[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
3.8

A może jednak diesel - zdaniem Obrockiego

Przy decyzjach politycznych, uczuciowych i motoryzacyjnych ludzie rzadko kierują się wiedzą, nauką, rozumem i zdrowym rozsądkiem. Potem łagodnie lub boleśnie przychodzi opamiętanie.

A może jednak diesel?

Często pojedynczy fakt wzmocniony stugębną plotką potrafi wywołać absolutnie absurdalne i nieproporcjonalne skutki. Prosta plotka, że szczepionki nie uratowały milionów ludzi, ale są zmową koncernów farmaceutycznych, żeby zabijać tysiące ofiar, jeśli natrafi na odpowiednio żyzny grunt głupoty i ignorancji zaczyna żyć własnym życiem, multiplikuje się i brak szczepień rzeczywiście zabije tysiące ludzi. Od kilkudziesięciu lat silniki Diesla były wyraźnie oszczędniejsze od benzynowych. A jak mniejsze zużycie paliwa, to mniej spalin i mniej zawartych w nich trujących składników. Rzeczywiście, groźna dla ocieplenia klimatu ilość wydalanych z silników spalin i dwutlenku węgla jest wyraźnie mniejsza w dieslu.

Zobacz też: sposób na Zakopiankę

REKLAMA

Ja od bardzo wielu lat zajmuję się mocno nie tylko samochodami osobowymi, ale zupełnie poważnie ciężarówkami i autobusami. Osobiście na różnych testach prowadzę takie pojazdy i osobiście uczestniczę w międzynarodowych konferencjach poświęconych ich konstrukcjom. Gdyby na takich konferencjach, gdzie obecni są badacze rzeczywistych parametrów ciężarówek, ktoś powiedział, że warto przestać wytwarzać ciężarówki z dieslem, a wprowadzić benzynowe, salwom śmiechu nie byłoby końca. Tymi ludźmi kieruje nauka, a nie plotka. W Europie przy ostrych i coraz ostrzejszych normach czystości spalin nie produkuje się ani jednej ciężarówki benzynowej i ani jednego benzynowego autobusu. Ani sztuki.

Zobacz też: elektryczne hulajnogi - po drodze dla rowerów czy po chodniku?

A jednak po aferze VW polegającej na konkretnym oszustwie w konkretnym silniku, histeryczna plotka wmówiła milionom ludzi, że brudny jest każdy silnik Diesla. Produkcja i sprzedaż aut osobowych z napędem wysokoprężnym spadła. Właśnie opublikowano najnowsze wyniki emisji dwutlenku węgla w Europie. Od 20 lat udział pojazdów z silnikiem Diesla wzrastał, a średnia emisja przeliczana na jeden pojazd malała. Od afery VW wszyscy wielcy światowi producenci aut oraz Stowarzyszenie Europejskich Producentów Samochodów ACEA ostrzegali, że diesle są oszczędniejsze i bez nich nie da się wygrać wielkiej wojny o coraz czyściejsze samochody.

Prezesem ACEA jest prezes Daimlera. Od pokoleń Mercedes słynął z bardzo dobrych i oszczędnych diesli. Właśnie Mercedes rusza z budowaniem w Polsce potężnej fabryki silników. Oficjalnie podano, że Mercedes nie wycofuje się z silników Diesla. Będą wytwarzane m. in. w Polsce. A do absurdalnych plotek o chorobach, kosmitach, szczepionkach i UFO trzeba podchodzić z ostrożnością. Nie zaszkodzi szkiełko i oko. I patrzeć na ręce koncernom paliwowym. Bo im pasuje, żeby dominowały silniki, które więcej palą.

Zobacz też: przejazdy kolejowe - Smoleńsk nasz codzienny

Komentarze

 (2)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij