REKLAMA

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio - długo wyczekiwany SUV

W roku 2003 Alfa Romeo zaprezentowała koncepcyjnego SUV-a o nazwie Kamal. Ale na seryjną wersję musieliśmy czekać aż do teraz - Alfa Romeo właśnie zaprezentowała model Stelvio.

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio
Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio

Tak jak w przypadku modelu Giulia, tak i Stelvio, które swoją nazwę zawdzięcza słynnej włoskiej przełęczy, zaprezentowane zostało najpierw w najmocniejszej odmianie - Quadrifoglio. I tak jak mogliśmy się spodziewać, model ten w bardzo dużym stopniu bazuje na stylistyce sedana.

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio przyspiesza do 100 km/h w 3,9 sekundy!

Z przodu dominuje osłona chłodnicy w kształcie "scudetto", zderzak z dużymi wlotami powietrza oraz reflektory, które minimalnie tylko różnią się od tych z Giulii - światła do jazdy dziennej nie są już punktowymi LED-ami, ale nowoczesnymi "paskami". Bardzo dobrze samochód wygląda również z profilu. Ma bardzo masywne nadkola, a ostre krawędzie sprytnie połączono z obłymi nadkolami - całość sprawia wrażenie jakby Stelvio było mniejsze i znacznie bardziej sportowo stylizowane niż jego bezpośredni konkurenci, czyli Audi Q5/Q6, Mercedes-Benz GLC/GLC Coupe oraz BMW X3/X4.  

W przypadku wersji Quadrifoglio nie mogło zabraknąć także chrap na masce, dodatków z włókna węglowego, 20-calowych obręczy kół, ceramicznych tarczy hamulcowych (w opcji) oraz dwóch podwójnych końcówek wydechu. Niestety musimy postawić w przypadku Stelvio takim sam zarzut jak przy Giulii - design przodu jest włoski w najlepszym tego słowa znaczeniu, ale z tyłu znów zabrakło polotu. Tam gdzie Giulia przypomina Kię Optimę, Stelvio prezentuje się niemal jak Kia Sportage.
REKLAMA
 Chrapy na masce, duże wloty powietrza w zderzaku i ogromne koła - to wyróżnik odmiany "Q"  Z tyłu Stelvio wygląda dość anonimowo. Wersję "Q" wyróżniają cztery końcówki wydechu i dyfuzor.
Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio
Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio
Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio
Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio

Wnętrze także zainspirowane jest mocno model Giulia. Mamy tutaj identyczne zegary i taką samą kierownicę, a kształt deski rozdzielczej zmienił się jedynie nieznacznie. W opcji będzie można zamówić oczywiście kubełkowe fotele w skorupie z włókna węglowego oraz system audio Harman Kardon o mocy 900 wattów! We wnętrzu znajdziemy ten sam system multimedialny co w Giulii, wzorowany na iDrive z BMW i wyposażony w 8,8-calowy ekran.

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio
Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio na LA Auto Show

Zobacz relację z targów Los Angeles Auto Show

 

Jest także selektor trybów jazdy DNA, rozszerzony o funkcję RACE. Mamy jednak nadzieję, że inaczej jak w przypadku Giulii Quadrifoglio, tutaj będzie można uruchomić opcję "sportowy wydech" bez konieczności odłączania wszystkich systemów bezpieczeństwa, a tak dzieje się w trybie RACE.

W temacie mechaniki nie mamy jednak kompletnie żadnych zastrzeżeń. Pod maską wersji Quadrifoglio pracuje znany już z modelu Giulia silnik 2.9 V6 biturbo, który został stworzony przy współpracy z Ferrari. Generuje on 510KM oraz 600 Nm momentu obrotowego! Oznacza to, że Stelvio w tej wersji nie konkuruje już z Audi/BMW/Mercedesem, ale przeskakuje na teren Porsche Macana, Maserati Levante i Jaguara F-Pace.

Co ciekawe Alfa Romeo Stelvio jest znacznie mocniejsza od topowych odmian Maserati (Levante S, 430 KM) i Porsche (Macan Turbo Performance, 440 KM)! Teraz uwaga - Alfa Romeo Stelvio przyspiesza do 100 km/h w czasie 3,9 sekundy! Co również jest wynikiem lepszym niż w przypadku Macana (4,4 s) oraz Levante (5,2 s). Prędkość maksymalna Stelvio ma być ograniczona do 285 km/h. Mocy jest pod dostatkiem, a w dodatku jest ona przekazywana na wszystkie cztery koła przez szybką skrzynię 8-biegową (produkcji ZF).

Wnętrze Stelvio jest niemal identyczne jak Giulii. System multimedialny ma elegancką i minimalistyczną grafikę. Przekładnia mechaniczna? W wersji "Q" raczej jej nie będzie. Zegary są proste i czytelne, kierownica dobrze leży w dłoniach, a pozycja za kierownicą jest genialna - tak jest w Giulii, mam nadzieję, że także i w Stelvio.
Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio
Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio
Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio
Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio

Alfa Romeo Stelvio jest wyjątkowa, bez dwóch zdań, jednak to "cywilne" odmiany tego modelu maja postawić Alfę "na koła" i rozpychać się łokciami w walce o klienta w klasie premium. Stelvio w wersji cywilnej poznamy dopiero w następnym roku. Niemal pewne jest, że pod maska znajdziemy znane z Giulii silniki oraz to, że każda wersja silnikowa otrzyma napęd na cztery koła.

Nie zabraknie wersji Veloce, wyposażonej w 2-litrowy silnik benzynowy z turbodoładowaniem, który będzie generował 280 KM oraz wysokoprężnej jednostki 2.2. Wszystkie silniki będą mogły współpracować z 8-biegową przekładnią automatyczną. Co ciekawe samochód ma być dostępny w specjalnej wersji stylistycznej "Ti", która będzie charakteryzowała się 19-calowymi obręczami (w standardzie będą 18 calowe koła) i stylistycznymi dodatkami.

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio dostępna będzie w sprzedaży w USA już w kolejnym miesiącu. Kiedy trafi do Europy i kiedy poznamy ceny? Tego jeszcze nie wiadomo.

zobacz galerię

Komentarze

 (2)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA