Tak jak w przypadku modelu Giulia, tak i Stelvio, które swoją nazwę zawdzięcza słynnej włoskiej przełęczy, zaprezentowane zostało najpierw w najmocniejszej odmianie - Quadrifoglio. I tak jak mogliśmy się spodziewać, model ten w bardzo dużym stopniu bazuje na stylistyce sedana.
Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio przyspiesza do 100 km/h w 3,9 sekundy!
Z przodu dominuje osłona chłodnicy w kształcie "scudetto", zderzak z dużymi wlotami powietrza oraz reflektory, które minimalnie tylko różnią się od tych z Giulii - światła do jazdy dziennej nie są już punktowymi LED-ami, ale nowoczesnymi "paskami". Bardzo dobrze samochód wygląda również z profilu. Ma bardzo masywne nadkola, a ostre krawędzie sprytnie połączono z obłymi nadkolami - całość sprawia wrażenie jakby Stelvio było mniejsze i znacznie bardziej sportowo stylizowane niż jego bezpośredni konkurenci, czyli Audi Q5/Q6, Mercedes-Benz GLC/GLC Coupe oraz BMW X3/X4.
W przypadku wersji Quadrifoglio nie mogło zabraknąć także chrap na masce, dodatków z włókna węglowego, 20-calowych obręczy kół, ceramicznych tarczy hamulcowych (w opcji) oraz dwóch podwójnych końcówek wydechu. Niestety musimy postawić w przypadku Stelvio takim sam zarzut jak przy Giulii - design przodu jest włoski w najlepszym tego słowa znaczeniu, ale z tyłu znów zabrakło polotu. Tam gdzie Giulia przypomina Kię Optimę, Stelvio prezentuje się niemal jak Kia Sportage.
Chrapy na masce, duże wloty powietrza w zderzaku i ogromne koła - to wyróżnik odmiany "Q" | Z tyłu Stelvio wygląda dość anonimowo. Wersję "Q" wyróżniają cztery końcówki wydechu i dyfuzor. |
![]() |
![]() |
Wnętrze także zainspirowane jest mocno model Giulia. Mamy tutaj identyczne zegary i taką samą kierownicę, a kształt deski rozdzielczej zmienił się jedynie nieznacznie. W opcji będzie można zamówić oczywiście kubełkowe fotele w skorupie z włókna węglowego oraz system audio Harman Kardon o mocy 900 wattów! We wnętrzu znajdziemy ten sam system multimedialny co w Giulii, wzorowany na iDrive z BMW i wyposażony w 8,8-calowy ekran.
![]() |
Zobacz relację z targów Los Angeles Auto Show |
Jest także selektor trybów jazdy DNA, rozszerzony o funkcję RACE. Mamy jednak nadzieję, że inaczej jak w przypadku Giulii Quadrifoglio, tutaj będzie można uruchomić opcję "sportowy wydech" bez konieczności odłączania wszystkich systemów bezpieczeństwa, a tak dzieje się w trybie RACE.
W temacie mechaniki nie mamy jednak kompletnie żadnych zastrzeżeń. Pod maską wersji Quadrifoglio pracuje znany już z modelu Giulia silnik 2.9 V6 biturbo, który został stworzony przy współpracy z Ferrari. Generuje on 510KM oraz 600 Nm momentu obrotowego! Oznacza to, że Stelvio w tej wersji nie konkuruje już z Audi/BMW/Mercedesem, ale przeskakuje na teren Porsche Macana, Maserati Levante i Jaguara F-Pace.
Co ciekawe Alfa Romeo Stelvio jest znacznie mocniejsza od topowych odmian Maserati (Levante S, 430 KM) i Porsche (Macan Turbo Performance, 440 KM)! Teraz uwaga - Alfa Romeo Stelvio przyspiesza do 100 km/h w czasie 3,9 sekundy! Co również jest wynikiem lepszym niż w przypadku Macana (4,4 s) oraz Levante (5,2 s). Prędkość maksymalna Stelvio ma być ograniczona do 285 km/h. Mocy jest pod dostatkiem, a w dodatku jest ona przekazywana na wszystkie cztery koła przez szybką skrzynię 8-biegową (produkcji ZF).
Wnętrze Stelvio jest niemal identyczne jak Giulii. System multimedialny ma elegancką i minimalistyczną grafikę. Przekładnia mechaniczna? W wersji "Q" raczej jej nie będzie. | Zegary są proste i czytelne, kierownica dobrze leży w dłoniach, a pozycja za kierownicą jest genialna - tak jest w Giulii, mam nadzieję, że także i w Stelvio. |
![]() |
![]() |
Alfa Romeo Stelvio jest wyjątkowa, bez dwóch zdań, jednak to "cywilne" odmiany tego modelu maja postawić Alfę "na koła" i rozpychać się łokciami w walce o klienta w klasie premium. Stelvio w wersji cywilnej poznamy dopiero w następnym roku. Niemal pewne jest, że pod maska znajdziemy znane z Giulii silniki oraz to, że każda wersja silnikowa otrzyma napęd na cztery koła.
Nie zabraknie wersji Veloce, wyposażonej w 2-litrowy silnik benzynowy z turbodoładowaniem, który będzie generował 280 KM oraz wysokoprężnej jednostki 2.2. Wszystkie silniki będą mogły współpracować z 8-biegową przekładnią automatyczną. Co ciekawe samochód ma być dostępny w specjalnej wersji stylistycznej "Ti", która będzie charakteryzowała się 19-calowymi obręczami (w standardzie będą 18 calowe koła) i stylistycznymi dodatkami.
Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio dostępna będzie w sprzedaży w USA już w kolejnym miesiącu. Kiedy trafi do Europy i kiedy poznamy ceny? Tego jeszcze nie wiadomo.