Od redaktora:

Roman Popkiewicz

W ostatnim roku świat na przemian zatrzymuje się i rusza. Jednak wciąż idzie do przodu, przynajmniej jeśli chodzi o samochody. Najlepszym dowodem tematy, jakie prezentujemy w tym wydaniu magazynu.

Nowy świat nie nastanie jeszcze dziś ani jutro, ale nadjeżdża w coraz nowszych odsłonach. W tym numerze przedstawiamy dwie elektryczne nowości, jakimi są premierowa jazda Skodą Enyaq, modelem, który ma ambicje zelektryfikować większą liczbę naszych garaży niż to było do tej pory możliwe, oraz Audi RS e-tronem GT, na przykładzie którego firma chce pokazać szczyt możliwości aut elektrycznych.

Dla równowagi mamy też porównanie paliw – benzyny tradycyjnej pochodzącej ze źródeł kopalnych i syntetycznej, wyprodukowanej w fabryce. Niektórzy widzą w paliwach syntetycznych coś na kształt świętego Graala – paliwo, które pozwoli nam wciąż jeździć autami z silnikami spalinowymi bez związanych z tym szkodliwych emisji. A ściślej, z bilansem emisji równym zero, bo do produkcji e-benzyny mają być wykorzystywane dwutlenek węgla „zasysany” z atmosfery oraz energia z wiatru. Wokół tego tematu zrobiło się głośniej niedawno, kiedy Porsche i Siemens zapowiedzieli budowę fabryki e-paliw w Chile. Sam pomysł nie jest jednak nowy – syntetyczna benzyna jest znana już od lat 30. ubiegłego wieku. Pewien mocno zmilitaryzowany kraj produkował ją dla wojska, gdy dostawy ropy przestawały wystarczać.

Do masowej produkcji e-benzyny droga jest długa, tak jak do masowej elektryfikacji, ale czas leci szybko. Jeśli paliwo syntetyczne umożliwi nam jazdę na wyższych obrotach, to jesteśmy gotowi na nie poczekać.

Polecamy:


LONG COVID U KIEROWCY


U wielu COVID-19 pozostawia skutki odczuwane tygodniami, a nawet dłużej. Na co powinni zwrócić uwagę kierowcy po tzw. long covid.




PODRÓŻ W CZASIE


Trzeba mieć prawdziwie ułańską fantazję, żeby do 60-letniego coupé Volvo P1800 pozbawionego jakichkolwiek systemów bezpieczeństwa, ze wspomaganiem hamulców włącznie, wstawić silnik o mocy 419 KM i wypuścić na tor. Taką właśnie fantazję mają w zespole Cyan Racing.