Alpine A110 E-ternite – elektryczna przyszłość marki

Marka Alpine pokazała wyjątkowy model A110 E-ternite. To w pełni elektryczna wersja dobrze znanego coupe, dotychczas oferowanego wyłącznie z napędem spalinowym.

Alpine A110 E-Ternite fot. materiały prasowe
Alpine A110 E-Ternite

Alpine od 2017 roku produkuje lekkie, zwinne coupe A110, dostępne z napędem spalinowym. W czasach, kiedy elektromobilność odmieniana jest przez wszystkie przypadki, włodarze firmy stanęli przed poważnym problemem, który mógł oznaczać ponowne zamknięcie marki. Alternatywą jednak okazało się przejście na napędy elektryczne i tak też przyszłość Alpine widzi szef koncernu Luca de Meo. W tym celu podczas niedawnego Grand Prix Francji Formuły 1 pokazano niezwykły prototyp w pełni elektrycznego Alpine A110, nazwanego E-ternite. Samochód jest nieco cięższy od swojej spalinowej odmiany, ale przyrost masy tylko nieznacznie pogorszył osiągi.

Alpine A110 E-ternite – zapowiedź nowego rozdziału

Owocem pracy inżynierów Alpine jest w 100 proc. elektryczne A110 E-ternité, powstałe dla uczczenia 60. rocznicy A110 Berlinette. Z punktu widzenia koncepcji „restomod” model A110 jest idealnym materiałem wyjściowym do prac badawczych. Od tego momentu cel był jasny – chodziło o zelektryfikowanie przyszłych modeli Alpine. Zaczęło się od Alpine A110, kultowego sportowego samochodu powszechnie cenionego za swoją lekkość i zwinność. Wszystko to w ramach rozsądnego budżetu.

Założenia techniczne były proste: zelektryfikować A110 z zachowaniem osiągów, stabilizacji nadwozia i zwinności wersji spalinowej z wykorzystaniem mocnych stron, bogatego doświadczenia i zaawansowanych technologii Grupy Renault. Jako że Alpine jest jedną z marek należących do Grupy Renault, całkiem oczywiste było sprawdzenie w pierwszej kolejności, co już było dostępne na potrzeby tego nowego projektu w banku podzespołów i technologii. Moduły akumulatora trakcyjnego są identyczne jak w elektrycznym Megane E-Tech. W celu uzyskania optymalnego rozkładu masy i znalezienia miejsca dla dwunastu modułów akumulatora, konieczne było zaprojektowanie dla A110 specjalnych casingów (strukturalnych obudów) i odpowiednie zmodyfikowanie wewnętrznej konstrukcji. W rezultacie cztery moduły trafiły na przód samochodu, a osiem na tył. Pomimo dodania dwunastu modułów całkowita masa Alpine A110 E-ternité pozostaje wciąż bardzo mała – zwiększa się o zaledwie 258 kg dzięki niewielkiej łącznej masie wszystkich modułów (392 kg).

Jeśli chodzi o skrzynię biegów, żadna z dostępnych w ramach marki konstrukcji nie pozwalała konstruktorom z Alpine na spełnienie założeń technicznych projektu A110 E-ternité. Skrzynia została więc zaprojektowana przez Alpine we własnym zakresie, we współpracy z dotychczasowym dostawcą. Ma podwójne sprzęgło (DCT) i elektroniczny układ sterowania, jak w spalinowej wersji A110, ale wymiary sprzęgieł zostały zwiększone, aby umożliwić przenoszenie dużego momentu obrotowego. Rozwiązanie w postaci podwójnego sprzęgła pozwala wyeliminować wahania momentu obrotowego przy zachowaniu kompaktowej budowy i lekkości całej konstrukcji.

Zobacz także: Alpine A110 S vs. Renault Megane R.S. Trophy-R - TEST

Alpine A110 E-ternite – dane techniczne

  Alpine A110 spalinowy Alpine A110 E-ternite
Maksymalny moment obrotowy 320/340 Nm 300 Nm
Maksymalna moc 215/221 kW 178 kW
Przyspieszenie 0-100 km/h 4,4/4,2 s 4,5 s
Maksymalna prędkość 260/280 km/h do 250 km/h
1000 m ze startu zatrzymanego 22,8/22,4 s 23,7 s
Masa własna 1120 kg 1378 kg (docelowo 1320 kg)
Rozkład masy przód/tył 43/57 42/58
Zasięg (WLTP) 550 km 420 km
Skrzynia biegów DCT 7 Getrag DW30 Alpine DCT 2
Liczba przełożeń 7 2

 

 

 

Zobacz również:
REKLAMA