Pierwsza aktywność czeskiej marki datuje się na 1901 roku, kiedy to w zakładzie Laurina i Klementa stworzono wyścigowy motocykl. W kolejnych latach nadal ścigano się jednośladami, odnosząc wiele sukcesów, jednak z czasem do rywalizacji w Czechosłowacji i w innych krajach Europy dołączają samochody. Pojazdy Skody z sukcesami rywalizowały w wyścigach, również w słynnym 24h of Le Mans, biły rekordy prędkości, startowały w auto crossie oraz wyścigach górskich, ale najbardziej zapisały się w historii rajdowe sukcesy czeskiej marki – na czele z tytułami Mistrzostw Świata WRC2. Oto najważniejsze modele w 120-letniej historii Skoda Motorsport.
Skoda 130 RS
To najsłynniejsza wyczynowa Skoda sprzed lat – znana przede wszystkim z sukcesów w Rajdzie Monte Carlo. Jej wyścigowa odmiana (obie na głównym zdjęciu) wygrywała w europejskich mistrzostwach samochodów turystycznych. Skoda 130 RS, bazująca na modelu 110R, to lekkie auto o masie około 700 kg, a więc 140-konny silnik 1.3 zapewniał jej w swoich czasach (1975-1980) doskonałe osiągi.
Skoda 966 Supersport

W 1953 roku najszybsze auto wyprodukowane w Czechosłowacji osiągało prędkość 198,7 km/h – była to Skoda 966 Supersport. Powstały tylko trzy egzemplarze tego modelu, które brały udział w krajowych wyścigach. Najmocniejszą wersję napędzał silnik z dwiema sprężarkami mechanicznymi osiągający 180 KM.
Skoda F3

Niewielu producentów buduje jednomiejscowe bolidy – Skoda w latach 1964-66 stworzyła cztery egzemplarze takiego auta. Model F3 miał 1-litrowy silnik o mocy 92 M, co wystarczyło, by auto rozpędziło się do 220 km/h. Skoda F3 startowała w wyścigach Formuły 3 oraz w zawodach dla juniorów.
Skoda Spider B5 (728 S)

Wyścigi górskie, głównie w Czechosłowacji, to kolejna dyscyplina, w której brały udział Skody. Stworzono do nich kilka różnych aut, pierwszym był Spider B5 z 1972 r. – za plecami kierowcy pracował silnik 1.5 o mocy 154 KM, a prędkość maksymalna tego modelu wynosiła aż 220 km/h.
Skoda 1100 OHC

Samochód z 1957 r. wyglądał tak, że podczas wyścigów mylono go z egzotycznymi autami włoskich marek. Ale stylizacja to oczywiście nie wszystko – 92-konny silnik rozpędzał auto do 200 km/h, co pozwoliło mu na wygranie kilku długodystansowych wyścigów w Czechosłowacji. Było to głównie zasługą niewielkich rozmiarów samochodu, bo ważył on jedynie 550 kg i miał bardzo niskie nadwozie – tylko 94 cm.
Skoda Octavia WRC

Auto startujące w topowej klasie WRC zbudowano w 1999 roku. 300-konny model z napędem 4x4 startował w mistrzostwach świata do 2006 r. i wziął udział w ponad 100 rajdach. Jednak Octavię WRC najbardziej zapamiętano z ultratrudnego Rajdu Safari w 2001 roku, w którym Armin Schwarz zajął nią 3. miejsce.
Skoda Fabia WRC

Tym modelem od 2003 r. startowali znani kierowcy, by wspomnieć tylko Jana Kopeckiego, Didiera Auriola, Harriego Rovanperę, czy Colina McRae. Mimo że Fabia WRC nie osiągnęła spektakularnych sukcesów w mocno wtedy obsadzonych mistrzostwach WRC, to doświadczenie zdobyte przy jej startach Skoda wykorzystała przy tworzeniu kolejnych modeli rajdowych.
Skoda Octavia RS

Skody nie tylko startują w rajdach i wyścigach, ale biją też różne rekordy prędkości – w 2011 r., by uczcić 10-lecie Octavii RS na rynku, zmodyfikowano jeden z jej egzemplarzy. Zamontowano w nim 560-konny silnik oraz spadochron pełniący rolę hamulca i wysłano auto na słynne wyschnięte jezioro w Bonneville w USA, na którym od ponad 100 lat bije się rekordy prędkości. Wynik – 365,3 km/h i rekord w klasie do 2 litrów.
Skoda Fabia S2000

Dwa-trzy lata temu napisalibyśmy, że to najbardziej utytułowany model rajdowy w historii marki. Wtedy nikt nie przypuszczał, że wiele sukcesów – także w mistrzostwach świata i Europy – zdobytych w latach 2008-2015 zostanie przyćmionych osiągnięciami jego następczyni – Fabii R5. Różnic między autami jest wiele, największa dotyczy silnika – S2000 miało wolnossący 2.0, a Fabia R5 dostała jednostkę 1.6 turbo.
Skoda Fabia R5/Rally2

To najbardziej utytułowany model rajdowy w historii Skody. Ma około 300-konny silnik i napęd na cztery koła – tak jak inne auta tego typu, ale okazał się od nich szybszy i mniej awaryjny. Od 2015 roku startuje w mistrzostwach świata, mistrzostwach Europy i w krajowych czempionatach. Fabią R5 wiele tytułów mistrzowskich wywalczył zarówno zespół fabryczny Skody, jak i prywatne teamy rajdowe.
SUKCESY W POLSCE

Rajdowe sukcesy na arenie światowej i europejskiej to dla Skody za mało, dlatego od lat działają lokalne zespoły marki, rywalizujące w krajowych czempionatach. W 2018 roku taki zespół powstał także w Polsce – ekipa Skoda Polska Motorsport postawiła sobie za cel wypromowanie młodej załogi, dlatego w jej barwach wystartowali rozpoczynający swoje kariery Mikołaj Marczyk i Szymon Gospodarczyk. Ich starty zakończyły się większym sukcesem, niż ktokolwiek mógł się spodziewać. W pierwszym sezonie zostali mistrzami Polski Klasy 2 i wicemistrzami Polski w klasyfikacji generalnej, rok później przypieczętowali swoje sukcesy zdobyciem tytułu mistrzów Polski. Fabią R5 w ciągu dwóch lat wystartowali w 18 rajdach mistrzostw Polski, wygrywając 5 z nich i 10 razy stając na podium; okazali się również najszybsi na 54 odcinkach specjalnych. Zwycięstwo w tym cyklu dało Marczykowi tytuł najmłodszego mistrza Polski – łodzianin w dniu triumfu miał 23 lata. Z powodu zmienionej polityki marki zespół Skoda Polska Motorsport zakończył działalność, natomiast Marczyk i Gospodarczyk w 2020 r. dołączyli do zespołu Orlen Team, sponsorowanego przez Skodę – Fabią R5 startują w mistrzostwach Europy.
Komentarze