Aplikacje do płacenia za autostrady

Kolejki na bramkach autostradowych powoli odchodzą w niepamięć za sprawą aplikacji do płacenia za autostrady. Jak poruszać się po płatnych odcinkach, także tych objętych systemem e-TOLL?

| Data aktualizacji: 2021-11-29
Bramki na autostradzie Shutterstock
Bramki na autostradzie, fot. Shutterstock
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 91 400 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY
  • Od 1.10.2021 r. viaTOLL zastąpiony został nowym system e-TOLL.
  • Od 1.12.2021 r. zniknęły szlabany na państwowych płatnych odcinkach A2 i A4, a płatność obowiązuje w ramach systemu e-TOLL.
  • Alternatywą dla rządowej aplikacji e-TOLL są łatwiejsze w obsłudze aplikacje Autopay, Spark, mPay i inne.

Aktualizacja 1.12.2021: Przybywa aplikacji, które pozwalają omijać kłopotliwą w obsłudze rządową aplikację e-TOLL. Ich zalety to m.in. możliwość podpięcia karty płatniczej, zamiast konieczności dokonywania przedpłaty na konto. To także uproszczony proces rejestracji, a w większości przypadków także brak śledzenia, w przeciwieństwie do aplikacji rządowej. Wśród aplikacji umożliwiających płacenie na państwowych odcinkach autostrad wymienić można Autopay, Spark, mPay, ale z każdym dniem przybywa kolejnych. Najpopularniejszą z nich jest Autopay, umożliwiająca już znacznie wcześniej opłacanie przejazdów na autostradzie A1 i A4 Kraków-Katowice. Z kolei Spark czy mPay nie wymagają śledzenia, a umożliwiają prosty zakup e-biletu.

Więcej o likwidacji bramek na państwowych autostradach od 1 grudnia 2021 roku i korzystaniu z aplikacji umożliwiających opłacanie przejazdów znajdziecie tutaj.

Przypominamy także, że od 1.12.2021 roku na płatnych odcinkach państwowych autostrad A2 i A4 zlikwidowane zostały bramki, a płatność za przejazd dokonywana będzie w systemie e-TOLL.

Autopay w prostych krokach

Aby móc automatycznie opłacać przejazd za pomocą Autopay na płatnych drogach należy wejść na stronę autopay.pl/e-toll, skonfigurować konto firmowe w ramach Autopay Flota oraz zgłosić pojazdy, które mają zostać włączone do systemu e-TOLL. Chcąc korzystać z automatycznych rozliczeń za pomocą Autopay, zgłoszone pojazdy muszą posiadać tzw. OBU (urządzenie pokładowe podłączane do akumulatora, zapalniczki lub stacyjki pojazdu).

Podczas rejestracji w systemie Autopay Flota, należy ustanowić zabezpieczenie na swoim koncie (jako wpłatę pieniężną). Po przejazdach wystawiane będą noty obciążeniowe za każdy przejazd, podobnie jak w rozwiązaniach znanych choćby z kart flotowych. Rozliczenia z systemem e-TOLL za pośrednictwem Autopay odbywają się w pełni automatycznie.

Rejestracja do systemu e-TOLL za pomocą Autopay Flota oraz rozliczanie opłat za pomocą Autopay niesie szereg korzyści dla przedsiębiorców i właścicieli flot. Oprócz możliwości automatycznego poboru opłat za niemal każdy odcinek płatnej drogi w Polsce jest to także m.in. otrzymywanie zbiorczych faktur za wszystkie opłacone przejazdy, dostęp do rozbudowanych raportów, tańsze przejazdy autostradą A4 Katowice-Kraków oraz możliwość odliczenia od podatku do 500 zł od każdego zarejestrowanego w e-TOLL pojazdu.

