78. ORLEN Rajd Polski łupem Mikołaja Marczyka

Dwukrotni mistrzowie Polski, Mikołaj Marczyk i Szymon Gospodarczyk, sięgnęli po zwycięstwo w klasyfikacji generalnej zakończonego właśnie mazurskiego rajdu, który w tym roku ponownie gościł najlepszych kierowców Europy.

Marczyk i Gospodarczyk wygrali 78. Orlen Rajd Polski Orlen Team
Marczyk i Gospodarczyk wygrali 78. Orlen Rajd Polski

Zakończył się właśnie 78. ORLEN Rajd Polski, czyli najważniejsza impreza sportów samochodowych rozgrywana w Polsce w tym sezonie. W tegorocznej edycji Rajdu Polski do pokonania było 188 kilometrów odcinków specjalnych, a łączna długość wraz z trasami dojazdowymi sięgała 852 kilometrów. Na starcie rajdu pojawiło się 56 załóg zgłoszonych do rywalizacji w mistrzostwach Europy (ERC), a także 36 zespołów ścigających się w klasyfikacji mistrzostw Polski (RSMP).

Oczy nie tylko polskich kierowców, ale i całej Europy były zwrócone w stronę Mikołaja Marczyka i Szymona Gospodarczyka, bo członkowie Orlen Teamu co roku są bardzo mocni na mazurskich szutrach, w zeszłym roku zdobyli nawet podium, a w tym sezonie sięgnęli jeszcze wyżej, wygrywając 78. ORLEN Rajd Polski w klasyfikacji generalnej mistrzostw Europy, jednocześnie zdobywając komplet punktów w klasyfikacji mistrzostw Polski (RSMP).

Rajd Polski nie został jednak przez nich zdominowany, bo po piętach deptali im kierowcy z europejskiej czołówki. Drugie miejsce zajęli Szwedzi, Kristensson i Johansson, za kierownicą Hyundaia i20 Rally2, a trzecie miejsce podium uzupełnili Estończycy – Torn, pilotowany przez Pannasa w Fordzie Fiesta Rally2. Załoga Orlen Team, Marczyk i Gospodarczyk, zwyciężyła ostatecznie z przewagą 10 sekund nad drugą i 18 sekund nad trzecią ekipą.

Marczyk i Gospodarczyk wygrali 78. Orlen Rajd PolskiOrlen Team
Marczyk i Gospodarczyk wygrali 78. Orlen Rajd Polski

78. Orlen Rajd Polski – walka do samego końca

Najważniejszy rajd rozgrywany na polskiej ziemi rozpoczął się w piątek od odcinka kwalifikacyjnego oraz pierwszego odcinka specjalnego, rozgrywanego na Arenie Mikołajki – oba przejazdy padły łupem Hiszpanów, Nila Solansa i Marca Martiego w Hyundaiu i20 Rally2. Po pierwszym dniu Marczyk z Gospodarczykiem zajmowali dobre czwarte miejsce i za stratą jedynie 0,9 sekundy przystąpili do sobotniej pogoni.

Sobotnie próby obejmowały dwukrotne przejazdy odcinków Krzywe (15,2 km), Wojnasy (12,87 km) oraz Wieliczki (24,36 km), a dzień zakończyła ponownie rywalizacja na Mikołajki Arena. Po pierwszych przejazdach w walce liczyło się trzech kierowców – prowadzący Solas i podążający za nim Marczyk i Kristensson. Na drugiem przejeździe OS Wieliczki sytuacja skomplikowała się dla hiszpańskiej ekipa, która na cięciu zakrętu uszkodziła przednie lewe zawieszenie i wypadła z trasy – naprawa zajęła 22 minuty, wiadomym było więc, że Nil Solans i Marc Marti wypadli z walki o zwycięstwo w rajdzie. Błąd największych rywali wykorzystał Miko Marczyk, Polak kontynuował jazdę w świętym tempie i mimo drobnej przygody, kiedy jego rajdowa Fabia Rally2 otarła się o drzewo, dowiózł on do mety sobotniego odcinka prowadzenie z przewagą przeszło 20 sekund.

Marczyk i Gospodarczyk wygrali 78. Orlen Rajd PolskiOrlen Team
Marczyk i Gospodarczyk wygrali 78. Orlen Rajd Polski

Na niedzielę przewidziano rywalizację na trzech, dwukrotnie pokonywanych oesach – Mikołajki Max (9,34 km), Świętajno (18,61 km) oraz Miłki (11,17 km). To odcinki specjalne, które podczas czwartkowego zapoznania z trasą były zalane przez ulewny deszcz, tego dnia pogoda była jednak idealna, a kierowcy mogli rozwinąć skrzydła. Ekipa Orlen Team stanęła przed dużym wyzwaniem obronienia świetnego wyniku przez naciskającymi Szwedami. Łupem Kristenssona i Johanssona padł m.in. najdłuższy odcinek specjalny tego dnia, przez co szybko zbliżali się oni do liderów rajdu.

Na 12. odcinku specjalnym załoga Marczyk/Gospodarczyk miała niemałe problemy, piach zapchał wlot powietrza w zderzaku rajdowej Skody, przez co silnik się przegrzewał, co mogło poskutkować awarią i koniecznością wycofania się z rajdu. Po zakończeniu odcinka specjalnego Polacy zatrzymali się, aby oczyścić wlot z piachu i wszystko szczęśliwie wróciło do normy. Ostatecznie załoga Orlen Teamu kontrolowała tempo aż do mety i zwyciężyła 78. Orlen Rajd Polski z przewagą dziesięciu sekund. To pierwsze zwycięstwo Marczyka i Gospodarczyka w klasyfikacji generalnej rajdu rangi mistrzostw Europy (ERC). To również pierwsze zwycięstwo tego rajdu przez Polaka od 9 lat, kiedy to w 2013 roku po puchar sięgnęli Kajetan Kajetanowicz i Jarosław Baran.

Marczyk i Gospodarczyk wygrali 78. Orlen Rajd PolskiOrlen Team
Marczyk i Gospodarczyk wygrali 78. Orlen Rajd Polski

Dla Mikołaja Marczyka i Szymona Gospodarczyka start w 78. Rajdzie Polski miał wymiar wizerunkowy, ponieważ w tym sezonie nie startują oni ani w mistrzostwach Polski, ani Europy, natomiast po raz pierwszy rywalizują w mistrzostwach świata WRC2 – dzisiaj polska załoga startująca w barwach Orlen Teamu zajmuje 5. miejsce w klasyfikacji WRC2 Junior.