10 samochodów z największym zasięgiem - Ranking

Zasięg najmocniej kojarzy się nam z autami elektrycznymi, bo w ich przypadku jest najbardziej istotny. W tej kwestii nie mogą się one równać z autami o napędzie spalinowym. Oto 10 modeli samochodów, które na jednym tankowaniu zajadą najdalej.

Zasięg samochodu fot. auto motor i sport
Zasięg samochodu
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 91 400 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

W zestawieniu aut o najdłuższym zasięgu nie braliśmy pod uwagę modeli z napędem hybrydowym plug-in, które, gdy są naładowane, na pierwszych 100 km palą niewiele, ale po rozładowaniu akumulatorów ich zużycie paliwa mocno rośnie. Jak bardzo? Tego z danych mierzonych wg procedury WLTP się nie dowiemy. Wiemy natomiast, że hybrydy plug-in względu na małe zbiorniki paliwa realnie nie mają szans na zwycięstwo w tym rankingu. W naszym zestawieniu licząc maksymalny zasięg braliśmy pod uwagę wyniki WLTP. W przypadku aut o napędzie spalinowym są one dużo bliższe realnemu zużyciu niż dane z wcześniej stosowanej procedury NEDC.

REKLAMA

Oczywiście, średnie zużycie paliwa to jedno, a pojemność zbiornika paliwa to drugie. Utrzymujący się trend zmniejszania baków nie sprzyja osiągania dużych zasięgów – w imię ścinania kilogramów i zmniejszania w ten sposób zużycia paliwa producenci ograniczają pojemność zbiorników paliwa, nawet w autach wyższej klasy. Z punktu widzenia kierowcy to nie jest jednak komfortowe. Niektóre marki, najczęściej premium (Audi, Porsche, Mercedes), oferują za dopłatą kilkuset złotych większe zbiorniki paliwa. Naszym zdaniem są to dobrze wydane pieniądze. Samochody o dużych zbiornikach gwarantują wyjątkowy komfort podróżowania na długich dystansach. Oczywiście nie będzie to zaskoczenie, że w rankingu największego zasięgu królują samochody z silnikami Diesla. 

10. Mercedes S350 d. Zasięg: 1000-1187 km

Mercedes S 580 e 4MATICfot. materiały prasowe
Mercedes S 580 e 4MATIC

Ranking otwieramy flagową limuzyną Mercedesa, która co prawda w standardzie ma bak o pojemności 65 litrów, ale za dopłatą można go powiększyć o 11 l i w ten sposób uzyskać zasięg od 1000 do 1187 km. Producent podaje bowiem, że, w zależności od wyposażenia i wybranych opcji Mercedes S350 d zużywa średnio od 6,4 do 7,6 l/100 km. Choćby po tej różnicy widać, jak wiele wyposażenia opcjonalnego można zamówić do nowej „eski”. Podane zużycie dotyczy wersji krótkiej, bez napędu 4MATIC, ale nawet z nim Klasa S pali niewiele więcej. Nieco więcej zużywa wersja S400 d (z tym samym turbodieslem 2,9 V6, ale o mocy 330 a nie 286 KM). W jej wypadku to od 6,7 do 7,6 l/100 km.

 

9. BMW 316d/320d. Zasięg: 1072-1255 km

BMW 3materiały prasowe
Nowe BMW 3

Oczko wyżej uplasował się podstawowy model BMW serii 3 z dwulitrowym silnikiem Diesla o mocy 122 KM i skrzynią mechaniczną oraz mocniejszy wariant tego samego silnika, czyli 320d o mocy 190 KM. W takiej konfiguracji „trójka” to prawdziwa abstynentka, która średnio zużywa od 4,7 do 5,5 l/100 km, w zależności od wyposażenia oraz założonych opon. W podstawowej wersji auto ma jednak bak o pojemności tylko 40 litrów, dlatego, żeby móc uzyskać zasięg na poziomie ponad 1250 km trzeba dokupić za 800 zł powiększony do 59 litrów zbiornik paliwa. Pozostałe wersje wysokoprężne BMW serii 3 (318d, 330d) też zużywają niewielkie ilości – to odpowiednio 4,7-5,6 i 5,0-5,3 l/100 km. Warto wspomnieć, że najmocniejszy diesel to 3-litrowa, rzędowa jednostka o mocy 286 KM. W jej wypadku powiększony bak jest standardem.

 

8. Jaguar XF D200. Zasięg: 1346 km

Jaguar XF facelift 2020fot. materiały prasowe
Jaguar XF facelift 2020

Być może niektórzy zapomnieli o takim modelu, ale nie dość, że auto przeszło niedawno face lifting, dzięki któremu w kabinie pojawiły się bardziej nowoczesne multimedia, to jeszcze jest to jeden z modeli klasy wyższej wciąż dostępny z silnikiem wysokoprężnym. W tym wypadku mówimy o dwulitrowej jednostce osiągającej 204 KM, która w dodatku współgra z układem miękkiej hybrydy w jakimś stopniu na pewno przyczyniającym się do obniżenia apetytu na paliwo. Tylnonapędowa wersja XF-a zużywa średnio tylko 4,9 l/100 km (a konkretnie – od 4,9 l/100 km, wyższych wartości Jaguar nie podaje). A to oznacza, że zalewając 66-litrowy bak paliwa do pełna można pokusić się o przejechanie 1346 km. Swoją drogą – 66-litrowy bak to chyba jakiś złoty środek, jeśli chodzi o pojemność i jego masę. Zbiorniki o takiej właśnie pojemności stosuje nie tylko Jaguar, ale też inne marki z naszego rankingu top 10 – BMW, Mercedes i Skoda.

 

REKLAMA

REKLAMA

7. Opel Insignia 2.0 diesel. Zasięg: 1215-1347 km

Opel Insignia 2020Materiały prasowe
Opel Insignia 2020

174 KM, 6-biegowy „manual”, silnik mający dwa litry pojemności i średnie zużycie paliwa na poziomie 4,6-5,1 l/100 km pozwoliły wjechać Insignii do rankingu top 10 aut z największym zasięgiem. Duża w tym zasługa także porządnego, 62-litrowego baku. Ten sam model ze skrzynią automatyczną zużywa 5,0-5,4 l/100 km, co i tak jest niezłym wynikiem. Wyposażenie auta w napęd 4x4 podnosi średnie zużycie do 5,9-6,4 l/100 km. Dwulitrowa jednostka nie grzeszy co prawda kulturą pracy, nie zapewnia też dużej i ciężkiej Insignii wybitnych osiągów (0-100 km/h w 8,7 s), ale jazda nią z pewnością może być ekonomiczna.

 

6. Mercedes E200 d/E220 d. Zasięg: 1178-1375 km

Mercedes EFot. Dirk Weyenmeyer

Spojler alert – ze „świętej, niemieckiej trójcy” w klasie wyższej średniej Klasa E może pochwalić się najkrótszym zasięgiem, który i tak wystarczył do zajęcia szóstego miejsca. Z 1,6-litrowym dieslem, który w wersji 200 osiąga 160 KM i zapewnia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 8,8 s, Klasa E 200 d potrzebuje średnio od 4,8 do 5,9 l/100 km. Żeby jednak cieszyć się zasięgiem na poziomie 1200-1375 km trzeba wybrać bak o zwiększonej do 66 (z 50 l) pojemności. Auto ma oczywiście skrzynię automatyczną o dziewięciu przełożeniach, a sam silnik to autorska jednostka Mercedesa z rodziny OM 654. Mocniejszy, 200-konny diesel (w wersji 220 d – ta sama seria silników, ale pojemność zwiększona do dwóch litrów) też nie należy do łakomych jednostek, bo średnio potrzebuje od 4,8 do 5,6 l, czyli w przypadku dobrze wyposażonej wersji zużywa nawet mniej niż silnik 1.6.

 

5. Ex aequo BMW 518d i Skoda Superb 2.0 TDI (150 KM). Zasięg: 1245-1404 km

BMW 5materiały prasowe
BMW 5

Skoda SuperbFot. Jacek Hanusz

Piąte miejsce okupowane jest przez dwa modele, które dzięki średniemu zużyciu na poziomie od 4,7 do 5,3 l/100 km mogą przejechać nawet 1404 km. Oba mają dwulitrowe silniki Diesla o mocy 150 KM i baki o pojemności 66 litrów, z tymże tam, gdzie kończy się cennik Superba zaczyna się rozmowa o BMW serii 5. Najdroższy Superb 2.0 TDI w podstawowej, 150-konnej wersji kosztuje nieco ponad 174 tys. zł, natomiast najtańsza „piątka” to wydatek co najmniej 205 tysięcy złotych. Osiągi obu aut są porównywalne – BMW przyspiesza do setki w 8,8 s (dostępna jest wyłącznie skrzynia automatyczna), natomiast Superb na ten sam manewr potrzebuje 9,1 s, niezależnie od tego, czy mówimy o wersji ze skrzynią mechaniczną czy DSG (z tą druga Skoda zużywa o 0,1 l/100 km więcej).

 

REKLAMA

3. BMW 730d. Zasięg: 1258-1414 km

BMW serii 7producent
BMW serii 7

Jeśli ktoś szuka limuzyny do długich podróży, to Seria 7 jest odpowiednim wyborem, szczególnie jeśli mówimy o wersji krótkiej z 3-litrowym dieslem R6 o mocy 286 KM. Dzięki jego wyjątkowej abstynencji (średnie zużycie 5,5-6,2 l/100 km) i zbiornikowi paliwa o pojemności aż 78 litrów można tym autem przejechać nawet 1414 km. Na pokładzie „siódemki” jest również instalacja mild hybrid, która pozwala uszczknąć kropelki paliwa np. podczas toczenia się, gdy silnik można wyłączyć bez wpływu na działanie wszystkich pokładowych systemów. Dorzucając do konfiguracji napęd xDrive trzeba liczyć się ze zwiększonym o 0,4 l/100 km zużyciem, co i tak jest wynikiem zachwycającym, mając na względzie to, że mówimy o aucie, które waży około dwóch ton.

 

2. Audi A6 35 TDI/40 TDI. Zasięg: 1216-1431 km

Audi A6fot. materiały prasowe
Audi A6

Dwulitrowy diesel w Audi A6 występuję w wersji 163- lub 204-konnej – niezależnie od tego jego średnie zużycie paliwa waha się między 5,1 a 6,0 l/100 km (w zależności od wyposażenia, rozmiaru obręczy itd.). W połączeniu z dużym 73-litrowym zbiornikiem paliwa (który wymaga dopłaty 570 zł – w standardzie bak ma 63 litry) daje to zasięg pomiędzy 1216 a 1431 km. W każdym wypadku mowa tu o wersji z napędem na przednie koła. Wolniejszy wariant przyspiesza od 0 do 100 km/h w 9,3 s, a mocniejszy w 8,1 s, oba są standardowo wyposażone w przekładnię S tronic. Podstawowy model A6 ze 163-konnym dieslem to wydatek 219 200 zł, mocniejszy wariant ma na metce cenę równą 233 000 zł.

 

Mercedes C200 d/C220 d. Zasięg: 1269-1500 km

Mercedes CFot. Jacek Hanusz

Niebywały wynik, dzięki opcjonalnemu zbiornikowi paliwa o pojemności 66 litrów oraz średniemu zużyciu na poziomie 4,4-5,2 l pozwoliły Mercedesowi Klasy C zgarnąć tytuł auta o największym zasięgu spośród wszystkich osobowych modeli. Niezależnie od tego, czy mówimy o wersji podstawowej (200 d, 163 KM), czy mocniejszej (220 d, 200 KM) apetyt auta na paliwo jest identyczny. Wg Mercedesa zużycie paliwa poza miastem może być jeszcze niższe – producent twierdzi, że zgodnie z procedurą WLTP Klasa C zużyła na trasie pozamiejskiej tylko 3,5-3,8 l.

 

Wyróżnienie

Dacia Sandero. Zasięg 925 + 457 km

Dacia Sandero 2020Materiały prasowe
Dacia Sandero 2020

Na specjalne wyróżnienie w tym zestawieniu zasługuje, naszym zdaniem, Dacia Sandero w wersji z fabryczną instalacją LPG (ECO-G 100). Auto ma dwa zbiorniki – ten na benzynę mieści 50 litrów, natomiast na gaz 40 l. W trybie benzynowym auto zużywa średnio 5,4 l/100 km (co daje zasięg na poziomie 925 km), zaś jadąc na gazie 7,0 l/100 km. Jako że zbiornik gazu nie napełnia się nigdy w 100% (a w 80%, jak podaje producent) daje to zasięg 457 km. Łączny zasięg auta wynosi więc jakieś 1382 km. Warto zauważyć, że Dacia zaczęła stosować większe zbiorniki na gaz (wcześniej miały pojemność 32 l), dzięki czemu zasięg jeszcze wzrósł. Spośród wszystkich aut w rankingu Dacię wyróżniają nie tylko dwa zbiorniki, ale i niska cena, podstawowy model kosztuje bowiem 55 700 zł.

 

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

REKLAMA

REKLAMA