Z ARCHIWUM AMIS - Audi Quattro i Audi TT, Mercedes 560 SEL i W221, BMW 2002 i seria 1

Trzy duety. Dawniej wszystko było lepsze, a już na pewno samochody – ważyły i paliły mniej, dawały za to więcej frajdy z jazdy. Czy na pewno? Sprawdzamy na przykładzie trzech par.

dwa-pokolenia Fot. Hans-Dieter Seufert
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 91 400 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY
REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

BMW 2002 tii & 118i

BMWFot. Hans-Dieter Seufert
Wielki i prosty, a może nawet prostacki. Taki bagażnik we współczesnym samochodzie – wręcz nie do wyobrażenia


Rzut oka w przód, potem w tył – oto pierwszy pomiar wnętrza BMW 2002 tii z lat 70., przeprowadzany z miejsca kierowcy. Zamiast trafiać w pustkę wzrok zatrzymuje się na wypukłościach zderzaków i pokrywie bagażnika. Boczne szyby bez ram, cienkie słupki dachowe, delikatna sylwetka. W porównaniu ze staruszkiem współczesne BMW 118i wygląda jak blaszany bunkier. Obydwa auta spotykają się, byśmy mogli zbadać ile prawdy jest w stwierdzeniu, że „dawniej samochody mniej paliły”.
2002 tii przyspiesza z donośnym brzmieniem. Dzięki wtryskowi benzyny jego dwulitrowy silnik o czterech cylindrach osiąga moc 130 koni mechanicznych. I to tak chętnych do galopu, jak tylko można oczekiwać od sportowego samochodu. Także dwulitrowy, silnik modelu 118i potrafi wykrzesać z siebie nawet 143 KM, z których co najmniej połowa zdaje się być na wakacjach. Z trudem współczesna „beemka” podąża za tą historyczną i nie czuć w niej ani krzty animuszu. Ale jak ma być czuć, skoro nawet maksymalnie załadowane BMW 2002 tii waży mniej niż pusta „jedynka”?

BMWFot. Hans-Dieter Seufert
Tablica rozdzielcza współczesnej „jedynki” aż puchnie od mnogości pokręteł i wskaźników
BMWFot. Hans-Dieter Seufert
W BMW 2002 tii królują skromność i prostota – po ponad 30 latach widać, że chyba nadmierne


Zakręty, które w 2002 tii pokonywaliśmy w pocie czoła, „jedynka” przejeżdża płynnie, dzięki wspomaganiu kierownicy i sprężystemu zawieszeniu. Nie zamiata nadwoziem w dzikim pędzie od lewa do prawa, jak czyni to staruszek. Widać, że precyzja jazdy w nowym modelu została doprowadzona do doskonałości. Ale komfort resorowania? Redaktorzy „auto motor und sport” narzekali na niego już w 1971 roku, gdy testowali model 2002, BMW 1 jest niewiele lepsze. Ale jest przynajmniej cichsze – przy 180 km/h zatyczki do uszu nie są potrzebne.
Ważna sprawa – wyposażenie. Kiedyś było to radio i nawiew powietrza, dzisiaj system multimedialny z odbiornikiem telewizyjnym, MP3, systemem nawigacyjnym i klimatyzacją programowaną osobno dla każdego pasażera. O elektrycznie regulowanych i podgrzewanych fotelach nawet nie wspominamy. Na dokładkę – asystent hamowania, poduszki powietrzne i ESP. W porównaniu z „jedynką”, 2002 tii wygląda jak surowa karoseria, która dopiero czeka, żeby stać się prawdziwym autem.
Niech sobie fani szalonych lat 70. wyzywają współczesne auta od kanap dla rozpieszczonych mieszczuchów, ale jednego nie mogą im zarzucić – że za dużo palą. Przy porównywalnym sposobie jazdy, BMW 118i zużywa średnio o prawie dwa litry mniej paliwa na 100 km niż model 2002 tii.
Tylko jednego życzymy sobie, aby było jak przed laty – przestronnych, widnych nadwozi, z których można nieskrępowanie podziwiać przeciągający za szybą krajobraz.

