[ X ]

Drogi Użytkowniku,

W związku z tym, że począwszy od dnia 25.05.2018 r. na terenie Polski obowiązują nowe przepisy regulujące kwestie ochrony Państwa danych osobowych, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (dalej zwane RODO), Motor-Presse Polska sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (53-238) przy ul. Ostrowskiego 7, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000151026, NIP: 8990026326, REGON: 930327847 o kapitale zakładowym w wysokości 2.860.000,00 złotych zachęcamy do zapoznania się ze zaktualizowaną treścią "Polityki prywatności" naszych Serwisów. Znajdują się w niej szczegółowe informacje na temat zasad przetwarzania danych osobowych na naszych stronach internetowych.

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu) z wykorzystaniem domyślnych ustawień przeglądarki internetowej w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Motor-Presse Polska Sp. z o. o oraz naszych Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres zmieniając ustawienia plików cookies w przeglądarce.

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA

REKLAMA

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

1800 km wodorową Toyotą Mirai wzdłuż Wielkiej Brytanii

Toyota Mirai jest samochodem elektrycznym, zasilanym wodorowymi ogniwami paliwowymi. W czasie jazdy emituje jedynie... czystą wodę. Oto, jak spisała się podczas 1800-kilometrowej podróży.

Toyota Mirai w trasie Toyota Mirai w trasie

Toyota Mirai, jako pierwszy samochód na wodór, pokonała całą długość Wielkiej Brytanii. Dziennikarze portalu Autocar przejechali prawie 1800 km z miejscowości John O’Groats na północnym przylądku Szkocji do punktu widokowego Land’s End na południowym krańcu Kornwalii. Przez całą drogę elektryczna Toyota zasilana wodorem nie emitowała żadnych spalin ani szkodliwych substancji, a jedynie czystą wodę.

Celem wyprawy było sprawdzenie, jak Toyota Mirai sprawuje się w długiej trasie, a jednocześnie, jak rozwija się infrastruktura wodorowa w Wielkiej Brytanii. Dziennikarze chcieli się także przekonać, jakie nowe możliwości technologia wodorowa oferuje społeczeństwu na drodze do bezemisyjnego transportu.

Wodorowe wyspy na Morzu Północnym

Podróż rozpoczęła się jeszcze dalej na północ niż sięga główna brytyjska wyspa – na Orkadach, które dysponują nadmiarem energii pochodzącej z elektrowni wiatrowych, wodnych i pływowych (wykorzystujących przypływy i odpływy). Wyspiarze wykorzystują ten nadmiar prądu do produkcji wodoru w procesie elektrolizy wody.

Wodór jest przechowywany w wysokociśnieniowych zbiornikach i transportowany do stolicy regionu, miasta Kirkwall, gdzie wykorzystywany jest m.in. do produkcji energii w ogniwach paliwowych zasilających prywatne domy oraz promy zakotwiczone w miejskim porcie.

Na Orkadach infrastruktura wodorowa już jest i działa – to idealne miejsce do użytkowania samochodu ma wodorowe ogniwa paliwowe, takiego jak Toyota Mirai.

REKLAMA

Toyota Mirai w trasie Toyota Mirai w trasie

Na południe

Kiedy testowana Toyota Mirai znalazła się na głównej wyspie, rozpoczął się podwójny test – zasięgu samochodu i gęstości infrastruktury tankowania wodoru w Wielkiej Brytanii. Zasięg samochodu, wynoszący od 550 km powinien wystarczyć do przejechania ponad 1 100 mil (1 770 km) z północnego krańca Szkocji do najbardziej odległego punktu Kornwalii – półwyspu Penwith.

Wodorowe Aberdeen

Z miejscowości John O’Groats ekipa wyruszyła do Aberdeen, które należy do awangardy miast korzystających z potencjału technologii wodorowych. Miasto zawdzięcza swoją pozycję lokalnej inicjatywie H2 Aberdeen, która zrzesza firmy, operatorów transportu oraz władze publiczne na szczeblu lokalnym, regionalnym i narodowym.

Dzięki ich współpracy powstał ośrodek produkcji wodoru oraz lokalna sieć transportu oparta na tym paliwie. W Aberdeen zbiorniki Toyoty Mirai zostały zatankowane na publicznej stacji wodorowej, która uważana jest za najbardziej uczęszczaną w Europie.

Toyota Mirai w trasie Toyota Mirai w trasie

Wodorowa Anglia

Po opuszczeniu Szkocji testowana Toyota Mirai zatrzymała się w Sunderland, gdzie swoją siedzibę ma firma Fuel Cell Systems. Tu zorganizowano pokaz, w jaki sposób paliwo wodorowe może być bezpiecznie transportowane i składowane.

Toyota Mirai została zatankowana na terenie firmy Jaskel, opracowującej dystrybutory wodoru nowej generacji, które umożliwiają jeszcze szybsze i wygodniejsze tankowanie samochodów elektrycznych na ogniwa paliwowe. Dziennikarze zwrócili uwagę, że chociaż tankowanie samochodu z mobilnego dystrybutora trwało dłużej niż na stacji wodorowej, to i tak zajęło tylko 10 minut, a nie kilkadziesiąt, jak w przypadku samochodów elektrycznych na baterie, korzystających z szybkich ładowarek.

Ostatnie tankowanie miało miejsce w Beaconsfield w hrabstwie Buckinghamshire, 276 mil (444 km) od Land’s End. Samochód dojechał do punktu docelowego ze sporym zapasem paliwa w zbiornikach.

Toyota Mirai w trasie Toyota Mirai w trasie

900 g wodoru na 100 km

Testowana przez Autocar Toyota Mirai pokonała 1 108 mil (1 783 km) przy średniej prędkości 90 km/h, zużywając 0,9 kg wodoru na każde 100 km. Samochód zatrzymał się cztery razy i zatankował wodór za łączną kwotę 193 funtów, co przekłada się na 17,9 pensa na milę, a przy obecnym kursie funta – około 53 grosze na kilometr. Po drodze Mirai wyemitował 14,5 litra wody, wyprodukowanej przez system ogniw paliwowych zamontowanych na pokładzie auta.

Toyota Mirai - komfortowy sedan

Toyota Mirai to średniej wielkości sedan. Napędza ją silnik elektryczny o mocy 154 KM i momencie obrotowym 335 Nm, dostępnym w pełnym zakresie prędkości. Silnik jest zasilany prądem wytwarzanym bezpośrednio w czasie jazdy w reakcji wodoru i tlenu zachodzącej w ogniwach paliwowych.

Układ napędowy został oparty na napędzie hybrydowym Toyoty, dzięki czemu korzysta ze sprawdzonych komponentów, w tym z systemu odzyskiwania energii z hamowania, magazynowanej w baterii trakcyjnej z Priusa. Auto rozpędza się do 100 km/h w 9,6 s, a jego maksymalna prędkość to 179 km/h.

Toyota Mirai w trasie Toyota Mirai w trasie

Wielka Brytania inwestuje w wodór

W ostatnich latach w Wielkiej Brytanii infrastruktura wodorowa została rozbudowana, przyspieszając rozwój transportu wodorowego w tym kraju. W ubiegłym roku powstało siedem nowych stacji tankowania wodoru. W okolicy autostrady M25 wokół Londynu jest obecnie 6 stacji, a w tym roku powstaną następne. Wielka Brytania to także kraj, w którym działa największa flota samochodów na ogniwa paliwowe w Europie. 52 Toyoty Mirai pracują w parku aut londyńskiej wypożyczalni samochodów Green Tomato Cars.

Zobacz także:
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 42 500 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 (2)
ZOBACZ KOMENTARZE

REKLAMA

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij