REKLAMA

10 powodów, dla których warto wybrać auto elektryczne

W Polsce przybywa samochodów elektrycznych i hybrydowych typu plug-in. Według stanu na lipiec 2020 roku pierwszych jeździ po naszych drogach 7231 egzemplarzy, drugich – 5826. Koncern VW oferuje auta elektryczne w niemal każdej klasie.

Volkswagen, elektromobilność materiały prasowe

 

Do 2023 roku Grupa VW zainwestuje w elektromobilność 33 miliardy euro, a 2 lata później zamierza rocznie sprzedawać 3 miliony aut elektrycznych, koncern deklaruje też, że w ciągu 9 lat wprowadzi na rynek do 75 modeli z napędem elektrycznym.

Według licznika elektromobilności na koniec lipca 2020 było zarejestrowanych 13 057 samochodów elektrycznych i hybrydowych plug-in. W okresie od stycznia do końca sierpnia tego roku zarejestrowano w Polsce 1728 nowych osobowych aut elektrycznych, o 58% więcej niż rok wcześniej w tym samym okresie. Wzrost ten zanotowano w czasie, kiedy liczba rejestracji nowych samochodów w Polsce spadła z powodu pandemii. Dzieje się tak, ponieważ samochody elektryczne mają wiele zalet i oferują dużo korzyści.

 

Volkswagen, elektromobilnośćmateriały prasowe

 

Oto 10 powodów dla, których warto wybrać samochód elektryczny:

1. Środowisko

W podsumowaniu badania przeprowadzonego przez organizację Transport & Environment można przeczytać: „Wzięliśmy pod uwagę wszystkie możliwe kryteria, takie jak ilość CO2 emitowanego podczas produkcji energii elektrycznej, czy spalania paliwa, a także ślad węglowy powstający podczas wydobycia pierwiastków potrzebnych do produkcji akumulatorów. Z badań wynika, że auta elektryczne w Europie emitują średnio prawie 3 razy mniej CO2 niż porównywalne samochody napędzane benzyną i olejem napędowym. W najgorszym przypadku samochód elektryczny z akumulatorem produkowanym w Chinach i użytkowany w Polsce nadal emituje 22% mniej CO2 niż auto zasilane olejem napędowym i 28% mniej niż samochód benzynowy. W najlepszym przypadku samochód elektryczny z akumulatorem wyprodukowanym w Szwecji i używany w Szwecji może emitować 80% mniej CO2 niż samochód z silnikiem Diesla i 81% mniej niż benzynowy.

W ostatnim czasie przeprowadzono wiele badań na temat śladu węglowego samochodów elektrycznych w porównaniu do spalinowych i nie wszystkie wyniki są spójne. W wypadku tych obliczeń zmiennych jest tak wiele, że bardzo trudno weryfikować te dane. Nie zmienia to faktu, że wraz z rozwojem udziału energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych auta elektryczne w przyszłości będą stawały się jeszcze bardziej przyjazne dla środowiska. Volkswagen przewiduje, że dzięki samochodom elektrycznym do 2030 r emisja COzmniejszy się czterokrotnie.

Na stronie internetowej organizacji udostępniono narzędzie, które pozwala porównać samochody elektryczne i spalinowe pod względem emisji CO2, definiując kilka parametrów, takich jak kraj produkcji akumulatorów, kraj eksploatacji oraz wielkość samochodu.
https://www.transportenvironment.org/what-we-do/electric-cars/how-clean-are-electric-cars

 

Volkswagen, elektromobilnośćmateriały prasowe

 

2. Koszty

Koszt przejechania 100 km Volkswagenem ID.3 wynosi ok. 9 zł. Nawet w przypadku dużego samochodu, jak np. Audi e-tron, należy liczyć się z wydatkiem około 12 zł. To ok. 30 procent kosztu paliwa potrzebnego do pokonania takiego samego dystansu porównywalnym samochodem spalinowym. Najbardziej korzystne jest ładowanie samochodu w przydomowej stacji, szczególnie jeśli gospodarstwo domowe czerpie energię z paneli fotowoltaicznych. A wiadomo, że w tym kierunku będzie zmierzać nie tylko Europa, ale cały świat. Jeśli dom ma na dachu panele fotowoltaiczne, ładowanie akumulatora we własnym zakresie może nic nie kosztować, oczywiście jeśli nie liczymy inwestycji w instalację paneli. Średniej wielkości instalacja o mocy 6 kWp produkuje latem w ciągu jednego miesiąca energię pozwalającą na przejechanie ok. 6000 km miejskim autem elektrycznym. Ceny uzupełniania energii elektrycznej w publicznych ładowarkach się zmieniają i najprawdopodobniej nie będą tak korzystne w przyszłości jak w przydomowych stacjach.       

Poza tym możemy liczyć na tańsze okresowe przeglądy serwisowe. W silniku nie wymienia się oleju, a klocki i tarcze hamulcowe zużywają się o wiele wolniej, ponieważ auta elektryczne hamują silnikiem, odzyskując energię.

 

Volkswagen, elektromobilnośćmateriały prasowe

 

3. Czas

Kierowcy niemający doświadczenia w jazdy autami elektrycznymi mają wiele obaw związanych z czasem ładowania. Jeśli tylko mamy możliwość ładowania samochodu z przydomowego źródła możemy cieszyć się bezproblemową eksploatacją samochodu w obrębie aglomeracji miejskiej. Mamy wtedy pewność, że ładowarka nie będzie zajęta, podłączenie kompatybilne i znamy możliwości sieci elektrycznej i natężenie prądu, więc wiemy dokładnie jaki czas będzie potrzebny na pełne naładowanie akumulatorów. W przypadku najmocniejszych ładowarek (150 kW) czas ładowania od 0-80% nawet w samochodach z największymi bateriami (100 kWh) skraca się do 1 godziny.   

 

Volkswagen, elektromobilnośćmateriały prasowe

 

4. Infrastruktura

Podczas wakacyjnych czy służbowych wyjazdów konieczne jest korzystanie z szybkich ładowarek przy głównych drogach. Dzięki nim czas ładowania akumulatora mocno się skraca, w ciągu ok. 30 minut można zwiększyć zasięg auta nawet o 300 km. 

Według „Licznika Elektromobilności” opracowanego przez PSPA oraz PZPM, w Polsce na koniec lipca 2020 roku było dostępnych 1224 stacji ładowania, co przekłada się na 2319 ogólnodostępnych punktów ładowania. Ich liczba wciąż rośnie. Na koniec 2019 roku było w naszym kraju 1815 punktów ładowania, rok wcześniej 845. Najwięcej z nich jest w Warszawie, ale wiele nowych stacji pojawia się przy głównych drogach i autostradach. Na trasie z Warszawy do Poznania szybkie ładowarki są w 6 miejscach, z Warszawy do Trójmiasta – w 12. Wielu operatorów zapowiada duże inwestycje w nadchodzących latach. PSPA szacuje, że do 2022 roku będzie w Polsce około 5900 punktów ładowania.

 

Volkswagen, elektromobilnośćmateriały prasowe

 

5. Zasięg

Oprócz czasu ładowania, bardzo ważny jest zasięg samochodów elektrycznych. Ten jednak okazuje się wystarczający w wypadku miejskiej jazdy, np. Skoda CITIGOe iV przejedzie do 260 km, czyli 5 razy więcej niż statystyczny kierowca w Polsce pokonuje w ciągu dnia. Większe auta dysponują zasięgiem 400 a nawet 500 km. 

6. Komfort

Osoby pierwszy raz jadące autem elektrycznym są zaskoczone ciszą, jaka panuje we wnętrzu podczas jazdy. Niemal bezgłośny napęd, brak wibracji i płynność przyspieszania powodują, że  podróże są wyjątkowo komfortowe. Na wygodę wpływa także większa przestrzeń w aucie, niekiedy nawet dwa bagażniki, bo układ napędowy ma znacznie mniejsze wymiary.

 

Volkswagen, elektromobilnośćmateriały prasowe

 

7. Przyjemność z jazdy

Niemal każdy przekonuje się do samochodów elektrycznych po krótkiej przejażdżce dzięki dynamice, jaką te auta oferują. Porsche Taycan Turbo S, od 0 do 100 km/h potrafi rozpędzić się w 2,8 s, ale dynamiczny jest także najmniejszy z samochodów elektrycznych Grupy Volkswagen – Skoda CITIGOe iV do 50 km/h przyspiesza niemal jak Golf GTI. Jest to możliwe, ponieważ maksymalny moment obrotowy silnika jest dostępny od razu po wciśnięciu pedału gazu. Szczególnie podczas jazdy w mieście, czyli naturalnym środowisku samochodów elektrycznych, silnik elektryczny ujawnia swoje zalety.   

8. Przywileje

Z użytkowaniem samochodów elektrycznych wiążą się również przywileje – m.in. możliwość korzystania z pasa zarezerwowanego dla autobusów czy parkowanie w centrum miast za darmo. To oszczędność czasu i pieniędzy. Zatem samochód elektryczny może wyjątkowo skutecznie zniwelować uciążliwości w codziennych dojazdach do pracy, bo dzięki niemy możemy ominąć korki i parkować w centrum miasta bez kosztów, które dziś już są tak wysokie (w Krakowie do 6 zł za godzinę), że wykluczają dojazd do pracy samochodem.   

 

Volkswagen, elektromobilnośćmateriały prasowe

 

9. Bezpieczeństwo

Środek ciężkości w samochodach elektrycznych znajduje się bardzo nisko, to wpływa na ich bezpieczeństwo. Auta te są również wyposażane w bardzo zaawansowane systemy asystujące. Dzięki temu zdobywają najwyższe noty w testach zderzeniowych.

10. Wybór

W polskiej ofercie już dziś znajdują się samochody elektryczne w niemal wszystkich segmentach rynku. Wśród nich dostępne są miejskie (Volkswagen e-up! oraz Skoda CITIGOe iV), kompaktowe (e-Golf oraz ID.3), SUV-y (Audi e-tron oraz e-tron Sportback), sportowe (Porsche Taycan), a także auta dostawcze (Volkswageny e-Crafter i e-Transporter). Niebawem zadebiutują już zaprezentowane Volkswagen ID.4 oraz Skoda Enyaq.

zobacz galerię

Komentarze

 (2)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA