Alpine A110 R Fernando Alonso – rzutem na taśmę (Paris Motor Show 2022)

Alpine prezentuje na targach w Paryżu najnowsze A110 R – lżejsze i szybsze od A110 S. W ramach tego modelu powstaną też 32 egzemplarze specjalnej wersji z nazwiskiem Fernando Alonso, mimo że ten z końcem sezonu opuszcza swój zespół.

Alpine A110 R Fernando Alonso fot. materiały prasowe
Alpine A110 R Fernando Alonso

Rzutem na taśmę Alpine zaprezentowało bardziej podrasowaną edycję modelu Alpine A110 R, sygnowaną nazwiskiem dwukrotnego mistrza świata F1 Fernando Alonso. To ostatni moment, bowiem Hiszpan stał się niedawno bohaterem transferu sezonu, ogłaszając odejście z zespołu Alpine i przejście do Aston Martina. Ale ponieważ mistrz brał czynny udział w opracowaniu modelu i dostrojeniu jego wyjątkowego zawieszenia, a nawet decydował ponoć o wyborze odcienia lakieru nadwozia, nie mogło być innej decyzji, jak wypuszczenie A110 R Fernando Alonso w świat. Co z tego, że prawdopodobnie zamówione egzemplarze dotrą do klientów w momencie, kiedy Hiszpan będzie już reprezentował inne barwy. Ważne, że auto wygląda świetnie i jeszcze lepiej jeździ.

Alpine A110 R Fernando Alonsofot. materiały prasowe
Alpine A110 R Fernando Alonso

Alpine A110 R – radykalna maszyna drogowa

Przypomnijmy, że Alpine A110 R nazywany jest przez producenta słowem „radykalny”. Już na pierwszy rzut oka widać, że nie ma z nim żartów. Karbon użyty został tutaj niemal wszędzie, gdzie to tylko możliwe, prowadząc do obniżenia masy o 34 kg w stosunku do A110 S. Karbonowa przednia klapa „urywa” 2,9 kg, a zestaw karbonowych obręczy kół to kolejnych 12,5 kg. W kabinie znajdziemy kubełkowe fotele Sabelt z 6-punktowymi pasami bezpieczeństwa, oszczędzające 5 kg, a wisienką na torcie jest zastąpienie tylnej szyby zaślepką z włókna węglowego.

Masa jest istotna, ale wcale nie mniej ważne są właściwości aerodynamiczne. Tutaj inżynierowie poczynili daleko idące modyfikacje w stosunku do A110 S, wpływające na zwiększenie siły docisku. Bardziej wydatny dyfuzor zyskał dodatkowe boczne lotki poprawiające przepływ powietrza, a na pokrywie silnika zamontowany został spoiler o nieco bardziej agresywnym niż w A110 S ustawieniu i generujący nawet 29 kg docisku. Kolejnych 14 kg pochodzi od kanałów powietrznych w przedniej części auta.

Alpine A110 R Fernando Alonsofot. materiały prasowe
Alpine A110 R Fernando Alonso

Jeśli chodzi o osiągi Alpine A110 R maksymalna prędkość wyniesie 285 km/h, czyli o 10 km/h więcej niż w A110 S. Przyrost wynika z 5-procentowej redukcji oporów powietrza. W kwestii przyspieszenia natomiast spory wpływ miało obniżenie masy. Tutaj udało się uzyskać czas sprintu do setki na poziomie 3,9 sekundy, w porównaniu do 4,2 sekundy w wykonaniu A110 S. Pozostałe zmiany to m.in. obniżenie zawieszenia o 10 mm na stałe i o dodatkowych 10 mm w trybie torowym, usztywnienie stabilizatorów o 10 proc. z przodu i 25 proc. z tyłu czy o 10 proc. sztywniejsze sprężyny. Na dokładkę otrzymamy regulowaną siłę tłumienia amortyzatorów i opony Michelin Pilot Sport Cup 2. W kabinie, poza wspomnianymi fotelami kubełkowymi i brakiem widoczności przez tylną szybę, której tu po prostu nie ma, uwagę zwracają tekstylne taśmy do zamykania drzwi i wszechobecna mikrofibra, redukująca ryzyko oślepienia odblaskami słońca.

Alpine A110 R Fernando Alonso – bardziej radykalny

Jak przystało na wersję z nazwiskiem dwukrotnego mistrza F1 i triumfatora wielu innych serii wyścigowych, w tym zwycięzcy Le Mans i zawodnika Dakaru, A110 R Fernando Alonso jest jeszcze mocniej usportowioną odmianą „eRki”. Mamy tu na przykład regulowane zawieszenie o zmiennej wysokości, nad ustawieniami którego pracował sam mistrz. Dodajmy, że powstaną zaledwie 32 sztuki tego wyjątkowego auta, po jednym za każde wygrane Grand Prix Formuły 1. Co ciekawe, żadnego wyścigu Hiszpan nie wygrał dla Alpine, za to 17 z nich miało miejsce w barwach Renault. Reszta to Ferrari i McLaren.

Alpine A110 R Fernando Alonsofot. materiały prasowe
Alpine A110 R Fernando Alonso

Alpine A110 R Fernando Alonsofot. materiały prasowe
Alpine A110 R Fernando Alonso
Zobacz również:
REKLAMA