W połowie lat 70. ustawiały się za nim kolejki. Za „normalne” wtedy pieniądze Scirocco oferowało namiastkę sportowego coupé. Do 1992 r. Volkswagen sprzedał blisko 800 tys. sztuk dwóch generacji Scirocco. Prawie połowę klientów do zakupu skusił jego wygląd, 25% uległo sportowemu „zadziorowi”, a 11% zachęcił ekonomiczny charakter samochodu o sportowych aspiracjach.
Ponieważ nic tak dobrze nie odświeża pamięci o samochodzie jak sukces w sportach motorowych, jeszcze przed rynkowym debiutem Volkswagen wystawił dwa nowe Scirocco do 24-godzinnego maratonu na słynnym Nürburgringu. Nowe coupé VW ze starą nazwą „wyjeździły” w tym wyścigu zwycięski dublet w swojej klasie. Zanim pod koniec sierpnia Scirocco trafi do sprzedaży w Niemczech i w Wielkiej Brytanii (w pozostałych europejskich krajach – pod koniec roku), wszyscy usłyszą, że Scirocco to takie sportowe coupé Volkswagena, co wygrywa wyścigi.
VW Scirocco - pojedynek na zwykłej drodze
Cywilne auta też są dobrze przygotowane do wygrywania pojedynków, ale na zwykłych drogach. Scirocco korzysta ze sprawdzonych i chwalonych rozwiązań technicznych Golfa numer 5, ale przyprawionych w stylu GTI. Samo „spojrzenie”, linia boczna z mocno wybrzuszonymi błotnikami i proporcje Scirocco też są bardziej agresywne niż Golfa. Przy identycznym rozstawie osi coupé jest od hatchbacka o 5 cm dłuższe i szersze, ale o 7,5 cm niższe. Rozstaw kół, z przodu większy o 35 mm, a z tyłu aż o 59 mm w porównaniu z rozstawem kół Golfa GTI, należy do największych w klasie samochodów kompaktowych.
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
To właśnie szeroki rozstaw kół i nisko położony środek ciężkości zapewniają zwinność Scirocco w czasie jazdy na zakrętach i dynamiczne zachowanie. Zestrojone i tak na ostro zawieszenie rodem z Golfa GTI – z kolumnami McPhersona z przodu i czterowahaczowe z tyłu – wzbogacono stuningowanymi sprężynami, amortyzatorami i stabilizatorami, dostosowanymi do niższej „pozycji” auta na drodze i do innego rozkładu masy Scirocco w porównaniu z Golfem. Szybki, elektromechaniczny układ kierowniczy i koła z oponami o rozmiarze 225/45 R 17 sprawiają, że polecenia wydawane kierownicą są precyzyjnie i natychmiast realizowane. Poczucie tego, co dzieje się na styku opon i nawierzchni jest bardzo dobre.
VW Scirocco - turboosiągi
Za osiągi Scirocco odpowiadają wyłącznie turbodoładowane silniki. Do wyboru są dwa TDI o mocy 140 KM i 170 KM oraz trzy silniki TSI o mocy 122 KM, 160 KM i 200 KM. Standardowo jednostki napędowe współpracują z mechaniczną skrzynią biegów o sześciu przełożeniach. Superszybka przekładnia DSG jest oferowana za dopłatą. W połączeniu z silnikami o mocy 140 KM i 200 KM przekładnia DSG ma sześć przełożeń, a z silnikiem o mocy 160 KM – o jedno więcej.
Podobnie jak pierwowzór z lat 70., współczesne Scirocco chce być sportowym coupé i praktycznym hatchbackiem zarazem. Na osobnych fotelach wygodnie mogą nim podróżować cztery osoby, chociaż wsiadanie do tyłu to przekleństwo. Bagażnik, niewiele mniejszy niż w Golfie (292 l zamiast 350 l), potrafi sprostać i zakupom, i potrzebom dłuższego wyjazdu.

NASZYM ZDANIEM | ![]() |
Stylistycznie ciekawszy od Golfa, chociaż tak samo nudny wewnątrz. Geny GTI ma w standardzie, więc o frajdę z jazdy nie trzeba się martwić. |
Dane producenta | VW SCIROCCO |
Cena | 25 550 euro (w Niemczech, w 2008 r.) |
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU | |
Rodzaj silnika | benzynowy, R4, 2.0 turbo |
Pojemność skokowa | 1984 cm3 |
Moc maksymalna przy obrotach |
200 KM 5100/min |
Maksymalny moment obrotowy przy obrotach |
280 Nm 1700-5000/min |
Rodzaj napędu | na przednie koła |
Skrzynia biegów | 6 DSG |
OSIĄGI | |
0–100 km/h | 7,1 s |
Prędkość maksymalna | 233 km/h |
ZUŻYCIE PALIWA | |
Średnie | 7,6 l/100 km |
Emisja CO2 | 179 g/km |
NADWOZIE | |
3-drzwiowy hatchback, dług. x szer. x wys. 4256 x 1810 x 1404 mm, rozstaw osi 2578 mm, masa wł. 1318 kg, poj. bagażnika 292 l. |
Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!
Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!
Zobacz także:
- Izera Hatchback - polski samochód elektryczny
- Jak ugasić pożar w samochodzie?
- Używana Honda CRX II - japoński "fun car"
Komentarze