Alfa Romeo GTA wyprzedana. Wysoka cena nie przeszkodziła

Alfa Romeo Giulia GTA i GTAm, mimo ceny sięgającej 900 tys. złotych, rozeszły się na pniu. W Polsce kupionych zostało 6 aut z globalnej puli 500 egzemplarzy.

Alfa Romeo Giulia GTA i GTAm fot. materiały prasowe
Alfa Romeo Giulia GTA i GTAm
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 159 900 PLN
Dostępne nadwozia: sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Jak podawano w chwili debiutu obu topowych wersji Alfy Romeo Giulii, rasowej GTA i bardziej ekstremalnej GTAm, w sumie wyprodukowanych zostanie zaledwie 500 sztuk, a rozdział między oba warianty to blisko pół na pół. Samochody te, nosząc w nazwie kultowy dla Alfy skrót GTA, stawiają wysoko poprzeczkę jeśli chodzi o możliwości sportowej jazdy, ale i sam wygląd.

REKLAMA

W Polsce cennik wersji Giulia GTA i Giulia GTAm otwierały kwoty, które, być może dla zminimalizowania efektu, podano nie dość że w euro, to jeszcze są to kwoty netto. Zaczynają się, odpowiednio, od 158 000 euro za Giulię GTA i od 163 500 euro za Giulię GTAm. Ale ponieważ u nas operujemy inną walutą, a do tego mamy 23-procentowy VAT, przeliczmy szybko te kwoty na złotówki brutto.

Alfa Romeo Giulia GTA i GTAmfot. materiały prasowe
Alfa Romeo Giulia GTA i GTAm

Według obecnego kursu euro, ceny Alfy Romeo Giulia GTA i Giulia GTAm wyglądają następująco:

  • Alfa Romeo Giulia GTA – cena od ok. 890 tys. złotych
  • Alfa Romeo Giulia GTAm – cena od ok. 930 tys. złotych

Okazuje się, że cała seria przeznaczona dla klientów w Polsce została już wyprzedana. Ba, nie ma już ani jednego egzemplarza bez przypisanego do niego właściciela. I choć początkowo mówiło się o 10 sztukach przeznaczonych dla Polski, ostatecznie do klientów w naszym kraju trafi 6 samochodów, i mają to być bardziej ekstremalne Giulie GTAm.

Alfa Romeo Giulia GTA i GTAm – napęd i osiągi

Przypomnijmy, że Giulie GTA i GTAm napędza silnik znany z wersji Quadrifoglio 2.9 V6 Bi-Turbo, ale o mocy zwiększonej do 540 KM (+30 KM) i najlepszym w swojej klasie stosunku mocy do pojemności skokowej, wynoszącym 187 KM/1 litr. Dzięki szerokiemu zastosowaniu ultralekkich materiałów masa własna samochodu została zredukowana do 100 kg w porównaniu z Giulią Quadrifoglio, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi imponujące 3,6 sekundy.

Alfa Romeo Giulia GTA i GTAmfot. materiały prasowe
Alfa Romeo Giulia GTA i GTAm

Na etapie projektowania GTA inżynierowie Alfy Romeo wykorzystali wiedzę i doświadczenie firmy Sauber Engineering oraz kierowców z zespołu Formuły 1, Alfa Romeo Racing ORLEN, Antonia Giovinazziego i Kimiego Räikkönena. Tak powstały konkretne rozwiązania techniczne w zakresie aerodynamiki, komfortu i właściwości jezdnych, które mają zachwycić najbardziej wymagających fanów motoryzacji.

GTAm, czyli Grande Turismo Alergerita modificata, to z kolei wersja stworzona przede wszystkim na tor, choć ma homologację drogową, wyposażona w dwa fotele kubełkowe z pasami szelkowymi i dodatkowy spoiler dociskowy.

REKLAMA

REKLAMA

Projekt inspirowany Giulią GTA z 1965 roku

Kiedy z okazji 110. rocznicy swojego powstania Alfa Romeo postanowiła złożyć hołd swoim fanom, natychmiast pomyślano o Giulii GTA z 1965 roku, jednym z najbardziej kultowych i udanych samochodów w historii marki. Ówczesny zespół wyścigowy Autodelta opracowywał w Balocco model GTA z 1965 r., grupa inżynierów i mechaników pracowała w godzinach nadliczbowych nad projektem, który uczynił z kultowego auta prawdziwy samochód „torowy”.

Podobnie nad projektem pracował obecny zespół, który stworzył aktualną Giulię GTA. Zaangażowani w prace rozwojowe inżynierowie i mechanicy dopracowywali projekt o kryptonimie „Potwór" w tych samych miejscach, w których powstawała Giulia '65. Na cześć tego samego ducha, GTA nosi dziś z dumą tę samą historyczną plakietkę Autodelty. W 1965 roku powstało 500 egzemplarzy Giulii GTA (liczba wymagana do uzyskania homologacji sportowej w kategorii Turismo Group 2) i podobnie teraz, taka sama liczba ekskluzywnych egzemplarzy była zarezerwowana dla prawdziwych fanów marki.

Na tym jednak podobieństwa się nie kończą. Dotyczą one również technicznej strony projektu. Jeśli chodzi o zmniejszenie masy, w obydwu samochodach zastosowano ultralekkie materiały, z których wykonane są takie elementy, jak: klamki wewnętrznych drzwi, tylne szyby z poliwęglanu i felgi (te ostatnie w GTA z 1965 roku wykonane były ze stopu magnezu, natomiast teraz felgi aluminiowe wyróżniają się specjalnym designem inspirowanym Formułą 1 z pojedynczą centralną śrubą mocującą, zastosowaną po raz pierwszy w sedanie. Na uwagę zasługują lekkie materiały, z których wykonano nadwozie (Peraluman 25 w GTA 1965 i szerokie zastosowanie włókna węglowego w obecnym modelu).

Alfa Romeo Giulia GTAmfot. materiały prasowe
Alfa Romeo Giulia GTAm

Kolejne podobieństwa dotyczą poprawy aerodynamiki, dzięki zastosowaniu dodatkowych wlotów powietrza w obu modelach. W 1965 roku dziedzina ta nie była jeszcze tak rozwinięta, podczas gdy przy projektowaniu obecnego modelu GTA skorzystano ze współpracy z Sauber Engineering i jej 50-letniego doświadczenia w sportach motorowych. Zespół Sauber Engineering aktywnie uczestniczył w poszczególnych etapach projektowania, prototypowania i produkcji odpowiednich komponentów, korzystając z własnego tunelu aerodynamicznego, jednego z najnowocześniejszych w Europie.

Ostatnie podobieństwo między dwoma modelami polega na wsparciu przy dopracowaniu osiągów udzielonym przez profesjonalistów: kierowców Teodora Zeccoliego i Andreę de Adamicha, którzy odnieśli największe sukcesy za kierownicą pierwszej Giulii GTA oraz dwóch kierowców z zespołu Alfa Romeo Racing ORLEN F1, Antonia Giovinazziego i Kimiego Räikkönena, biorących aktywny udział w sesjach testowych na torze, podczas których udzielili cennych wskazówek dotyczących komponentów aerodynamicznych i właściwości jezdnych pojazdu.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

zobacz galerię

Zobacz także:

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA