Archiwum numerów Zamów prenumeratę Kup teraz!

Od redaktora:

Adam Majcherek

SUV-y rządzą
Dane rynkowe nie pozostawiają złudzeń: boom na SUV-y i crossovery trwa i nie zamierza się skończyć. W ubiegłym roku stanowiły one 26% sprzedaży nowych aut osobowych, według prognoz w tym roku mają zająć
28% rynku, a w 2020 r. – aż 34%. Czyli za trzy lata już co trzeci nowy samochód osobowy sprzedawany w Europie będzie crossoverem lub SUV-em. I nie ma się co dziwić – przedstawiciele tych gatunków zwykle godnie wyglądają, łatwiej się do nich wsiada, siedzi się w nich wyżej niż w „zwykłych” autach, do tego często mają przestronniejsze kabiny i sprawiają wrażenie bardziej solidnych. I nie ma się co oszukiwać: wcale nie kupujemy ich dla zdolności terenowych. Dla przykładu – tylko co dwudziesty klient wybierający Nissana Qashqaia stawia na wersję 4x4. Co więcej, coraz rzadziej producenci w ogóle oferują odmiany z takim napędem. I nawet bez napędu na 4 koła SUV-y i crossovery są najlepiej sprzedającymi się modelami w wielu markach. W pierwszej połowie 2017 roku królowały na listach sprzedaży Nissana, Hyundaia, Kii, Mazdy, Mitsubishi, Jaguara, Lexusa, Porsche, Maserati czy Volvo. Co zaskakujące, SUV-y coraz częściej trafają również do frmowych flot. Bo w kwestii kosztów eksploatacji w niewielkim stopniu różnią się od wybieranych wcześniej popularnych „normalnych” modeli, bo łatwiej je sprzedać, bo dobrze wpływają na wizerunek frmy. A że, jak podaje Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów, w Polsce klienci instytucjonalni kupili w pierwszym półroczu 2017 roku aż 68% wszystkich nowych samochodów osobowych, SUV-ów na drogach będzie przybywać. I właśnie dlatego kolejne wydanie specjalne „auto motor i sport” w tym roku w całości poświęcamy SUV-om i crossoverom. Wybraliśmy najciekawsze modele, sprawdzając je zgodnie z naszymi wyśrubowanymi standardami. Oprócz aut już dostępnych w salonach na łamach tego wydania pokazujemy również najważniejsze nowości, które trafą na ulice w najbliższym czasie. Wybraliśmy także kilka szczególnie godnych zainteresowania modeli z rynku wtórnego. Świadomi, że magazyn traf do sprzedaży w sezonie wymiany opon na zimowe, przygotowaliśmy materiał na temat opon całorocznych, bo i na takich auta coraz częściej wyjeżdżają z salonów. Zapraszam do lektury.