Archiwum numerów Zamów prenumeratę Kup teraz!

Od redaktora:

Roman Skąpski

TO, CO NAJLEPSZE

Dzisiaj to najchętniej kupowany rodzaj samochodów. Sama nazwa SUV (Sports Utility Vehicle) mówi już wiele o ich charakterze i przeznaczeniu.

Dają przyjemność z jazdy – to „sport” – i ponadprzeciętną uniwersalność na co dzień – to „utility”. Młodsi bracia SUV-ów, czyli crossovery, starają się zachować te same cechy, ale też często dodają coś od siebie – „cross” to krzyżówka cech różnych modeli, choćby vana z SUV-em, jak Renault Espace, czy klasycznego hatchbacka z SUV-em, jak Nissan Qashqai.

W obszernym 148-stronicowym wydaniu specjalnym miesięcznika „auto motor i sport” zatytułowanym „SUV-y i crossovery” przedstawiamy ponad setkę modeli. Niektóre bezpośrednio ze sobą porównujemy, a wszystkie opisujemy szczegółowo, ułatwiając wybór auta, które najlepiej będzie odpowiadało potrzebom konkretnego kierowcy. Bo oferta SUV-ów i crossoverów jest dziś wyjątkowo różnorodna. Mogą mieć napęd na cztery koła i tym lepiej dawać sobie radę na śliskiej nawierzchni, mogą mieć podwyższone zawieszenie, by łatwiej pokonywać wyboiste drogi, mogą przewieźć na weekendową wycieczkę nawet siedmiu pasażerów, a dzięki umieszczonym wyżej fotelom pozwalają łatwiej obserwować drogę. Z kolei modele z gatunku „premium” doskonale spełnią się w roli auta, które przydaje swojemu właścicielowi szczególnego prestiżu – dokładnie tak samo jak to jest w wypadku limuzyn. Do tego dochodzi wybór zarówno klasycznych, spalinowych silników, jak i hybrydowych zespołów napędowych; w ostatnich latach zaczęły się też pojawiać modele z napędem elektrycznym.

SUV-ów i crossoverów jest dzisiaj tak wiele, że dzielą się na klasy, zależnie od rozmiarów, przeznaczenia i oczywiście – ceny. Chociaż wywodzą się od samochodów terenowych i kiedyś większość z nich miała napęd na cztery koła, od dawna nie jest on rzeczą oczywistą i tylko dzięki poszerzanym błotnikom, osłonom podwozia czy masywnej sylwetce SUV-y udają, że teren im niestraszny. Dzisiaj często wręcz nie mają napędu 4x4, bo naturalnym środowiskiem większości SUV-ów i chyba wszystkich crossoverów stało się miasto oraz zwykłe drogi – podniesione zawieszenie znakomicie przydaje się tu do pokonywania wyższych krawężników. Dla potencjalnych nabywców mamy więc wiadomość dobrą i złą: w rodzinie SUV-ów każdy znajdzie model z przewagą cech, na których szczególnie mu zależy, druga informacja jest taka, że w bogatej ofercie rynkowej trudno się zorientować. W polskich salonach sprzedaży można dzisiaj wybierać spośród około 120 modeli tego rodzaju; w wydaniu specjalnym „SUV-y i crossovery” przedstawiamy uproszczony podział na klasy i prezentujemy najważniejszych przedstawicieli każdej z nich – żeby ułatwić wybór. Taki cel mają też dane techniczne towarzyszące artykułom o poszczególnych modelach, wrażenia z jazdy zebrane przez doświadczonych redaktorów „auto motor i sport” oraz informacje o cenach aut. Prezentujemy też modele, które niedługo pojawią się w salonach sprzedaży. Bo moda i popyt na takie auta jeszcze długo się nie skończą.