Volvo XC90 T8 Recharge: Broni dobrego imienia - TEST

Najnowszy hybrydowy napęd plug-in w wykonaniu Volvo nie tylko pasuje do charakteru marki, ale również obiektywnie okazuje się znakomity.

Volvo XC90 T8 Recharge Szczepan Mroczek
Volvo XC90 T8 Recharge

Każde nowe rozwiązanie wymaga czasu na dopracowanie. Jeśli zostanie wprowadzone na rynek przedwcześnie może zostać źle odebrane. Tak było z systemem iDrive BMW, czy też z pierwszymi generacjami hybryd Toyoty. Dziś jesteśmy świadkami momentu, w którym hybrydy osiągnęły taki taki etap rozwoju, że już nie denerwują charakterem pracy, a oferują wiele ważnych korzyści. Świetnym tego przykładem jest ulepszona generacja hybryd plug-in Volvo.

Volvo XC90 T8 RechargeSzczepan Mroczek
Volvo XC90 T8 Recharge

Volvo XC90 T8 Recharge – Płynna praca

Volvo XC90 T8 bez dwóch zdań pomoże obronić hybrydy typu plug in. Na samym prądzie może przejechać w realnym ruchu ok. 60 km, jest dynamiczny i daje przyjemność z prowadzenia.
Układ napędowy zmienia źródło niutonometrów niezauważalnie, bez najmniejszych szarpnięć, a kierowca może się zorientować, że silnik benzynowy pracuje po przyjemnym i nienachalnym brzmieniu docierającym spod maski.
Volvo korzysta z automatycznej skrzyni biegów o 8 przełożeniach. Dzięki temu w XC90 nie uświadczymy podczas mocniejszego przyspieszania lub jazdy z wysoką prędkością nieprzyjemnego zawodzenia silnika na wysokich obrotach znanego z japońskich hybryd korzystających ze skrzyń bezstopniowych. Układ napędowy zmienia biegi w sposób naturalny, a przy niewielkim obciążeniu (kiedy w klasycznych napędach i tak nie słychać silnika spalinowego) korzysta wyłącznie z silnika elektrycznego. Dlatego Volvo XC90 zachowuje się naturalnie nawet dla kierowcy przyzwyczajonego do napędu wyłącznie spalinowego.
Nie mamy też wrażenia, że silnik benzynowy o pojemności 2 litrów jest zbyt mały do potężnego SUV-A. XC90 przyspiesza z przyjemną lekkością i osiąga setkę w 5,4 s. Niewielką pojemność znakomicie tuszuje silnik elektryczny o mocy podniesionej do 145 KM (309 Nm), który korzysta z akumulatorów zdolnych zmagazynować 14,9 kWh (netto). Maskuje turbodziurę, pozwala nawet podczas przyspieszania pracować silnikowi benzynowemu na niskich obrotach i tym samym kierowca ma wrażenie jazdy samochodem z zapasem mocy. Jedynym ograniczeniem, które w dzisiejszych czasach nasączonych wysoką ceną benzyny i kosztownymi mandatami staje się coraz miej znaczące, jest prędkość maksymalna wynosząca 180 km/h.
Jeśli tylko mamy dostęp do darmowego źródła prądu np. za pośrednictwem instalacji fotowoltaicznej możemy skutecznie wydłużać zasięg, każdego dnia o 60 km. Wcale nie musimy posiadać ładowarki ściennej, bo nawet korzystając ze zwykłego gniazda 230 V po 8 godzinach akumulatory XC90 oferują realny zasięg dochodzący do 60 km. Jeśli mieszkamy pod miastem możemy przy codziennych dojazdach do pracy poruszać się wykorzystaniem wyłącznie prądu. Ale jeśli jednego dnia zaplanujemy pokonać większy dystans korzystamy z XC90 jak ze zwykłego samochodu spalinowego i możemy się nim w brać z podroż po Europie bez najmniejszych ograniczeń, bo zbiornik paliwa mieści 70 l, a bagażnik 640 l. W przypadku XC90 trudno określić średnie zużycie paliwa. Zależy on ile razy w czasie pomiędzy tankowaniami podłączaliśmy samochód do sieci elektrycznej. Można powiedzieć, że XC90 spala od (jak podaje producent zgodnie z WLTP) 1.3 l/100 do 13 l/100 km przy dynamicznej jeździe. Podczas naszego testu średnie spalanie nie przekroczyło 10 l na 100 km, co jest dobrym wynikiem jak na tak dynamicznego i dużego SUV-a.

Volvo XC90 T8 RechargeSzczepan Mroczek
Volvo XC90 T8 Recharge

Volvo XC90 T8 Recharge – Dominacja przodu

Zawieszenie oferuje wysoki komfort jazdy i świetnie radzi sobie nawet z 22-calowymi felgami. Niemnie jednak mamy do czynienia z dużym SUV-em, który powinien mieć naturę auta tylnonapędowego. Tymczasem podczas jazdy w wyjściowym trybie samochodem rządzą przednie koła, co przekłada się na nieco gorsze zachowanie. Można wybrać tryb napędu na cztery koła (tylne koła wprawia w ruch silnik elektryczny) i wtedy czujemy jak dobrze mogłoby się prowadzić XC90 na asfalcie. Niestety w trybie napędowym 4x4 rośnie spalanie. Volvo XC90 wyjściowo powinno być napędzane na tylne koła, a przednie powinny przychodzić z pomocą w razie potrzeby. To dopełniłoby świetnego wrażenia jakie pozostawia XC90 w hybrydowej wersji.

Volvo XC90 T8 RechargeSzczepan Mroczek
Volvo XC90 T8 Recharge

Volvo XC90 T8 Recharge – Tak można jeździć

Układ napędowy XC90 Recharge świadczy o tym, że hybrydy typu plug-in to rozwiązanie na miarę czasów. Oferują oszczędności i pozwalają korzystać z zalet napędów na prąd i nie ograniczają przyjemności z jazdy SUV-em. Można się spodziewać, że w przyszłości ten rodzaj napędu będzie dominującym w motoryzacji.

Volvo XC90 T8 RechargeSzczepan Mroczek
Volvo XC90 T8 Recharge
Dane producenta VOLVO XC90 T8 Recharge
Cena 403 400 zł
ZESPÓŁ NAPĘDOWY
Rodzaj napędu hybrydowy: benzynowy R4
+ elektryczny AC
Moc maksymalna
zespołu hybrydowego
455 KM (335 kW)
Silnik spalinowy benzynowy, R4 turbo,
1969 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
310 KM (228 kW)
6000/min
Maks. moment obrotowy
przy obrotach
400 Nm
3000-4800/min
Silnik elektryczny  
Moc maksymalna 145 KM (107 kW)
Maks. moment obrotowy 309 Nm
Ilość zmagazynow. energii 14,9 kWh (netto)
Rodzaj napędu na cztery koła
Skrzynia biegów 8-biegowa automat.
OSIĄGI
0–100 km/h 5,4 s
Prędkość maksymalna 180 km/h 
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie (WLTP) 1,3 l/100 km
Emisja CO2 (WLTP)
29 g/km
NADWOZIE
5-drzwiowy, 5-miejscowy SUV, długość x szerokość x wysokość 4953 x 2140 x 1771 mm, rozstaw osi 2984 mm, pojemność bagażnika 640/1816 l.

 

REKLAMA