Honda i Toyota, Civic i Corolla - odwieczni rywale z jednego podwórka, tym razem w teście porównawczym. Czy na dobre wyszło im, że dojrzały i urosły do tego stopnia, że śmiało mogą konkurować z większymi modelami, jak Accord czy Avensis?
2007-04-26
Toyota Corolla 1.6 Prestige oraz Honda Civic 1.8 Executive
Majestatyczna, ale ze sportowym zacięciem" i "o klasę wyżej" - tak Honda i Toyota reklamują Civica i Corollę w wersji sedan. Faktycznie, obydwa auta prezentują się teraz dostojniej niż w poprzednim wcieleniu. I nie jest to zasługą wyłącznie stylistów. Civic i Corolla urosły do tego stopnia, że wymiarami wręcz dorównują aktualnym reprezentantom klasy średniej. Nic dziwnego, że wyglądają "majestatycznie" czy też są "o klasę wyżej."
W czasie jazdy Honda i Toyota prezentują odmienne style, ale ich kierowcy mają jednakowo duże poczucie bezpieczeństwa. Dodatkowo, w Civicu kierowca czuje się bardziej zintegrowany z maszyną, natomiast w Corolli - lepiej izolowany od otoczenia. Lepsze precyzja prowadzenia i poczucie kontaktu kół z nawierzchnią oraz bardziej bezpośredni układ kierowniczy dowodzą "sportowego zacięcia" Civica, który tylko z zewnątrz prezentuje się majestatycznie. Aby zmusić jego nadwozie do wyraźnych przechyłów, trzeba pokonywać zakręty z prędkością nieprzepisową. Niestety, nierówności Honda nie "połyka" już tak chętnie jak zakrętów. Sztywno zestrojone zawieszenie dobitnie informuje pasa- żerów o każdej nierówności. Nawet łagodnych pofałdowań jezdni Civic nie chce tłumić łagodnie. Ale taki ma styl i na tym polega jego urok.
Toyota - wręcz przeciwnie. Za wszelką cenę próbuje zamaskować przed pasażerami niedoskonałości drogi. Czasami, na mniejszych nierównościach i przy niewielkiej prędkości, udaje jej się to bardzo dobrze. Zawieszenie pracuje cicho, a szumy toczenia wydaje się, że w ogóle nie występują.
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Benzynowe silniki - 1.8 Civica i 1.6 Corolli - też dobrze współgrają z charakterem testowanych aut. Gdyby jednak jednostka napędowa Toyoty dysponowała nieco większym momentem obrotowym albo przynajmniej uzyskiwała go wcześniej, z pewnością nie zaszkodziłoby to Corolli. Aby wykrzesać z niej nieco życia, silnik trzeba kręcić wysoko, co powoduje zwiększenie zużycia paliwa. Średnio jednostka napędowa Toyoty potrzebuje go więcej niż większy i mocniejszy silnik Hondy. Słabość jednostki napędowej Corolli najmocniej obnażają próby elastyczności.
Civic - który porównanie wymiarów z Accordem przegrywa tylko o milimetry, a pod względem rozstawu osi nawet nieznacznie z nim wygrywa - oferuje kierowcy wygodniejszą pozycję za kierownicą niż Corolla. W fotelu kierowcy siedzi się też nieco niżej, a głęboko schowane pedały pozwalają podróżować w pozycji z nogami prawie wyprostowanymi. Wygodne przednie fotele są stosunkowo twarde, mają dostatecznie długie siedzisko i wyraźnie wyprofilowane oparcie, które w czasie jazdy nie pozwala wysunąć się z niego zbyt mocno. Duży zakres regulacji fotela i kierownicy umożliwia dobranie ulubionej pozycji za kółkiem tym, którzy stawiają na wygodę i tym którzy lubią siedzieć na baczność, bo chcą czuć się jak rajdowy mistrz świata - Sebastien Loeb.
Corolla nie jest dla kierowców tak łaskawa. Szczególnie nie dla tych o solidnej posturze. Albo "brakuje" im rąk do kierownicy, bo regulacja kolumny na głębokość jest zbyt mała, albo mogą prowadzić samochód ściskając kierownicę... kolanami. Fotele Corolli też nie są tak wygodne jak Civica - siedzisku brakuje parę centymetrów długości, natomiast oparcie nie rozpieszcza zbyt mocno wyprofilowanymi bokami. Wysokie umiejscowienie fotela nie sprzyja ani pozycji za kierownicą, ani widoczności do przodu.
Futurystyczna deska rozdzielcza Civica ma odzwierciedlać jego sportowe zacięcie. I odzwierciedla. W tym wypadku oryginalność formy nie góruje jednak nad ergonomią. Obsługa Civica jest tak samo intuicyjna jak sztampowej Corolli, której deska rozdzielcza z powodzeniem mogłaby służyć za bezimienny wzór cnót. Wspólną cechą Hondy i Toyoty jest zamiłowanie do zegarów, które są intensywnie podświetlone także w dzień, nawet przy wyłączonych światłach. W takich autach zdecydowanie trudniej zorientować się, czy się je włączyło czy nie, a przy obowiązku jazdy z włączonymi światłami przez cały rok - nabiera to nowego znaczenia.
