40 lat BMW Serii 3: Wszystkie generacje

Historia BMW Serii 3 zaczęła się 40 lat w 1975 roku. Przez ten czas "trójka zdobywała sukcesy na arenach sportowych, biła rekordy sprzedaży i podbiła serca milionów kierowców. To też najważniejszy model w gamie BMW, jego udział do aż 30% wszystkich sprzedanych BMW.

BMW Serii 3 wszystkie generacje
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 122 000 PLN
Dostępne nadwozia: kombi-5, sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Wrzesień 1975 IAA Frankfurt 
Wtedy świat po raz pierwszy ujrzał Serię 3. Auto zastąpiło nieco przestarzałą Serię 02. Sportowo nacechowane, lekkie nadwozie, mocne 6-cylindrowe silniki i precyzyjny układ kierownicy. To głównie te cechy zostały do dziś w popularnych "trójkach". Dziś Seria 3 doczekała się sześciu generacji, a niedawno przeszła delikatny facelifting. Oto przegląd wszystkich generacji BMW Serii 3.

BMW Serii 3 wszystkie generacje

BMW 3 E21 (1975-1983)


Był to jeden z pierwszych modeli BMW z serii New Class. Bawarczycy pod koniec lat 60. zaczęli ekspansję nowych sedanów i coupe, czego jednym z pierwszych owoców była w 1975 roku "trójka". Lekka, sportowa linia nadwozia i dość mocne jak na tamte czasy 6-cylindrowe silniki (pierwsze w tej klasie aut) sprawiły, że do tego modelu, a później do całej marki zaczęto przypinać łatkę sportowej. E21 w dwóch wersjach nadwozia produkowano z przeznaczeniem na rynki europejskie, japońskie i amerykańskie.

BMW Serii 3 wszystkie generacje

BMW 3 E30 (1982-1994)
Był to ważny model dla ówczesnej historii BMW. W E30 po raz pierwszy pojawił się silnik diesla (kwiecień 1985) oraz kultowa już wersja M3 (lipiec 1985). To także w czasie produkcji tej generacji po raz pierwszy świat ujrzał wersję kombi. Powstała ona przez przypadek, kiedy to jeden z inżynierów BMW nie mieścił się w zwykłej odmianie E30 i postanowił po godzinach ją nieco przerobić. Tak w przyfabrycznej szopie powstał pierwszy Touring. Osobna historia to M3 E30, dziś uchodzące już za klasyka. Wersja wyścigowa w ciągu 5 lat startów zdobyła 50 tytułów oraz 1500 pojedynczych zwycięstw co czyni ją najbardziej utytułowanym autem klasy GT na świecie.

BMW Serii 3 wszystkie generacje

BMW E36 (1990-2000)
Trzecia generacja Serii 3 była produkowana aż w pięciu wersjach nadwoziowych: sedan, kompakt, kombi (Touring), coupe i cabrio. Powstała też rzadka odmiana oparta na sedanie Top Cabrio Baur, przypominająca nadwozie w stylu Landaulet. Pod maskę E36 trafiło sporo jednostek napędowych od benzynowego 1.6 100 KM, przez diesla 1.7 90KM i 2.5 115-143 KM, po benzynowe rzędowe szóstki aż do M3 E36 z silnikiem 3.2 o mocy 321 KM. Była to wówczas najmocniejsza M-trójka w historii.

BMW Serii 3 wszystkie generacje

BMW E46 (1998-2007)
Czwarta generacje Serii 3 była produkowana aż na 12 rynków: chiński, europejski, egipski, indonezyjski, meksykański, malezyjski, filipiński, rosyjski, tajlandzki, amerykański, wietnamski oraz południowoafrykański. Pod względem stylistycznym była to niemała rewolucja w stosunku do poprzedniej generacji. Bardziej opływowe nadwozie, zaprojektowane w tunelu aerodynamicznym, wykorzystanie lekkich kompozytów w karoserii to wówczas tworzyło całokształt nowocześnie skonstruowanego auta. M3 E46 otrzymało udoskonalony silnik 3.2 o mocy 343 KM, a limitowana wersja CSL miała ich aż 360. To właśnie to M3 jest uznawane za jedno z najlepszych modeli "M" w historii.

BMW M3 Special Edition
BMW M3 Special Edition

BMW 3 E90 (2004-2011)
Wszystkim Seriom 3 zarzucano ciasnotę wnętrza. W przedostatniej generacji E90 próbowano to zmienić, dlatego auto urosło wzdłuż o 5 cm i wszerz o 8 cm. Masa pozostała bez zmian. Ale przybranie "masy mięśniowej" nie miało zbytniego przełożenia na przestrzeń w kabinie. Pasażerowie nadal mieli mniej miejsca niż w konkurencyjnym Mercedesie Klasy C, czy Audi A4. W tej generacji po raz pierwszy zastosowano system iDrive połączony z GPS-em. Krytykowano ten system ze względu na skomplikowaną obsługę. Poprawiono go przy okazji faceliftingu. E90 była pierwszą Serią 3, która otrzymała 5 gwiazdek w testach Euro NCAP. Do M3 trafił po raz pierwszy silnik z ośmioma cylindrami. Miał 420 KM i 400 Nm.

BMW 3 F30 Facelifting

BMW 3 F30 (2011- teraz)
Najnowszą generację zaprezentowano w 2011 roku. Stylistyka auta stała się bardziej nowoczesna od poprzedniej i mocno upodobniła się do większej Serii 5. W F30 pojawił się nowy typ nadwozia GT (Gran Turismo, czyli sedan o linii coupe). Wersje coupe, cabrio i nowa Gran Coupe dostały nową nomenklaturę i teraz noszą nazwę Serii 4. "Trójka" występuje jako sedan, kombi i GT. W BMW M3/M4 powrócono do sześciocylindrowych silników, ale po raz pierwszy zastosowano turbosprężarkę. Dzięki temu silnik jest bardziej elastyczny i agresywny, ale utracił trochę na charakterystyce pracy. Dziś, Seria 3 to jeden z najbardziej udanych i najważniejszych modeli w bawarskiej marce. Spośród wszystkich sprzedanych BMW, Seria 3 "zgarnia" aż 30% udziału w rynku.

Zobacz także:
Zobacz również:
REKLAMA