REKLAMA

40 lat VW Polo - wszystkie generacje

Cztery dekady temu pojawił się Volkswagen Polo. Od tamtej pory poznaliśmy pięć generacji modelu, a teraz to jeden z najpopularniejszych modeli VW. Przy okazji 40. urodzin postanowiliśmy zrobić przegląd wszystkich generacji małego wolfsburczyka.

VW Polo GTI
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 65 390 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

VW Polo I

Pierwsze Polo pojawiło się w 1975 roku w Genewie. Podstawowa wersja otrzymała mały silniczek 0.9 o mocy zaledwie 40 KM i kosztowała 7500 marek. Podstawowa wersja wyróżniała się szarymi, matowymi zderzakami, bogatsza wersja L miała chromowane. W 1977 roku do palety dołączył mocniejszy 1,1-litrowy motor o mocy 50 KM. W tym samym roku pojawiła się wersja sedan (VW Derby) z dużym 515-litrowym bagażnikiem. Klienci zaczęli narzekać na zbyt słabe silniki, dlatego do oferty Polo dołączył silnik 1.3 o mocy 55 KM i 96 Nm. Do 1981 roku wyprodukowano ponad pół miliona sztuk.

VW Polo I

 

VW Polo II

Na początku lat 80. pojawiła się druga odsłona małego VW. Auto zyskało bogatą paletę silników, począwszy od litrowej benzyny przez silnik 1.3 (także w wersji G40) na dieslu 1.4 skończywszy. Drugie Polo występowało w wielu wersjach wyposażenia, w trzech wariantach nadwozia: hatchback, coupe, sedan (Classic). W 1985 roku Polo G40 z silnikiem 1.3 o mocy 115 KM pobiło rekord świata na torze testowym Ehra-Lessin, osiągając średnią prędkość 208 km/h. To było najlepsze osiągnięcie w klasie aut z silnikami 1300. Trzy lata później pojawiła się oszczędna wersja z dieslem 0.9 pod maską. Auto miało bardzo nowoczesną konstrukcję: bezpośredni wtrysk paliwa, recyrkulator spalin, a także automatyczny system odłączania sprzęgła podczas jazdy bez gazu. W październiku 1990 roku Polo przeszło facelifting. Poprawiono jakość użytych materiałów, a także w wersjach Fox, CL, GT i GT40 wzmocniono silniki.

 

VW Polo II

 

VW Polo III

W 1994 pojawiła się trzecia odsłona małego VW. Auto w standardzie otrzymało 5-biegową skrzynię, opcjonalnie można było zamówić 4-stopniowy automat. Polo trzeciej generacji zbudowano na płycie Seata Ibizy i po raz pierwszy zadebiutowała wersja kombi (Variant). Pojawiła się też wielokolorowa odmiana Harlekin. Pod maskę Polo trafił duży, jak do tak małego modelu legendarny silnik 1.9 TDI (64, 68, 90 i 110 KM). W sportowym wariancie GTI pod maską znalazł się motor 1.6 o mocy 120 KM. W 1999 roku przeprowadzono facelifting, unowocześniono lampy i zderzaki, a także przekonstruowało nieco deskę rozdzielczą. Trzecią generację Polo produkowano do 2001 roku i przez ten czas sprzedano 645 tys. egzemplarzy.

 

VW Polo III

 

REKLAMA

REKLAMA

VW Polo IV

Auto zbudowano na wspólnej płycie podłogowej ze Skodą Fabią i Seatem Ibizą. Auto zaprezentowano w 2001 roku, paletę silników otwierał 3-cylindrowy motor 1.2 o mocy 54 KM. Tę generację Polo produkowano na trzech kontynentach: w Europie, Azji i Afryce Południowej. W RPA auto nazywało się Polo Vivo. Z polskiego rynku wycofano odmianę sedan, pojawiła się za to uterenowiona odmiana Fun, a później Cross Polo. Pod maską GTI znalazł się popularny silnik benzynowy 1.8 turbo o mocy 150 KM, a w wersji Cup Edition 180 KM. W 2005 roku z okazji 30-lecia istnienia Polo wprowadzono facelifting. Polegał on głównie na zmianie stylistyki, nawiązującej do innych modeli marki. W 2007 roku firma produkująca karoserie Karmann zaprezentowała koncepcyjny model Polo GTI Cabriolet. Koncept miał inne nadwozie, przypominające linię coupe, ale z otwartym nadwoziem. Napędzał go 150-konny silnik z modelu GTI. W 2009 roku zakończono jego produkcję w Europie, w RPA trwa ona nadal.

 

Używany VW Polo
Używany VW Polo

 

VW Polo V

Najnowsza odmiana Polo pojawiła się w 2009 roku w Genewie, a w lipcu tego roku pojawiła się w polskich salonach. W nowej generacji auto przeszło małą rewolucję stylistyczną. Stało się dużo bardziej nowoczesne, śmiałe i sportowo nacechowane. W Polsce sprzedawane jest jako 3- i 5-drzwiowy hatchback. W Rosji dostępna jest także odmiana sedan. Ta generacja po raz pierwszy w Polo zdobyła 5 gwiazdek w testach Euro NCAP. W 2010 roku auto zdobyło tytuł Europejskiego Samochodu Roku. W zeszłym roku Polo odmłodzono. Zaszły zmiany reflektorów, zderzaków, deski rozdzielczej i silników. Dołączyła też 7-biegowa skrzynia DSG. Następcę zobaczymy prawdopodobnie za rok.

VW Polo GTI

 

Zobacz także:

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA