[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA

Wielki wyścig

Kia stara się dogonić motoryzacyjną czołówkę i coraz częściej depcze jej po piętach, natomiast Volkswagen marzy o powrocie na fotel lidera w klasie kompaktów. W naszym teście Cee'd Sporty Wagon goni Golfa Varianta.

Kia Ceed Sporty Wagon i Golf Variant Pod każdym względem Cee'd Sporty Wagon depcze Golfowi w wersji kombi po piętach, ceną zaś i warunkami gwarancji zostawia go daleko z tyłu.
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 142 790 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5
SPRAWDŹ OFERTY

Fakt, że wysokoprężny silnik Cee'da SW ma 10 KM przewagi nad jednostką napędową Golfa Varianta w ogóle nie ma wpływu na tempo, w jakim Kia dogania Volkswagena. Z testowych pomiarów wynika, że - mimo słabszego silnika - Golf wciąż ma dość "pary", żeby pod względem osiągów być o pół długości przed Cee'dem. Do setki testowany, 105-konny Golf Variant 1.9 TDI przyspiesza w 11,5 s, a Cee'd SW 1.6 CRDi o mocy 115 KM potrzebuje na to 11,9 s. Rozpędzanie na IV i V biegu od 60 km/h do 100 km/h czy od 80 km/h do 120 km/h też wychodzi Golfowi lepiej. W kategorii "osiągi" VW przegrywa z Kią jedynie pod względem prędkości maksymalnej, ale o zaledwie 1 km/h. Cee'd SW osiąga prędkość 188 km/h, natomiast Golf Variant - 187 km/h.

Dodatkową "moc" testowany Golf czerpie z 5-biegowej przekładni mechanicznej o perfekcyjnie dobranych przełożeniach, dzięki którym potrafi być nieco szybszy od Cee'da, ale niemal równie oszczędny jak on - mimo silnika o większej pojemności skokowej. W czasie testu, Kii Cee'd SW wystarczało średnio 6,8 litra oleju napędowego na 100 km, a VW Golf Variant potrzebował na każde 100 km tylko 0,4 l więcej. Szkoda, że dość opornie działający mechanizm zmiany biegów w testowanym Golfie zniechęcał do częstego sięgania po dźwignię. W Kii jest dokładnie odwrotnie - zbyt długie przełożenia sprawiają, że trochę pary silnika idzie w gwizdek, za to od dźwigni zmiany biegów trudno oderwać rękę. Mechanizm ich zmiany pracuje lekko, drogi prowadzenia dźwigni są idealnie "zaprogramowane", a o sprzężeniu kolejnych przełożeń informuje kierowcę przyjemny opór.

Pod względem kultury pracy i sposobu rozwijania mocy silniki Kii i VW też prezentują odmienne style. Subtelny i miarowy odgłos pracy wysokoprężnej jednostki napędowej Cee'da oraz równomierny przyrost mocy w całym zakresie obrotów, począwszy od najniższych, podobają się znacznie bardziej niż metaliczny i donośny stukot diesla, dobywający się spod pokrywy silnika w Golfie. Przy ruszaniu potrafi on nawet zgasnąć, jeśli nie zostanie odpowiednio popędzony przez głębsze wciśnięcie pedału przyspieszenia. Jedyne, co wymaga oswojenia w Kii to charakterystyczny świst pracy turbosprężarki z kierownicą o zmiennej geometrii. Odgłos pracy turbiny, wkręcającej się na wysokie obroty, do złudzenia przypomina syrenę "erki" pędzącej na sygnale. Na początku testu miałem wrażenie, że jedna z nich ciągle mnie śledzi i że zaraz będę musiał szukać miejsca, żeby ustąpić jej z drogi.

REKLAMA

REKLAMA

Mimo że VW reklamuje najnowszą wersję nadwoziową swojego najpopularniejszego modelu jako najdłuższego Golfa wszech czasów, Kia cee'd SW ustępuje mu na długość tylko o 9 cm. W kategorii "nadwozie" testowane auta ścigają się w sposób jeszcze bardziej wyrównany niż w kategorii "napęd". Cee'd SW wygrywa nawet nieznacznie z Golfem Variantem zarówno wymiarami wnętrza, jak i pojemnością bagażnika, natomiast przegrywa ładownością i funkcjonalnością. Jakościowy wyścig zbrojeń wypada na korzyść Golfa, który jednak materiału deski rozdzielczej (miękkiego, przyjemnego w wyglądzie i w dotyku) może Cee'dowi pozazdrościć.

Jak na weterana w wyścigach o najlepszy komfort podróżowania i najbezpieczniejsze właściwości jezdne wśród kompaktów przystało, Golf Variant wygrywa te kategorie z nowicjuszem - Kią Cee'd Sporty Wagon. Ale wygrywa nieznacznie. Jego zawieszenie lepiej radzi sobie z tłumieniem nierówności różnego kalibru i pracuje przy tym nieco ciszej. Fotele Golfa bliższe są ideałowi niż fotele Cee'da, chociaż tym ostatnim do szczęścia brakuje jedynie nieco dłuższego siedziska. Boczne podparcie jest solidne, twardość foteli - bez zarzutu. Z uwagi na sporą ilość miejsca na tylnej kanapie tak na nogi i na wysokości ramion, jak i nad głową komfort podróżowania z tyłu w obydwu autach jest więcej niż zadowalający. Z kanapą o dłuższym siedzisku i z pokaźniejszymi zagłówkami o większym zakresie regulacji Golf ponownie wypada nieco lepiej niż Cee'd, w którym pasażerowie tylnej kanapy mają za to dookoła trochę więcej luzu.

