W Polsce jeździ przeszło 3,1 mln samochodów z instalacją LPG. Polacy dobrze poznali ten sposób na oszczędną jazdę, bo autogaz jest wciąż o ponad połowę tańszy od benzyny, i stali się w tej kwestii ekspertami. Wraz z powszechnym dostępem do tego paliwa przez lata zrodziło się jednak wiele mitów, z którymi warto się rozprawić.
Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!
1. Inwestycja w instalację LPG nieprędko się zwróci
Instalację autogazu montuje się w samochodach z jednego zasadniczego powodu - oszczędności. Po uzbrojeniu auta w odpowiednio dobraną instalację, przy cenie autogazu o ponad połowę niższej od cen benzyny, taka inwestycja (od ok. 1000-1500 zł za prostą instalację, po ok. 2500 zł do nawet 6000 zł za nowoczesny system sekwencyjny) zwróci się nawet po paru miesiącach - oczywiście w zależności od przebiegu i rodzaju skomplikowania (czytaj: ceny) instalacji.
Oczywiście, im większe odległości pokonywane co miesiąc, tym bardziej inwestycja w LPG się opłaca. Przy dystansach rzędu 600 km na miesiąc, będzie trzeba średnio półtora roku. Jeżdżąc 1000 km miesięcznie, "spłacimy" instalację w niespełna rok. Potem zaczyna się oszczędzanie.
Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!
2. LPG szkodzi środowisku bardziej niż benzyna
To nieprawda, bo jest dokładnie odwrotnie. Proces spalania autogazu, który ma znacznie prostszy skład niż benzyna, jest bardzo wydajny i skutkuje emisją dużo mniejszych ilości toksycznych związków, w tym tlenków azotu, tlenku węgla czy ciężkich węglowodorów. Spalanie LPG jest więc znacznie bardziej przyjazne środowisku, niż spalanie benzyny - ważne jest jednak odpowiednie wyregulowanie instalacji i jej regularna kontrola w profesjonalnym serwisie.
3. W aucie z instalacją LPG śmierdzi
To, że autogaz sam w sobie śmierdzi, jest związane z bezpieczeństwem. Dodatki zapachowe służą możliwości wykrycia wycieków, podobnie jak w przypadku gazu w domowej kuchence - jego zapach też nie jest naturalnym zapachem metanu, który jest bezwonny.
Jeżeli instalacja jest właściwie zamontowana, sprawna technicznie, prawidłowo wyregulowana i szczelna, to w kabinie nie ma prawa pachnieć gazem. W przeciwnym razie może to oznaczać wystąpienie nieszczelności lub inną niesprawność układu.
Problemem jest zlecanie montażu pseudofachowcom czy oszczędzanie na podzespołach, w tym kupowanie używanych elementów o sporym stopniu zużycia. Ważne jest też właściwe dobranie rodzaju instalacji do stopnia technologicznego zaawansowania silnika.
Zobacz także:
Komentarze
~anna, 2020-10-04 14:12:07
~Darek, 2020-08-30 09:29:55
~Yugol, 2020-08-29 16:04:24
~Łukasz, 2020-08-28 15:15:11
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?