W zeszłym roku najpopularniejszym, nowym autem bez dachu była w Polsce Mazda MX-5 (256 szt.), która w podstawowej wersji kosztuje 139 900 zł. W ogóle sytuacja na rynku kabrioletów w ostatnich latach mocno się zmieniła. Kiedyś większość popularnych kompaktów miała swoje odpowiedniki bez dachu – Golf, Megane, Focus, 308, Astra. Dziś nikt ich nie sprzedaje, w przyrodzie zostały w zasadzie albo auta, które od zawsze były kabrioletami/roadsterami (MX-5) i stanowią markę samą w sobie albo drogie, sportowe lub luksusowe modele, których jest jak na lekarstwo (cennik Klasy S Cabrio startuje od prawie 700 tys. zł) i nie kupuje ich nikt poza pensjonariuszami ośrodków nad Lazurowym Wybrzeżem. Dziś kabriolet nie pełni już, tak jak kiedyś, auta do szeroko pojętego lansu, bo modne stały się… sami wiecie, jakie samochody.
A jakie są najtańsze kabriolety, dostępne na polskim rynku? Oto przegląd.

6 najtańszych nowych kabrioletów w Polsce - Fiat 500C: od 61 000 zł
Oto najtańszy kabriolet na polskim rynku. Niska cena wynika z wielkości, a dokładniej małości auta, nieskomplikowanej konstrukcji oraz faktu, że mamy do czynienia z uproszczoną formą kabrioletu. Jeśli chcemy spojrzeć podczas jazdy w niebo, nie składamy całego dachu, a jedynie odsuwamy materiałową roletę na samej górze. Takie rozwiązanie ma wady. Nie czujemy pełnej wolności znanej z kabrioletów, musimy się pogodzić mocno ograniczoną widocznością do tyłu, co w mieście może być problematyczne oraz przy złożonym dachu nie mamy dostępu do bagażnika. Ale istotniejsze w wypadku taniego kabrioletu są zalety takiego rozwiązania, a mianowicie trwałość nieskomplikowanej konstrukcji składania dachu oraz wysoka sztywność karoserii i niska masa 940 kg. W wypadku Fiata 500C nie trzeba było dodatkowo usztywniać podłogi, a podwyższona o 40 kg względem zwykłej Pięćsetki masa wynika głównie z dołożonej konstrukcji składania dachu. Do wyboru mamy dwa napędy, miękką hybrydę o pojemności 1 litra i mocy 70 KM oraz klasyczny wolnossący, bardzo trwały, silnik 1.2 l o mocy 69 KM. Nie wiedzieć czemu w tej wersji 500C dostępne jest wyłącznie z półautomatyczną skrzynią biegów, której szybkość działania pozostawia wiele do życzenia. Mimo to w tej wersji 500C przyspiesza od 0 do 100 km/h o 0,8 s szybciej niż wersja „Hybrid” z „manualem” – trwa to 13 sekund. Wadą Fiata 500 jest nieergonomiczna pozycja za kierownicą, która daje się we znaki szczególnie wysokim osobom. Ogromną zaletą jest styl. „Pięćsetce” nie można odmówić jednego – oto samochód, który starzeje się z wyjątkowym wdziękiem.

6 najtańszych nowych kabrioletów w Polsce - Abarth 595C: od 105 500 zł
W przypadku Abarta 959C poza wyjątkowym gadżetowym stylem Fiata 500C dostajemy też sporą dawkę prestiżu i zdecydowanie bardziej rasowe doznania zza kierownicy. Abarth ma twarde zawieszenie więc na dziurach podskakuje jak piłeczka, za to odwdzięcza się znakomitymi osiągami. Napędza go 1,4-litrowy silnik turbo w dwóch odmianach mocy – 165 lub 180 KM. Dużym plusem wersji C jest fakt, że głośny gardłowy pomruk czterocylindrowego silnika Abartha, który (dzięki kolektorom wylotowym o nieregularnej długości) brzmieniem przypomina V8, wpada przy otwartym dachu wprost do kabiny. Poza tym Abarth 595C ma tak sympatyczny charakter, i taką dawkę prestiżu, możesz nim bez skrępowania wybrać się nawet na ekskluzywne przyjęcie w Monaco i będzie to bardzo dobrze postrzegane.

6 najtańszych nowych kabrioletów w Polsce - Mini Cooper Cabrio: od 107 100 zł
Pierwszy pełnoprawny kabriolet w naszym zestawieniu to Mini Cooper. Poza przyjemnością jazdy z otwartym dachem, Mini zachwyca układem jezdnym, „gokartowym” prowadzeniem, bezpośrednim układem kierowniczym i świetną przyczepnością. Radość z jazdy można poczuć wybierając nawet najtańszą, 3-cylindrową wersję z silnikiem 1.5 turbo o mocy 136 KM. Model S jest nieco droższy, kosztuje 127 500 zł, ale ma 2-litrowy jednostkę turbo, która osiąga porządne 192 KM. Materiałowym dachem w Mini Cabrio steruje się elektrycznie, a po jego schowaniu i opuszczeniu bocznych szyb można cieszyć się nieograniczonym widokiem na nieboskłon i inne okoliczności przyrody. Propozycja dla kierowców, którzy kupując czteroosobowy kabriolet nie chcą rezygnować z przyjemności prowadzenia.