Archiwum numerów Zamów prenumeratę Kup teraz!

Od redaktora:

Roman Skąpski

PATRZĄC Z WYSOKA

Wyżej siedzisz, więcej widzisz – to proste stwierdzenie tłumaczy w dużym stopniu powodzenie, jakim cieszą się SUV-y.

Takie auta przypominają nieco modele terenowe, a dzięki swoim gabarytom dają kierowcy i podróżnym większe poczucie bezpieczeństwa niż na przykład klasyczne samochody miejskie czy kompaktowe. Od lat popularność SUV-ów (Sport Utility Vehicles) rośnie, dzisiaj mają je w ofercie nawet marki, których kilka lat temu byśmy o to nie posądzali, np. Porsche, Lamborghini czy Bentley, takie auto zapowiedziało też na 2022 rok Ferrari. SUV-y, których w europejskiej ofercie można naliczyć ponad 100, występują i jako nieduże samochody miejskie, i jako siedmiomiejscowe pojazdy rodzinne oraz we wszystkich odmianach pośrednich – spełniają więc wszelkie potrzeby i są dostępne w każdej cenie. Popularności pozazdrościły im crossovery – modele łączące cechy aut różnych klas. Crossovery mogą mieć nieco wyższe zawieszenie, nadwozie np. trochę jak w kombi, trochę jak w klasycznym hatchbacku, jednak swój urok i powodzenie u kupujących zawdzięczają atrakcyjnej stylizacji.

Niezależnie od wyglądu muszą jednak spełniać wymagania swoich właścicieli. I właśnie pod tym kątem przyjrzeliśmy się modelom należącym do tych kategorii.

Niniejsza publikacja zawiera wrażenia z jazdy, testy i porównania najpopularniejszych aut obydwu gatunków. Sprawdzaliśmy, na ile dynamiczne i oszczędne są ich silniki, jak duży bagażnik mają testowane samochody, czy są wystarczająco przestronne w środku i czy ich wyposażenie odpowiada współczesnym potrzebom kierowcy i pasażerów. Powstał przegląd aut różnej wielkości i w różnych cenach, marek popularnych i tych bardziej prestiżowych, modeli znanych już na rynku i tych dopiero wchodzących do sprzedaży. Liczymy, że ta publikacja ułatwi wybór auta, które na co najmniej kilka lat stanie się przyjacielem swojego kierowcy – zanim pojawią się samochody autonomiczne i kierowcy przestaną być potrzebni. Ale to już zupełnie inna historia.