siłę napędową dostępną już od niskich obrotów. Automat szybko i płynnie zmienia przełożenia. W trybie Eco, dla oszczędności paliwa, gdy tylko można przełącza się w tryb biegu jałowego, wtedy w środku słychać jedynie cichutki pomruk diesla, dopiero podczas energicznego przyspieszania praca silnika staje się dość natarczywa. Dostępne w opcji amortyzatory o zmiennej sile tłumienia pozwalają pokonać bez wstrząsów nawet duże nierówności.

W trybie „Dynamic” układ kierowniczy, napęd, zawieszenie, a nawet hamulce działają ostrzej, co nie zmienia faktu, że XC90 ma raczej komfortowy charakter. O ostrości nie można za to mówić w przypadku układu kierowniczego, pracuje lekko i daje przyzwoite pojęcie o tym, co dzieje się z kołami.

W dziedzinie bezpieczeństwa Volvo spełnia oczywiście najwyższe standardy i nie jesteśmy w stanie wyliczyć tu wszystkich systemów wspomagających jazdę. Wymienimy jeden – prewencyjny napinacz pasa. Gdy czujniki stwierdzą, że auto zjeżdża z drogi, w ciągu ułamka sekundy pas zostanie naciągnięty o 10 cm, niemal przykuwając z siłą 300 niutonów kierowcę i pasażera do foteli tak długo, aż samochód się zatrzyma. Skutki nieplanowanej wizyty w rowie mają być dzięki temu znacznie mniej groźne.

Nowy XC90 ma długość 4,95 m i w środku ogromną ilość miejsca, siedzenia bardzo wygodne, regulowane na wiele sposobów. Fotele z tyłu można osobno przesuwać o 12 cm i składać równo z podłogą. Jest eleganckie, bezpieczne i po szwedzku praktyczne – typowe Volvo, w cenie od 229 900 zł.

Z napędem 4x4 to rasowy SUV, z 7 miejscami – rodzinny bus, a komfort i wyposażenie czynią z niego luksusową limuzyną.
To polubisz - dotykowy ekran
Dominuje na tablicy i imponuje płynnością oraz szybkością działania, łatwy w obsłudze jak smartfon czy tablet.
Tego nie - drzwi bagażnika
W całości unoszą się w górę – u poprzednika były dzielone, a ich dolna część ułatwiała załadunek bagażu.
Dane producenta | Volvo XC90 D5 AWD |
Cena | 245 800 zł |
Silnik i przeniesienie napędu | |
Rodzaj napędu | turbodiesel, R4 |
Pojemność skokowa | 1969 cm3 |
Moc maks./przy obrotach | 225 KM/4250 obr/min |
Maks. moment obr./przy obrotach | 470 Nm/1750 obr/min |
Przeniesienie napędu | na cztery koła; 8-biegowa przekładnia automatyczna |
Osiągi | |
0–100 km/h | 7,8 s |
Prędkość maksymalna | 220 km/h |
Zużycie paliwa | |
Średnie | 5,7 l/100 km |
Emisja CO2 | 152 g/km |
Nadwozie | |
5-drzwiowy, 7-miejscowy SUV, długość x szer. x wys. 4950 x 1931 x 1776 mm, rozstaw osi 2984 mm, masa własna 2078 kg, dopuszczalne obciążenie 552 kg, poj. bagażnika 721/1886 l (7-miejsc. – 314/1868), poj. zbiornika paliwa 71 l. | |