Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

60 proc. kierowców nie sprawdza ciśnienia w oponach

Zimą częściej trzeba sprawdzać ciśnienie w oponach. Tymczasem nawet 60 proc. kierowców w Polsce zbyt rzadko kontroluje poziom ciśnienia w ogumieniu.

Opona zimowa Opona zimowa

Odpowiedni poziom ciśnienia w oponach ma decydujący wpływ na bezpieczeństwo jazdy, szczególnie zimą. To przecież z koła czujniki pobierają informacje, gwarantujące prawidłowe prowadzenie, działanie systemów trakcji kontroli i ABS.

Od ilości powietrza w oponach zależy też przyczepność opon, długość drogi hamowania, zużycie paliwa, ale także czas eksploatacji ogumienia czy ryzyko ich uszkodzenia. Zatem jak często sprawdzać ciśnienie i jaka powinna być jego wartość zimą?

Obniżenie temperatury otoczenia powoduje spadek ciśnienia w oponach - to czysta fizyka. Spadek wynosi nawet około 0,1 bara na każde 10 st. Celsjusza. Tak więc przy zalecanej wartości ciśnienia w oponie na poziomie 2 barów, uzupełnionej temperaturze 20 stopni Celsjusza, jego wartość będzie niższa o ok. 0,3 bara w temperaturze minus 10 st. Celsjusza.

Dodając do tego zbyt rzadką kontrolę ciśnienia, zapewne spadek od wartości optymalnej będzie jeszcze większy, a przez to niebezpieczny i nieekonomiczny.

Specjaliści zalecają sprawdzanie poziomu powietrza w kołach zimą nawet co 1-2 tygodnie, podczas gdy w pozostałych porach roku wystarczy comiesięczna kontrola.

Opona zimowa Opona zimowa

Pomiar najlepiej przeprowadzać na zimnej oponie - najlepiej rano lub co najmniej dwie godziny po zakończeniu jazdy lub po jeździe nie dłuższej niż 2 km, kiedy opona ma optymalną temperaturę.

Ciśnienie należy sprawdzić przed dalszymi wyjazdami i odpowiednio podnieść, jeżeli planujemy podróż z większym obciążeniem, takim jak dodatkowy bagażnik z nartami.

– Zalecenia dotyczące regularności i częstotliwości kontroli powietrza w oponach osobowych w praktyce niestety rzadko kiedy są przestrzegane. Kierowcy sięgają po kompresor najczęściej, gdy coś ich zaniepokoi. Większość użytkowników nie zna prawidłowych dla swojego auta wartości. Kontrolując ciśnie w oponach często zapomina się o kole zapasowym -mówi ekspert Artur Posłuszny z ITR CEE, dystrybutor opon YOKOHAMA w Polsce.

Warto pamiętać, że nie ma jednej uniwersalnej wartości ciśnienia dla wszystkich pojazdów. Poziom ciśnienia określany jest indywidualnie przez producenta auta, dostosowywany jest do danego modelu pojazdu czy wersji silnika. Informacje o zalecanym ciśnieniu "homologowanym" znajdują się w książce pojazdu i w zależności od rodzaju samochodu w schowku, na klapce wlewu paliwa czy przy drzwiach kierowcy.

W okresie zimowym przy często zmieniających się temperaturach nie zawsze jest możliwe bieżące dostosowanie ciśnienia do aktualnej pogody. Dlatego eksperci zalecają zwiększenie ciśnienia o 0,2 bara wraz nadejściem niskich temperatur utrzymujących się przez kilka dni. Ciśnienie należy wyrównać do homologowanegej wartości, gdy temperatura powietrza znów się podniesie. Zbyt wysokie ciśnienie również jest niebezpieczne i grozi uszkodzeniem opony.

Komentarze

 (1)
ZOBACZ KOMENTARZE
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij