1202 km na jednym ładowaniu – Mercedes bije własny rekord

Mercedes-Benz Vision EQXX to wyjątkowy samochód, zbudowany po to, by pokazać możliwości napędu elektrycznego. Auto pobiło właśnie swój rekord zasięgu, pokonując ponad 1200 km.

Mercedes Vision EQXX fot. materiały prasowe
Mercedes Vision EQXX

Mercedes Vision EQXX - 1200 km do Silverstone

Po niedawnej rekordowej, debiutanckiej jeździe ze Stuttgartu do Cassis we Francji testowy model Vision EQXX podniósł poprzeczkę, pokonując bez ładowania 1202-kilometrową trasę ze Stuttgartu aż do Silverstone w Wielkiej Brytanii. Nie obyło się bez przeszkód, bo wkrótce po starcie, z powodu zamkniętej autostrady, zespół musiał skorzystać z objazdu i przejechać wymagający odcinek lokalnymi drogami w pobliżu Stuttgartu. Później ekipa przekroczyła francuską granicę w pobliżu Strasburga, a następnie z autostradową prędkością przemierzyła północną Francję i dotarła do Calais, gdzie elektryczny Mercedes wjechał do Eurotunelu.

Kontynuując swoją podróż po Wielkiej Brytanii, Vision EQXX niemal bezszelestnie okrążył Londyn autostradą M25 i zaliczył postój w siedzibie ekipy F1 Mercedes-AMG Petronas w Brackley. Tam czekali już eksperci Formuły 1 oraz Formuły E, którzy pomagali w opracowaniu jego zaawansowanego układu napędowego. Dalej Vision EQXX pognał już do Silverstone, gdzie trafił w ręce kierowcy Nycka de Vriesa z Holandii. Ten zawodnik zespołu Formuły E Mercedes-EQ zdecydował, że nie będzie traktował pojazdu badawczego łagodnie. Na kultowym brytyjskim torze rozpędził go do maksymalnej prędkości 140 km/h i pokonał 11 okrążeń. Podczas całej podróży, pomimo dużego natężenia ruchu i wysokich letnich temperatur, Vision EQXX osiągnął średnie zużycie energii na poziomie 8,3 kWh/100 km.

Mercedes Vision EQXXfot. materiały prasowe
Mercedes Vision EQXX

Mercedes Vision EQXX - z prototypu na drogę

Długodystansowe podróże Vision EQXX po publicznych drogach mają na celu pokazanie efektywności zastosowanych rozwiązań rzeczywistych scenariuszach ruchu, ale przy tym dostarczają ekspertom cennych danych na potrzeby rozwoju technologii. Oczywiście, że Vision EQXX to póki co tylko samochód prototypowy, ale od tego zawsze się zaczyna. Wysokie zasięgi, kontrola temperatury pracy napędu i uniezależnienie jego parametrów od warunków zewnętrznych, a także szybkie ładowanie to elementy, które podlegają w ostatnich latach przyspieszonej ewolucji. Możemy się spodziewać, że kolejne generacje aut elektrycznych będą zużywać znacznie mniej energii niż dziś, a ta magazynowana będzie w lżejszych i tańszych akumulatorach.

Mercedes Vision EQXXfot. materiały prasowe
Mercedes Vision EQXX

Mercedes Vision EQXX – najpierw 1000, teraz 1200 km

Pierwszy sukces modelu Vision EQXX przyszedł w kwietniu tego roku. Podczas swojej rekordowej, debiutanckiej podróży pojazd badawczy pokonał 1008 km ze Stuttgartu do Cassis na francuskim wybrzeżu Morza Śródziemnego. Przy temperaturach powietrza sięgających od chłodnych 3 do wiosennych 18 stopni Celsjusza ukończył tę trasę ze zużyciem energii na poziomie 8,7 kWh/100 km i około 140 km pozostałego zasięgu. Ale jeden raz nie wystarczy, dlatego zespół inżynierów zaplanował serię podróży, by lepiej przetestować wykorzystane rozwiązania

Tym razem profil trasy nie obejmował niższych temperatur ani wymagających scenariuszy zużycia energii i rekuperacji, jakie wiązały się z jazdą przez Alpy. Głównymi wyzwaniami podczas podróży do Silverstone były letnie temperatury, dochodzące do 30 stopni Celsjusza, połączone ze zwiększonym natężeniem ruchu wokół Stuttgartu i w południowo-wschodniej Anglii. W takich warunkach pełnię swoich możliwości mógł zademonstrować innowacyjny system zarządzania ciepłem Vision EQXX.

Mercedes Vision EQXXfot. materiały prasowe
Mercedes Vision EQXX

Mercedes Vision EQXX - tajemnice sukcesu

Wysoka sprawność elektrycznej jednostki napędowej oznacza, że wytwarza ona jedynie minimalną ilość ciepła odpadowego. Między innymi dzięki temu system zarządzania temperaturą może być mały i lekki. Starannie zaprojektowane współdziałanie aerożaluzji, zaworów chłodziwa oraz pomp sprawia, że elektryczna jednostka utrzymuje najbardziej efektywny bilans temperatur przy minimalnym wydatku energetycznym. Rozwiązanie to obejmuje połączenie zarządzania przepływem powietrza i zainstalowanej w podłodze płyty chłodzącej, która wykorzystuje powietrze przepływające wzdłuż podwozia samochodu. W normalnych warunkach to najbardziej efektywny od strony aerodynamiki sposób na utrzymanie niskiej temperatury elektrycznej jednostki napędowej.

Wysokie temperatury otoczenia i ruch uliczny na autostradzie wymagały z kolei odpowiedniego chłodzenia układu napędowego oraz kabiny pasażerskiej. Układ chłodzenia na żądanie poradził sobie z tym wszystkim bez większego wpływu na zasięg. Mimo ciepłej, letniej pogody, pompa ciepła zastosowana w Vision EQXX okazała się bardzo skuteczna w utrzymywaniu niskiej temperatury we wnętrzu. W ciągu 14 godzin i 30 minut jazdy klimatyzacja działała przez nieco ponad 8 godzin, ale miała minimalny negatywny wpływ na ogólne zużycie energii.

Na tym historia się nie kończy. Trwają już prace nad rozwojem wielu rozwiązań Vision EQXX pod kątem zastosowania w przyszłych pojazdach seryjnych. Dla stojącego za nim zespołu, gromadzącego bezcenne dane z codziennej eksploatacji, najważniejsze pytanie brzmi jednak: dokąd teraz?

Zobacz również:
REKLAMA