Aha, Buick, czyli typowy "amerykanin" - silnik V8, resory piórowe, automatyczna skrzynia, wspomaganie kierownicy. Niestety, to wszystko nieprawda. Wehikuł z pyskiem rekina ma rzędowego ośmiocylindrowca, tylną oś ze sprężynami śrubowymi, mechaniczną skrzynię biegów z trzema przełożeniami i brak mu wspomagania, które Chrysler wprowadził dopiero w roku 1951 do seryjnego modelu Imperial. Ale właśnie te cechy sprawiają, że Buick Special Deluxe Tourback Sedan z roku 1950 jest tak interesujący. To samochód z epoki przełomu - stylistyka już zwiastuje nowe czasy, a technika wciąż jeszcze jest przedwojenna.
Z przodu nadwozia szczerzą się potężne, oplatające zderzak i przedłużone wysoko ponad niego chromowane kły. Nie spodobały się one jednak wtedy Amerykanom tak bardzo, jak dziś podobają się publiczności monstrualne pyski Audi czy Peugeotów. Z tego powodu w Buicku Special z następnego rocznika (1951) daremnie szukać groźnej paszczy. To z kolei powoduje, że legendarny Special rocznik 1950 ma bardzo wysokie notowania u kolekcjonerów starych aut i miłośników marki.
To samo dotyczy identycznego, wyposażonego w nieco mocniejszy silnik, siostrzanego modelu Super oraz większego i bardziej luksusowego Roadmastera, którego nadwozie w kilku szczegółach różni się jednak od karoserii Speciala i Buicka Super. Żeby ułatwić życie osobom mniej obeznanym z historią marki, wyjaśnijmy, że topowy Roadmaster ma cztery zamiast trzech tzw. "portholes", czyli otworów po bokach pokrywy silnika, które nie pełnią zresztą żadnej technicznej funkcji, a tak- że jest przyozdobiony jeszcze większą ilością chromu.
Naprawdę nowoczesna i wyznaczająca trendy na przyszłość jest w Buicku Special wprowadzona w 1950 r. panoramiczna tylna szyba. Ponieważ jednak styliści Buicka byli niezbyt pewni siebie, oprócz modelu Tourback Sedan ze stopniowanym tyłem i panoramiczną szybą oferowali równolegle model Jetback z tyłem opływowym, wyraźnie utrzymany w stylistyce lat 40. Buick Special Jetback występował także w wersji Sedanette - dwudrzwiowej, przypominającej coupé.
Pod grubą blachą Buicka Special niepodzielnie rządzi technika rodem sprzed II wojny światowej. Podstawowa konstrukcja OHV rzędowego ośmiocylindrowca o długim kadłubie i pojemności 4,06 litra pochodzi z 1931 roku. W Specialu z roku 1950 silnik ten daje z siebie moc 110 KM przy 3600 obr/min. Dopiero w 1953 r. - punktualnie na 50. urodziny firmy - Buick przygotował jednostkę V8, jaką mieli już od lat wszyscy konkurenci z wyjątkiem Chevroleta.
Komentarze
~convertible, 2011-06-29 07:12:05
auto motor i sport, 2007-11-27 13:44:22
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?