Mimo dłuższego nadwozia i krótszego rozstawu osi, Golf Variant pewniej pokonuje zakręty niż Cee'dSW. Duża w tym zasługa nie tylko lepiej zestrojonego zawieszenia, ale również precyzyjniejszego układu kierowniczego. Volkswagen chętniej i szybciej wykonuje polecenia wydawane kierownicą, a jego układ kierowniczy gwarantuje kierowcy lepsze poczucie kontaktu kół z nawierzchnią.

W wyścigu na wyposażenie seryjne, koszt dodatków i cenę zakupu zdecydowanie lepiej prezentuje się Kia. Blisko 12 tys. złotych różnicy w cenie zakupu, przy lepszym standardzie wyposażenia Kii, to prawdziwa przepaść. Ponadto, wyposażenie dodatkowe do Golfa Varianta jest koszmarnie drogie w porównaniu z dodatkami do Cee'da SW. Za automatyczną klimatyzację do Golfa trzeba zapłacić ponad cztery razy więcej niż do Cee'da, a za ESP niemal trzykrotnie więcej. Warunkami gwarancji Kia dubluje już Volkswagena w wyścigu na korzyści dla klienta.

Czas pokaże czy nabywcy aut uwierzą w siłę wciąż dość egzotycznego zawodnika w motoryzacyjnym wyścigu. Jedno jest pewne - Cee'd SW to kolejny dowód na to, że Kia chce się w nim liczyć.

Póki co, Golf jest ogólnie lepszym autem, ale w większości testowych kategorii czuje na plecach oddech Cee'da. Za Kią przemawiają już nie tylko warunki gwarancji czy cena. Następne pokolenie tych aut będzie się ścigało o prymat w klasie niższej średniej dopiero za kilka lat. Kia ma dużo więcej czasu na przygotowanie nowego zawodnika niż Volkswagen. Szykuje się ciekawy wyścig.

Tekst: Maciej Ziemek
Zdjęcia: Tomasz Jaźwiński

REKLAMA

Dane techniczne testowanych samochodów

Ogólne Variant 1.9 TDI Comfortline Cee'd SW 1.6 CRDi Optimum Plus
Rodzaj silnika/liczba cylindrówrzędowy/4rzędowy/4
Moc kW (KM)77 (105)85 (115)
Przy obrotach (/min)4000400
Poj. skokowa cm318961582
Maksymalny moment obrotowy (Nm)250255
Przy obrotach (/min)19001900-2750
Przeniesienie napędunapęd przedninapęd przedni
Rodzaj skrzyni biegów5-biegowa przekł. mech.5-biegowa przekł. mech.
Dł / szer / wys (mm)4556/1781/15044470/1790/1525
Rozstaw osi (mm)25782650
Średnica zawracania w prawo/lewo (m)10,9/11,111,3/11,3
Poj. zbiornika paliwa (l)5553
Masa własna (kg)14451460
Dopuszczalne obciążenie (kg)545460
Poj. bagażnika (l)505/1495534/1664
Wymiary wnętrza/szer. z przodu/z tyłu (mm)1465/14401475/1455
Rozmiar opon205/55 R16 Continental SportContact 2205/55 R16 Michelin Energy
Norma emisji spalinEuro 4Euro 4
OsiągiVariant 1.9 TDI ComfortlineCee'd SW 1.6 CRDi Optimum Plus
0-80 km/h (s)7,98,3
0-100 km/h (s)11,511,9
0-120 km/h (s)17,218,1
0-130 km/h (s)20,321,1
0-140 km/h (s)24,125,0
Prędkość maksymalna (km/h)187188
Elastyczność Variant 1.9 TDI ComfortlineCee'd SW 1.6 CRDi Optimum Plus
60-100 km/h na IV/V biegu (s)8,4/12,38,9/13,9
80-120 km/h na IV/V biegu (s)9,0/12,79,6/13,7
Zużycie paliwaVariant 1.9 TDI ComfortlineCee'd SW 1.6 CRDi Optimum Plus
Zużycie paliwa wg normy ECE ( w mieście) l/km6,75,9
Zużycie paliwa wg normy ECE ( poza miastem) l/km4,44,3
Zużycie paliwa wg normy ECE (średnie) l/km5,24,9
średnie podczas testu (l/100 km)7,26,8
zasięg (km)764779
Droga hamowania (m)Variant 1.9 TDI ComfortlineCee'd SW 1.6 CRDi Optimum Plus
ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m)3939
ze 100 km/h na ciepło (obciążony) (m)3941
Ceny i wyposażenieVariant 1.9 TDI ComfortlineCee'd SW 1.6 CRDi Optimum Plus
Cena modelu testowanego (zł)80 340 zł68 400 zł
Airbag kierowcy/pasażeratak/ taktak/ tak
Poduszki boczne/kurtynytak/ taktak/ tak
ABS/ESPtak/ 5550tak/ 2000
Radioodtwarzacz CD/zmieniarka2350 złtak
Klimatyzacja manualnataktak
Klimatyzacja automatyczna4200 zł1000 zł
Lakier metalizowany1320 zł1700 zł
Elektr. sterowane szyby przód/tyłtaktak
Elektrycznie sterowane lusterkataktak
Elektrycznie sterowane okno dachowe5350 zł2500 zł
Światła przeciwmgielne810 złtak
tak - w wyposażeniu seryjnym, opcja - oferowane na życzenie, b.d. - brak danych


Ocena punktowa (maks. 500)

Variant 1.9 TDI Comfortline 397
Cee'd SW 1.6 CRDi Optimum Plus 376

zobacz galerię

Zobacz także:

Komentarze

 (7)
ZOBACZ KOMENTARZE

REKLAMA

REKLAMA