50 lat napędu na cztery koła w Subaru: NAJWAŻNIEJSZE LICZBY

Z żadną marką napęd na cztery koła nie kojarzy się tak bardzo jak z Subaru. W tym roku firma świętuje już 50-lecie symetrycznego napędu AWD – czyli takiego, którego elementy po przecięciu wzdłuż osi pojazdu tworzą lustrzane odbicie.

4x4 Subaru Materiały prasowe

1972 r.

zadebiutowało Subaru Leone 4WD, pierwszy w Japonii masowo produkowany samochód osobowy z napędem czterech kół i pierwsze Subaru AWD.

 

98% globalnej sprzedaży samochodów Subaru stanowią modele z napędem na cztery koła.

50/50

W takich proporcjach między koła przedniej i tylnej osi rozdziela moment obrotowy centralny mechanizm różnicowy ze sprzęgłem lepkościowym stosowany w układzie napędowym AWD w modelach Subaru z mechaniczną skrzynią biegów. W zależności od warunków od 20 do 80% momentu obrotowego może trafić do kół przedniej lub tylnej osi.

45/55

To proporcje, w jakich planetarny mechanizm różnicowy (VTD) współpracujący z 5-biegowymi skrzyniami automatycznymi Subaru rozdziela moment napędowy pomiędzy osie przednią i tylną. Przy pełnej blokadzie międzyosiowego mechanizmu różnicowego rozdział momentu wynosi 50/50 (przód/tył).

60/40

To wyjściowy podział momentu obrotowego pomiędzy osie przednią i tylną w aktywnym układzie (ACT-4) działającym w zestawieniu z przekładniami bezstopniowymi. System przenosi moment napędowy bezpośrednio do przedniego mechanizmu różnicowego, a następnie poprzez wielopłytkowe sprzęgło uruchamiane hydraulicznie do wału napędowego prowadzącego do mechanizmu różnicowego przy tylnej osi. W zależności od potrzeb 100% momentu może być skierowane na koła przednie lub podział może wynosić 50/50 (pełna blokada sprzęgła).

 

21 milionów

egzemplarzy Subaru z napędem na cztery koła wyjechało do dziś na drogi całego świata.

 

W 2005 r.
rozpoczęły się badania nad dwusilnikowym napędem AWD, który zastosowano w debiutującym w bieżącym roku modelu Solterra – pierwszym elektrycznym Subaru na rynku.

REKLAMA