1. MOCNIEJSZE SILNIKI
Czy silniki nowej Carrery mają być mocniejsze, czy raczej oszczędniejsze od montowanych w poprzednim modelu? W Porsche takich dylematów rozstrzygać nie lubią, więc nowe jednostki mają i większą moc (nawet o 15 KM), i mniej palą (o 16%). Aby to osiągnąć, o 4 mm zmniejszono skok tłoka, co pozwoliło skrócić cylindry. Pojemność silnika zmalała z 3,6 do 3,4 l - po raz pierwszy Porsche zastosowało downsizing w 6-cylindrowym bokserze. Moc silnika zwykłej Carrery wzrosła z 345 do 350 KM (przy 7400 obr/min, zamiast 6500), zaś moc jednostki napędowej Carrery S - z 385 KM do 400 KM (przy 7400 obr/min, zamiast 6500).
2. SKRZYNIA O WIĘKSZEJ LICZBIE BIEGÓW
Carrera nowej generacji to pierwsze auto osobowe z 7-biegową mechaniczną skrzynią biegów. Przełożenia od 1. do 6. zestopniowano pod potrzeby sportowej jazdy, prędkość maksymalna (289 km/h) jest osiągana na "6". Siódmy bieg daje możliwość jazdy przy zmniejszonych obrotach silnika, co zwiększa komfort jazdy na dalekich dystansach i pozwala zredukować zużycie paliwa. Aby kierowca nie zagubił się w gąszczu dostępnych przełożeń, Porsche zastosowało rodzaj blokady - wybranie 7. biegu jest możliwe tylko wtedy, gdy uprzednio załączone były biegi 5. i 6. Wyświetlacz na obrotomierzu podaje, na którym biegu kierowca podróżuje.
3. LEPSZA GOSPODARKA ENERGIĄ
Po raz pierwszy w Carrerze chłodzenie silnika i skrzyni biegów jest regulowane wspólnie. System chłodzenia ma dwa obiegi uruchamiane zależnie od temperatury płynu chłodzącego w silniku. Podczas startu termostat zapobiega krążeniu cieczy chłodzącej w zimnym silniku, ten szybciej się rozgrzewa, zmniejsza się jego tarcie wewnętrzne i spada zużycie paliwa. Podczas jazdy termostat reguluje temperaturę do poziomu gwarantującego najlepszą efektywność duetu moc-zużycie benzyny. Oszczędności wynoszą 0,2 l/100 km. Carrera zamienia też energię kinetyczną w elektryczną (rekuperacja), co pozwala odzyskać kolejne 0,15 l/100 km, z kolei system start/stop zmniejsza zużycie o 0,6 l/100 km.
4. ŻEGLOWANIE, CZYLI MNIEJSZE SPALANIE
Carrera może "żeglować" (z dwusprzęgłową skrzynią PDK) i oszczędzać paliwo (do 1 l/100 km). "Żeglowanie" to sytuacja, gdy silnik nie napędza kół np. w czasie jazdy na lekkim spadku drogi, ale pracuje na biegu jałowym. Energia kinetyczna auta jest wykorzystywana do pokonywania oporów jazdy, inaczej niż podczas toczenia się pojazdu, kiedy to paliwo nie jest spalane, ale auto wyraźnie zwalnia - kto zwalniać nie chce, musi nadrobić straconą prędkość zużywając benzynę. "Żeglowanie" włącza się, gdy moc napędu nie jest potrzebna lub gdy kierowca stale lekko hamuje. Silnik jest ponownie łączony z przekładnią, gdy kierowca doda gazu, mocniej wciśnie hamulec albo zmieni bieg na niższy.
5. ENERGOOSZCZĘDNY UKŁAD KIEROWNICZY
Po raz pierwszy w Porsche 911 zastosowano elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego. Jego przewaga nad hydraulicznym przejawia się m.in. w zmniejszeniu zużycia benzyny o 0,1 l/100 km (układ ten zużywa energię tylko wtedy, gdy jest wykorzystywany przez kierowcę, a statystycznie, kierowca przez 90% czasu jedzie prosto). Nowy układ zwiększa komfort i bezpieczeństwo jazdy. Już przy małych prędkościach kierownica wraca automatycznie do położenia centralnego, podczas hamowania na nawierzchni o różnej przyczepności "szturchnięcie" na kierownicy podpowiada kierowcy, w którą stronę powinien ją skręcić, by auto pozostało na pożądanym torze jazdy.
6. DONOŚNIEJSZE BRZMIENIE SILNIKA
Potężną moc i osiągi musi być słychać. I to musi je słyszeć kierowca - by radość z jazdy była pełna. Sound Symposer to wynalazek, dzięki któremu za przyciśnięciem guzika kierowca wpuszcza do kabiny sportowy dźwięk silnika. System wzmacnia naturalny "sound" jednostki napędowej Carrery i Carrery S. W kanale akustycznym znajduje się membrana wyłapująca drgania, które powstają pomiędzy przepustnicą, a fi ltrem powietrza. Drgania te dzięki regulowanej klapce znajdującej się przed membraną przenoszone są do wnętrza auta, w okolice tylnej półki. Przyciskiem "sport" kierowca może Sound Symposer aktywować lub dezaktywować.
Komentarze
Automaniek, 2012-08-04 13:25:03
Kokos2, 2012-08-02 23:51:18
Motomaniek, 2012-08-02 06:04:10
auto motor i sport, 2012-02-17 10:41:35
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?