BMWFot. Hans-Dieter Seufert
Nadwozie starej „beemki” jest znacznie bardziej przejrzyste niż karoseria współczesnej „jedynki”
BMWFot. Hans-Dieter Seufert
„ti” to skrót od tourismo internationale, drugie „i” oznacza wtrysk paliwa (injection)

 

 

BMW 2002 tii

BMW 118i 

Cena 14 400 DM 91 000 zł
Rok produkcji (1971) (2008)
Silnik benzyn., R4 benzyn., R4
Moc silnika/przy obrotach 130 KM/5800/min 143 KM/6000/min
Przyspieszenie
0–80 km/h 6,7 s 6,5 s
0–100 km/h 9,7 s 10,1 s
0–120 km/h 14,0 s 15,0 s
0–140 km/h 20,2 s 21,2 s
0–160 km/h 31,3 s 30,2 s
0–180 km/h
Prędkość maksymalna 190 km/h 210 km/h
Zużycie paliwa podczas testu 10,3 l/100 km 8,5 l/100 km
Silnik i układ napędowy
Pojemność silnika 1990 cm3 1995 cm3
Maks. moment obrotowy/przy obrotach 178 Nm/4500/min 190 Nm/4250/min
Przeniesienie napędu Napęd tylny, 5-biegowa skrz. mech. Napęd tylny, 5-biegowa skrz. mech.
Wymiary i masy
Długość 4230 mm 4239 mm
Szerokość 1590 mm 1748 mm
Wysokość 1410 mm 1421 mm
Rozstaw osi 2500 mm 2660 mm
Rozmiar opon 165 HR 13 195/55 R 16

 

WERDYKT
BMW 2002 tii & 118i

BMWFot. Hans-Dieter Seufert


Widoczność z wnętrza i osiągi lżejszego modelu 2002 tii były lepsze. Za to pod względem zużycia paliwa współczesne BMW 118i zdecydowanie wygrywa

REKLAMA

Audi Quattro & TT Coupé Quattro

AudiFot. Hans-Dieter Seufert
Mimo tej samej mocy 200 KM współczesne Audi TT odjeżdża swemu przodkowi zaskakująco łatwo


Quattro nie jest samochodem terenowym, ma za mały prześwit” – na początku lat 80. instrukcja obsługi musiała jeszcze wyjaśnić to i owo, w końcu Quattro było „pierwszym szybkim seryjnym autem z napędem na cztery koła”. Swoją drogą, jak można w tak mętny sposób opisywać rewolucyjny wynalazek, który odmienił nie tylko sporty samochodowe!
Żeby jeździć szybko, pięciocylindrowy silnik z Audi 200 Turbo wzmocniono o 30 KM, dzięki czemu auto osiągało 222,2 km/h. I to mimo kanciastego nadwozia ze spuchniętymi błotnikami i Cx o wartości 0,4. W testowym egzemplarzu z 1988 r. euforia, z jaką bierze się do pracy 2,2-litrowy silnik, natychmiast udziela się kierowcy – zwykłe ruszanie z miejsca zamienia się w start do rundy kwalifikacyjnej w wyścigu, nic tylko wypatrywać pierwszej hopki. Chociaż silnik umieszczony jest przed przednią osią, Audi Quattro jest znacznie mniej podsterowne niż można się spodziewać. Mimo to na szybko przejeżdżanych zakrętach trzeba się mocno napocić. Ciężko pracujący układ kierowniczy przenosi wszelkie nierówności jezdni na koło kierownicy, przy odpuszczaniu gazu tył wyjeżdża na zewnątrz zakrętu, a hamulec (z ABS-em) trzeba traktować z wyczuciem.

AudiFot. Hans-Dieter Seufert
Brzmienie pięciocylindrowca z pra-Audi do dzisiaj robi wrażenie, ale dynamika – do niczego


Przesiadka do TT Quattro. Wszystko, co u staruszka było kanciaste, we współczesnym modelu ma opływowy kształt. Po dawnemu zostało 200 KM pod maską i napęd 4x4. Sprzęgło typu haldex w TT przenosi jednak napęd na tył tylko wtedy, gdy przednie koła wpadną w poślizg, i to już po trzech czwartych obrotu koła. Spokojnie i ochoczo TT wjeżdża w zakręt, a jeśli robi to z dużą prędkością – wpada w lekki kontrolowany poślizg, do czasu aż ESP sprowadzi go na właściwą drogę. Od kierowcy nie wymaga specjalnych umiejętności, ani tym bardziej siły w rękach – waży prawie tyle, co jego przodek, a zdaje się być o połowę lżejsze.
Choć ma mniejszą pojemność, 2.0 TFSI już od 2000 obr/min bierze się poważnie do pracy i bez ociągania wchodzi na wysokie obroty. Skrzynia serwuje odpowiednie przełożenia w ułamku sekundy. Do 180 km/h TT przyspiesza prawie o 6 s szybciej niż jego przodek, a zużywa aż o ponad trzy litry mniej paliwa na 100 km. Po prostu przepaść.
Przemyślana współpraca turbosprężarki i precyzyjnego bezpośredniego wtrysku benzyny do komór spalania o kształcie ułatwiającym powstawanie mieszanki w silniku o zmniejszonym tarciu wewnętrznym – właśnie to wszystko zamieniło nieumiarkowanego w piciu starego Quattro w dżentelmena z manierami. I to tak skutecznie, że wielu producentów posłało na emeryturę wielkie silniki benzynowe i zaczęło stosować mniejsze turbo.

AudiFot. Hans-Dieter Seufert
Wyświetlacze zamiast tradycyjnych wskaźników były w latach 80. jedynie epizodem
AudiFot. Hans-Dieter Seufert
Tablica rozdzielcza pierwszego Quattro nawiązuje w dużym stopniu do tej z Audi 80

 

 

Audi Quattro

Audi TT Coupe 2.0 Attraction

Cena 49 900 DM 134 505 zł
Rok produkcji (1981) (2008)
Silnik benzyn., R5 benzyn., R4
Moc silnika/przy obrotach 200 KM/5500/min 200 KM/5100/min
Przyspieszenie    
0–80 km/h 5,0 s 4,7 s
0–100 km/h 7,4 s 6,5 s
0–120 km/h 10,0 s 9,0 s
0–140 km/h 13,6 s 11,9 s
0–160 km/h 19,1 s 16,8 s
0–180 km/h 26,4 s 20,7 s
Prędkość maksymalna 222 km/h 238 km/h
Zużycie paliwa podczas testu 12,7 l/100 km 9,5 l/100 km
Silnik i układ napędowy
Pojemność silnika 2144 cm3 1984 cm3
Maks. moment obrotowy/przy obrotach 285 Nm/3500/min 280 Nm/1700/min
Przeniesienie napędu Napęd 4x4, 5-biegowa skrz. mech. Napęd 4x4, 6-biegowa skrz. mech.
Wymiary i masy
Długość 4404 mm 4178 mm
Szerokość 1723 mm 1842 mm
Wysokość 1344 mm 1352 mm
Rozstaw osi 2524 mm 2468 mm
Rozmiar opon 215/50 R 15 255/55 R 16

 

WERDYKT
Audi Quattro & TT Coupé Quattro

AudiFot. Hans-Dieter Seufert


Mimo całej sympatii dla niego, pierwsze Audi Quattro wygrywa tylko w konkurencji „brzmienie silnika”. TT jest szybsze i o wiele oszczędniejsze

REKLAMA

REKLAMA

Mercedes 560 SEL & S 500

MercedesFot. Hans-Dieter Seufert
Spadająca gwiazda? Nic z tych rzeczy, chociaż trzeba przyznać, że kiedyś S-klasa nie miała godnych przeciwników


Ochrona zasobów naturalnych i dbałość o środowisko – to, co brzmi jak manifest ekologów, jest fragmentem prospektu reklamowego S-klasy z roku 1979. Podano fakty: opory powietrza mniejsze o 14%, o 12% niższe zużycie paliwa, ciężar – w porównaniu z poprzednikiem – mniejszy o 280 kg. Wszystko to w połączeniu z komfortem, bezpieczeństwem i dynamiką pozwoliło tamtej generacji S-klasy odnieść ogromny sukces. W ciągu 12 lat sprzedano 818 063 egzemplarze, a wprowadzony do sprzedaży w 1986 roku model 560 SEL z silnikiem o mocy 300 KM uchodził w swoim czasie za najlepszą limuzynę na świecie.
Dzisiaj widać, że autu stuknęła „30”. Siedzi się wysoko, kierownica jest wielka, a przednia szyba umieszczona prawie pionowo. Lewe lusterko trzeba ustawiać ręcznie, nie brak za to nowoczesnej techniki – jest ABS, a za dopłatą dwie poduszki powietrzne i ASR.
Za to niektóre inne cechy trącą prehistorią – ciężko pracujący układ kierowniczy, stalowe sprężyny śrubowe w zawieszeniu, czterostopniowa automatyczna skrzynia nie całkiem wolna od szarpnięć, czy głośny V8 o dwóch zaworach na cylinder. Mimo że wersja z katalizatorem od jesieni 1987 r. miała większe moc (297 KM) i moment obrotowy (430 Nm), przyspiesza mniej energicznie niż dobre TDI. Zwłaszcza na krętej drodze stary Mercedes S jeździ jak wygląda, czyli ociężale.

MercedesFot. Hans-Dieter Seufert
Czerń oznacza dostojeństwo – tablica rozdzielcza 560 SEL i dzisiaj wytrzymałaby próbę czasu
MercedesFot. Hans-Dieter Seufert
Stary V8 miał mniejszą moc i zapewniał gorsze osiągi, zużywał za to znacznie więcej paliwa


A przecież to współczesny S 500 jest o 200 kg cięższy, tylko że podczas jazdy tego nie czuć. Przeciwnie – pod względem precyzji prowadzenia i spontanicznych reakcji na dodanie gazu pięciometrowe auto może ścigać się z samochodami mniejszymi i bardziej sportowymi. Cichego, kołyszącego się na poduszkach powietrznych olbrzyma prowadzi się lekko dwoma palcami, z miłą świadomością rezerw mocy i obecności elektronicznych systemów wspomagających. V8 z czterema zaworami na cylinder pracuje harmonijnie, 7-stopniowy automat zmienia biegi w sposób perfekcyjny, o kilka klas przewyższając dokonania modelu 560 SEL. I ten stan utrzymuje się podczas tankowania. Na tej samej trasie S 500 zużył tylko 9,9 l benzyny na 100 km, a stara S-klasa o trzy litry więcej. Jeszcze lepiej sprawa wygląda w wypadku aktualnego podstawowego modelu
S 320 CDI, który w tych samych warunkach zadowala się 6,6 l oleju napędowego, czyli wykazuje się o połowę niższym spalaniem. Ponieważ i stara, i nowa S-klasa mają podobne osiągi, widać jak wielkiego dokonano postępu. To także dowód, że Mercedes pod względem nowoczesnej techniki nie odpuszcza. Tylko czekać jak w niedalekiej przyszłości pod maską jego aut w ogóle nie będzie silników spalinowych.

MercedesFot. Hans-Dieter Seufert
Stary Mercedes klasy S wyprzedza nowego tylko na fotografii

 

 

Mercedes
560 SEL

Mercedes
S 500

Cena 127 335 DM 363 500 zł
Rok produkcji (1987) (2008)
Silnik benzyn., V8 benzyn., V8
Moc silnika/przy obrotach 279 KM/5200/min 388 KM/6000/min
Przyspieszenie
0–80 km/h 5,8 s 4,1 s
0–100 km/h 7,8 s 5,7 s
0–120 km/h 10,6 s 7,8 s
0–140 km/h 14,3 s 10,1 s
0–160 km/h 18,7 s 12,9 s
0–180 km/h 25,2 s 16,6 s
Prędkość maksymalna 242 km/h 250 km/h
Zużycie paliwa podczas testu 13 l/100 km 9,9 l/100 km
Silnik i układ napędowy
Pojemność silnika 5547 cm3 5461 cm3
Maks. moment obrotowy/przy obrotach 430 Nm/3750/min 530 Nm/2800/min
Przeniesienie napędu Napęd tylny, 4-stopniowy automat Napęd tylny, 7-stopniowy automat
Wymiary i masy
Długość 5160 mm 5076 mm
Szerokość 1820 mm 1871 mm
Wysokość 1446 mm 1473 mm
Rozstaw osi 3070 mm 3035 mm
Rozmiar opon 215/65 R 15 235/55 R 17

 

WERDYKT
Mercedes 560 SEL & S 500

MercedesFot. Hans-Dieter Seufert


560 SEL zestarzał się wprawdzie z godnością, ale pod względem zużycia paliwa, komfortu i bezpieczeństwa jednoznacznie przegrywa z dzisiejszą S-klasą

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA