Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

22-latek w Skodzie podbija mistrzostwa Polski

Skoda to jedna z najbardziej utytułowanych marek w rajdach samochodowych, która pierwsze sukcesy osiągała już 117 lat temu. Teraz zespół Skody szykuje się do podboju mistrzostw Polski.

skoda motorsport

Kilka tygodnie temu gruchnęła wiadomość – Skoda stworzyła zespół rajdowy Skoda Polska Motorsport, który będzie rywalizował w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Polski! Kierowcą zespołu będzie Mikołaj „Miko” Marczyk, 22-letni mieszkaniec Łodzi, który startował wcześniej w kartingu oraz w rallysprintach, a przygodę z rajdami zaczął… dwa lata temu. Mimo to młody kierowca ma na swoim koncie prestiżowy tytuł – w zeszłym sezonie RSMP został mistrzem Polski w klasie Open N. Kim jest Miko? Jakim samochodem pojedzie? Jak wygląda kalendarz rajdowych mistrzostw Polski? O tym wszystkim, poniżej.

skoda motorsport

Skoda stawia na młodych

22-latek z dwuletnim doświadczeniem kierowcą Skody w RSMP? Powiecie, że to szaleństwo, ale Skoda wie co robi i młodych kierowców postanowiła zatrudnić także w głównym zespole Skoda Motorsport startującym w mistrzostwach świata WRC2! W zeszłym sezonie mistrzem świata WRC2 został kierowca Skody Pontus Tidemand, który na kilka rajdów przed końcem cyklu zapewnił sobie sukces. To pozwoliło Skodzie rzucić na głęboką wodę dwóch młodych kierowców. Podczas „testów” w prawdziwie rajdowych warunkach potwierdzili oni swoją wartość i otrzymali angaż w zespole fabrycznym. Mowa oczywiście o trzech kierowcach – 21-letnich Ole Christianie Veiby i Juuso Nordgrenie oraz 17-letnim Kalle Rovanperä. Młodą ekipę będą wspierali doświadczeni Pontus Tidemand i Jan Kopecky.

 

skoda motorsport

Miko za kierownicą Fabii R5

Mikołaj Marczyk w 2016 roku startował w mistrzostwach Polski oraz w regionalnych rajdach za kierownicą profesjonalnie przygotowanej do rajdów przednionapędowej Hondzie Civic i już w pierwszym sezonie udało mu się stawać na podium w swojej klasie, a raz nawet te klasę wygrać. Kolejny sezon – rok 2017 – to występy Mikołaja w fabrycznym zespole Subaru, gdzie za kierownicą Imprezy STI łodzianin został rajdowym mistrzem Polski w klasie Open N! Tytuł ten wywalczył zostając jednocześnie najmłodszym mistrzem w historii. Jak wyglądała przygoda z Miko z motorsportem przed rajdami? Siedem lat temu przypadkowo wsiadł on do gokarta, a już w latach 2013-2015 trzykrotnie zdobył tytuł mistrza Polski w kartingu halowym podczas zawodów „Polish Indoor Kart Championships”. Następnie swoich sił próbował w zawodach typu Rallysprint, gdzie także odnosił duże sukcesy. Wielki talent? Na to wygląda.

 

skoda motorsport

Legendarni kierowcy

Dla młodych kierowców – zarówno tych startujących w mistrzostwach Polski jak i w WRC2 – możliwość jazdy samochodem fabrycznym tak znanej marki jak Skoda Motorsport to wielka szansa. W końcu to w tej ekipie jeździli najlepsi z najlepszych. Jednym z wielu wielkich kierowców był Stig Blomqvist (mistrz świata), czyli kierowca znany z jazdy potężnymi samochodami rajdowymi grupy B, startował za kierownicą Skody Felicii kit-car. Za kierownicą samochodów WRC – czyli Fabii i Octavii – startowali tak słynni kierowcy rajdowi jak Armin Schwarz (mistrz Europy), Toni Gardemeister, Didier Auriol (mistrz świata), Mattias Ekström (mistrz DMT i rallycrossu) czy Mikko Hirvonen (kilkukrotny wicemistrz świata)! Ale najbardziej pamiętne w historii Skody są występy legendarnego Colina McRae (mistrz świata), który w 2005 roku rywalizował za sterami Fabii WRC. Teraz czas, aby na tej liście zapisali się młodzi. Tak jak Esapekka Lappi, wieloletni kierowca Skody, mistrz świata WRC2, a obecnie – jeden z najszybszych kierowców WRC.

skoda motorsport Mistrz Polski Filip Nivette w Skodzie Fabii R5 (fot. facebook.com/FilipNivette)

Mistrzostwa Polski

Nowy sezon mistrzostw Polski zapowiada się ciekawie jak nigdy. Zmienił się regulamin sportowy, a w kalendarzu pojawiły się trzy wyjątkowe rundy: Rajd Polski (szutrowy, zaliczany także do mistrzostw Europy), Rajd Rzeszowski (zaliczany także do mistrzostw Europy) oraz Rajd Elektrenai (szutrowy, rozgrywany na terenie Litwy). Podczas rajdów zaliczanych do ERC kierowcy będą mogli rywalizować z najlepszymi kierowcami w Europie, a przy okazji powalczyć o większą liczbę punktów niż w rajdach zaliczanych jedynie do klasyfikacji RSMP. Nowością jest także punktowanie najszybszych kierowców na ostatnim odcinku specjalnym rajdu – na tzw. Power Stage pierwszych pięciu kierowców otrzyma dodatkowe punkty do klasyfikacji generalnej sezonu (od 5 do 1 pkt). Co ciekawe Miko Marczyk za sterami Skody oraz pozostali kierowcy powalczą o odebranie tytułu mistrzowskiego Filipowi Nivettovi, który w 2017 roku zwyciężył w RSMP jadąc…Skodą Fabią R5!

W sezonie 2018 na kierowców, w tym na debiutujący zespół Skoda Polska Motorsport, czeka łącznie siedem eliminacji Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski:

  • Rajd Świdnicki-Krause (20-22.04)

  • Rajd Dolnośląski (18-20.05)
  • Rajd Nadwiślański (8-10.06)
  • Rajd Śląska (29.06-01.07)
  • Rajd Rzeszowski (9-11.08)
  • Rajd Elektrenai na Litwie (7-9.09)
  • Rajd Polski (21-23.09)
skoda motorsport

Rajdowa historia Skody w Polsce

Pewnie nie każdy pamięta, ale Skoda już wcześniej odnosiła sukcesy w naszym kraju. Od 1955 roku zaczęto rozgrywać rajdy-eliminacje składające się na cykl Mistrzostw Polski w Rajdach Samochodowych, a już w kolejnym roku startów pierwszy tytuł powędrował do zawodnika startującego w samochodzie z Skody – Janusza Solarskiego w Skodzie 1100 (klasa 4-5). W kolejnym roku sukces ten powtórzył Henryk Olszewski. W 1962 roku aż dwa tytuły powędrowały do zawodników Skody – jadący Octavią Super Jerzy Kuczera wygrał klasę 8., natomiast Aleksander Sobański w Octavii klasę 7. Na starcie otwierającego sezon 1997 Zimowego Rajdu Dolnośląskiego pojawiły się aż cztery Skody Felicie, w tym dwie Kit Car. Za ich kierownicami zasiedli Bedrich Habermann oraz Veroslav Cvrcek – ten drugi dojechał do mety rajdu na 10. miejscu w klasyfikacji generalnej, zwyciężając w klasie A6. Natomiast pierwsze zwycięstwo dla Fabii S2000 przyniósł fabryczny kierowca Skody Motorsport Esapekka Lappi, podczas 69. Rajdu Polski, rundy mistrzostw Europy, a także mistrzostw Polski. To w bardzo dużym skrócie.

skoda motorsport

Skoda i Leszek Kuzaj

Nie każdy pewnie pamięta, że Skoda już wcześniej angażowała się w RSMP – w 2010 roku w fabrycznym zespole jeździł Leszek Kuzaj. Wielokrotny mistrz Polski wystartował w 8 rajdach za kierownicą Skody Fabii S2000. Kuzaj zdobył co prawda dopiero 5. miejsce w klasyfikacji generalnej sezonu, ale wielokrotnie rajd kończył na podium. Jakim samochodem była Skoda Fabia S2000? To model wyposażony w 2-litrowy silnik wolnossący, który generował około 260 KM. Moc przekazywana była oczywiście na cztery koła za pośrednictwem wyczynowej, sekwencyjnej skrzyni biegów. To najwybitniejszy rajdowy samochód w historii Skody – za jego sterami kierowcy zdobyli ponad 50 krajowych i międzynarodowych tytułów mistrzowskich!

 

skoda motorsport

Najnowsza broń – Skoda Fabia R5

Skoda Fabia R5 samochód, którym Filip Nivette zdobył tytuł mistrza Polski w 2017 roku i samochód, w którym tytuł chce odebrać mu w 2018 roku Mikołaj „Miko” Marczyk, to obecnie najgroźniejsza rajdowa broń w klasie R5. Wspomnieć tylko fakt, że Skoda Fabia R5 to najszybszy samochód w klasyfikacji mistrzostw świata WRC2 w 2017 roku. I w 2016 roku. I w 2015 także! Model ten, tak samo jak konstrukcja S2000, którą zastępuje, zbudowano w oparciu o seryjny Skodę Fabię. Napędza go turbodoładowany silnik czterocylindrowy o pojemności 1,6-litra, mocy 280 KM i momencie obrotowym równym 420 Nm. Samochód waży 1230 kilogramów, ma napęd na cztery koła z mechanicznymi dyferencjałami z przodu i z tyłu oraz wyczynową skrzynię biegów – to 5-stopniowa skrzynia sekwencyjna, biegi zmienia się ciągnąć lub popychając dźwignie umieszczoną przy kierownicy. Pojemność baku to ponad 82 litry, ale opróżnia się go szybko, bo rajdowy samochód w trakcie odcinka specjalnego zużywa nawet 60 litrów benzyny na 100 km!

Samochód jest więc na najwyższym poziomie. Teraz czas, aby Miko Marczyk wycisnął z niego siódme poty, a nachodzący sezon Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski będzie ultraciekawy!

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij