REKLAMA

Alfa Giulietta

Alfa Romeo Giulietta Na wielu europejskich rynkach Giulietta wygrywa z Golfem. Kompaktową Alfę Romeo pokochało już ponad 140 000 klientów.
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 76 300 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Aby wzbogacić ofertę, ale i zapewnić większy komfort użytkownikom, inżynierowie Alfy wyposażyli Giuliettę w dwusprzęgłową skrzynię TCT. Ma ona 6 przełożeń i dwa tryby pracy - automatyczny i sekwencyjny. Na początek dostępna będzie wyłącznie z 2-litrowym turbodieslem oraz 1,4-litrowym silnikiem benzynowym (oba o mocy 170 KM).

Zasada działania jest identyczna jak w wypadku skrzyni biegów znanej jako DSG. Jedno ze sprzęgieł załącza biegi parzyste, drugie zaś - nieparzyste. Dzięki temu moment zmiany biegu jest praktycznie nieodczuwalny dla kierowcy i trwa dziesiątki milisekund. Pozwala to zredukować hałas, poprawić dynamikę jazdy, i to bez zwiększania zużycia paliwa. Rozpędzanie auta do prędkości 100 km/h trwa w przypadku obu silników o 0,1 s krócej, zaś zużycie paliwa jest niższe o 0,1 l/100 km.

W praktyce, skrzynia TCT jest bardziej odpowiednia do temperamentu silnika benzynowego. Zmianom biegów na wyższe towarzyszy charakterystyczne prychnięcie w układzie wydechowym, a większy zakres obrotów silnika pozwala przekładni bardziej ujawnić swoje możliwości. Dodatkowo charakter pracy skrzyni TCT zmienia się wraz ze zmianą ustawień systemu DNA. Program "dynamic" sprawia, że w trybie automatycznym skrzynia biegów opóźnia zmianę przełożenia na wyższe do poziomu 3-4,5 tys. obr/min. Program "all weather" oraz "normal" wymuszają jazdę ekonomiczną, dlatego biegi zmienia już przy 2-2,5 tys. obr/min. Wadą okazuje się zbyt duże opóźnienie przy redukcji biegu podczas zwalniania czy hamowania.

Dobra wiadomość dla miłośników Alfy jest taka, że Giulietta nie będzie miała wyłączności na skrzynie TCT.

REKLAMA
TCT - KONKURENT DLA DSG

W odróżnieniu od skrzyni DSG, TCT ma dwa suche sprzęgła, sterowanie hydropneumatyczne i jest niezwykle lekka (napełniona płynem przekładniowym waży 82 kg). Wszystko to ma się przełożyć na niższe o 6% zużycie paliwa. Sercem całego systemu jest sterownik, który 500 razy na sekundę monitoruje prędkość obrotową kół, skręt kierownicy, położenie pedału przyspieszenia oraz hamulca. Dzięki temu na bieżąco analizuje, czy aktualnie serwowane przełożenie skrzyni jest optymalne z punktu widzenia osiągów i ekonomii. W razie wątpliwości zmienia bieg na wyższy lub niższy.

zobacz galerię

Zobacz także:

Komentarze

 (14)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA