Od redaktora:

Roman Popkiewicz

Rozwiń

Świat zmienia się szybko, a z nim nasze spojrzenie. Jeszcze nie tak dawno wieść o Maserati z jednostką Diesla traktowaliśmy jak bluźnierstwo, a model bez spalinowego silnika był poza jakimkolwiek wyobrażeniem.

Dzisiaj firma prezentuje najnowsze GranTurismo, którego najmocniejszą (761 KM) i najszybszą (2,7 s do setki), prędkość maksymalna ponad 320 km/h) wersją jest właśnie ta z napędem elektrycznym. Przy czym trzy silniki tylko dlatego nie dostarczają mocy ponad 1200 KM, że nie są jej w stanie sprostać akumulatory – to znaczy, na razie nie są. Jak fantastyczny może być sportowy samochód elektryczny pokazał już Porsche Taycan, którego GranTurismo ma być bezpośrednim rywalem. W efekcie dziś elektrycznego Maserati nie możemy się wręcz doczekać.

Maserati zapowiada też, że w 2025 r. zadebiutuje ostatni spalinowy model marki, a pięć lat później cała oferta będzie się składała tylko z aut elektrycznych – i przyjmujemy to już prawie jak najnormalniejszą rzecz na świecie. Jednocześnie obserwujemy jak się rozwija sytuacja z paliwami syntetycznymi. W teorii mogłyby one zastąpić te tradycyjne, kopalne, i umożliwić nam wszystkim korzystanie z silników spalinowych w sposób, jak się to dzisiaj określa, zrównoważony. Ideę tych paliw mocno promuje Porsche, widząc w nich nie tyle zbawienie dla wszystkich silników spalinowych, ile tylko dla niektórych, takich jak te montowane w 911 Carrerze, a zwłaszcza takiego, jaki napędza 911 GT3 RS. Parlament UE zapowiedział, że paliwa syntetyczne nie będą w Europie stosowane, jednak eksperci Komisji UE mają inne zdanie. Nie musimy chyba dodawać, że kibicujemy ekspertom.

Polecamy:


MOCNEGO 2023 ROKU


Maserati GranTurismo to jedna z najbardziej wyczekiwanych premier tego roku. W ofercie będą dwie wersje z silnikiem V6 oraz elektryczna. Na drogi coupe wyjedzie w sezonie 2023.




WYDANIA SPECJALNE


Jak co roku przygotowaliśmy wydania specjalne „auto motor i sport”. Jedno z nich zostało po raz pierwszy w całości poświęcone Cuprze, a staramy się w nim przedstawić świat młodej marki – w tym zapowiadane na najbliższe lata nowe modele. Drugie tegoroczne wydanie dotyczy Skody, i jest nieco inaczej skonstruowane niż zeszyty z poprzednich lat – tym razem staramy się podkreślić cyfrowe funkcje samochodu. Obydwa wydania można kupić zarówno w empikach, jak i w sprzedaży internetowej.

KUP WYDANIE