Ocena punktowa (maks. 500)
Corolla 1.6 Prestige
367
W szczegółach nieco lepsza od Civica, w ogóle nieznacznie mu ustępuje. Nie jakością wykonania, przestronnością wnętrza czy komfortem, ale brakiem charakteru. Corolla, bardziej niż z Hondą Civic, przegrywa porównanie z... Avensisem.
Civic 1.8 Executive
371
Tańsza, szybsza, zaprogramowana by cieszyć, a nie tylko wozić. Przegrywa z Corollą pojemnością bagażnika i komfortem resorowania, ale daje więcej frajdy z jazdy. Tak za sprawą dynamiczniejszego silnika, jak i precyzyjniejszego prowadzenia.
Pod względem wyposażenia Civic i Corolla idą prawie łeb w łeb. Niestety, w tym wypadku prawie robi dość istotną różnicę. O ile brak poduszki powietrznej chroniącej kolana kierowcy można Civicowi wybaczyć, o tyle brak ESP - które nie jest dostępne nawet za dopłatą - kosztuje go już kilka punktów. Jeszcze więcej Honda traci ich w kategorii "hamowanie" - za hamulce słabo odporne na przegrzanie czy obciążenie samochodu.
Nie sposób Hondy Civic wartej blisko 78 tys. zł, nawet jeśli tańszej od Toyoty Corolli o 2700 zł, nazwać atrakcyjną cenowo. Biorąc pod uwagę fakt, że pod wieloma względami oferuje ona tyle, co podstawowy model Hondy Accord, za który trzeba zapłacić prawie 92 tys. zł, musimy przyznać Civicowi sporo zalet. Corolla w porównaniu z Avensisem wręcz przeciwnie. Ten ostatni jest przestronniejszy i bardziej komfortowy, dysponuje większym bagażnikiem, gwarantuje osiągi na niemal identycznym poziomie i kosztuje o 2600 zł mniej niż Corolla. Wojna domowa murowana.
Tekst: Maciej Ziemek Zdjęcia: Tomasz Jaźwiński
Dane techniczne testowanych samochodów
Ogólne
Corolla 1.6 Prestige
Civic 1.8 Executive
Rodzaj silnika/liczba cylindrów
rzędowy/4
rzędowy/4
Moc kW (KM)
91 (124)
103 (140)
Przy obrotach (/min)
6000
6300
Poj. skokowa cm3
1598
1799
Maksymalny moment obrotowy (Nm)
157
174
Przy obrotach (/min)
5200
4300
Przeniesienie napędu
na koła przednie
na koła przednie
Rodzaj skrzyni biegów
mechaniczna 5-biegowa
mechaniczna 6-biegowa
Dł / szer / wys (mm)
4540/1760/1470
4545/1750/1435
Rozstaw osi (mm)
2600
2700
Średnica zawracania w prawo/lewo (m)
11,0/11,0
11,9/11,9
Poj. zbiornika paliwa (l)
55
50
Masa własna (kg)
1320
1266
Dopuszczalne obciążenie (kg)
440
409
Poj. bagażnika (l)
450
375
Rozmiar opon
205/55 R 16
205/55 R 16
LO
LO 95
LO 95
CO2 (limit) g/km
162
156
Norma emisji spalin
Euro 4
Euro 4
Osiągi
Corolla 1.6 Prestige
Civic 1.8 Executive
0-100 km/h (s)
10,6
9,1
Prędkość maksymalna (km/h)
195
200
Elastyczność
Corolla 1.6 Prestige
Civic 1.8 Executive
60-100 km/h na IV/V biegu (s)
11,0/13,3
8,7/11,0
80-120 km/h na IV/V biegu (s)
10,9/15,6
9,2/12,0
Zużycie paliwa
Corolla 1.6 Prestige
Civic 1.8 Executive
Zużycie paliwa wg normy ECE ( w mieście) l/km
9,0
8,7
Zużycie paliwa wg normy ECE ( poza miastem) l/km
5,8
5,5
Zużycie paliwa wg normy ECE (średnie) l/km
6,9
6,6
średnie podczas testu (l/100 km)
10,5
9,9
zasięg (km)
523
505
Droga hamowania (m)
Corolla 1.6 Prestige
Civic 1.8 Executive
ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m)
40
42
ze 100 km/h na ciepło (obciążony) (m)
42
48
Ceny i wyposażenie
Corolla 1.6 Prestige
Civic 1.8 Executive
Cena modelu podstawowego (zł)
80 600 zł
77 900 zł
Airbag kierowcy/pasażera
/
/
Poduszki boczne/kurtyny
/
/
Poduszka chroniąca kolana kierowcy
brak
ABS/ESP
b.d./
b.d./ brak
ABS+EBD/BAS
/
/
Klimatyzacja automatyczna
Reflektory ksenonowe
/ b.d.
brak/b.d.
Lakier metalizowany
1900 zł
Elektr. sterowane szyby przód/tył
/ b.d.
/ b.d.
Elektrycznie sterowane lusterka
Kluczyk hands free
brak
Elektrycznie sterowane okno dachowe
brak
- w wyposażeniu seryjnym, - oferowane na życzenie, b.d. - brak danych
Ups... widzimy, że masz AdBlocka.
Nasz serwis jest dostępny całkowicie bezpłatnie, ale żeby taki mógł pozostać, musimy wyświetlać na nim reklamy. Jeśli cenisz naszą pracę, dodaj tę stronę do wyjątków. Nie musisz wchodzić w ustawienia przeglądarki. Wystarczy kliknąć poniżej.