Autopay dla kierowców indywidualnych

System e-TOLL umożliwia także uiszczanie opłat drogowych przez kierowców pojazdów osobowych. Zgodnie z planem, od 1 grudnia 2021 roku otwarte zostały wszystkie bramki na płatnych odcinkach państwowych autostrad A2 Konin – Stryków oraz A4 Wrocław – Sośnica, czyli nie jest już możliwe wnoszenie opłaty za przejazd przy punktach poboru opłat. Oznacza to, że kierowcy aut lekkich muszą płacić za przejazd przy użyciu aplikacji e-TOLL lub kupując wcześniej bilet autostradowy.

Zespół Autopay wdrożył już rozwiązanie dla biletu autostradowego, czyli opcję dla klientów indywidualnych. Autopay działa już także na odcinkach państwowych płatnych autostrad i umożliwia pominięcie kłopotliwej aplikacji e-TOLL, choć wciąż wymaga udostępniania lokalizacji (można tego uniknąć, korzystając z innych aplikacji, do zakupu e-biletu - np. Spark, mPay)

Jak działa e-TOLL?

E-TOLL to następca systemu poboru opłat viaTOLL, dobrze znanego polskim kierowcom ciężarówek. Z systemu e-TOLL korzystać mają zarówno kierowcy pojazdów ciężkich, jak i aut osobowych. Celem nowego systemu jest usprawnienie przejazdu po wybranych odcinkach dróg poprzez wyeliminowanie konieczności uiszczania opłat na bramkach oraz popularyzację elektronicznych płatności za autostrady.

Działanie systemu e-TOLL oparte jest na technologii pozycjonowania satelitarnego. System wyznacza pozycję użytkownika przy zastosowaniu pozycjonowania satelitarnego z wykorzystaniem wirtualnych bramownic. Aby dane lokalizacyjne trafiły do systemu, auta zobowiązane są do skorzystania z jednego z kilku dostępnych rozwiązań:

  • aplikacji mobilnej Ministerstwa Finansów e-TOLL PL, dostępnej na telefony z systemem Android i iOS;
  • lokalizatora fabrycznie zamontowanego w pojeździe, czyli tzw. ZSL (Zewnętrznego Systemu Lokalizacyjnego);
  • urządzenia pokładowego, tzw. OBU (On Board Unit).

Korzystanie z e-TOLL wymaga rejestracji w systemie oraz akceptacji regulaminu. Dla większości właścicieli firm transportowych i przewozowych przejście na e-TOLL wiąże się także z wymianą urządzeń pokładowych (certyfikowanych przez Ministerstwo Finansów). Wymianę urządzeń należy dokonać do końca września, gdy przestanie działać stary system viaTOLL.

Więcej w poniższym artykule, który zbiera informacje o płatnościach za autostrady w Polsce za pomocą aplikacji na smartfon. Polecamy też artykuł, w którym piszemy o nowych przepisach, wprowadzających zmiany w płatnościach za drogi i autostrady w Polsce.

Od wielu miesięcy istnieje prosty sposób na ominięcie kolejek na bramkach autostradowych. A przynajmniej na dwóch ich odcinkach – A1 Toruń-Gdańsk oraz od niedawna na A4 Kraków-Katowice. Tam, z pomocą aplikacji na smartfon, przejedziesz szybciej, bo z ominięciem korków i bez zatrzymywania się. Co więcej, nie ryzykujesz zarażenia koronawirusem, bo płatność odbywa się automatycznie, z wykorzystaniem tzw. video tollingu, czyli systemu odczytującego tablice rejestracyjne pojazdu.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

W niedalekiej przyszłości system ma zostać rozszerzony o płatne odcinki autostrady A2 zarządzane przez spółki Autostrada Wielkopolska, jak i trasy zarządzane przez GDDKiA – A2 Stryków-Konin oraz A4 Bielany Wrocławskie-Sośnica.

Korzystanie z aplikacji jest banalnie proste, a przy tym bezpieczne. Nie musisz otwierać okna, fizycznie płacić na bramkach, kupować specjalnego urządzenia, ani nawet zatrzymywać się przed szlabanem. Wystarczy, że w swoim telefonie zainstalujesz aplikację do płacenia za autostrady lub po prostu zarejestrujesz się w systemie, a będziesz mógł uiścić opłatę za nie drogą internetową, bez ryzyka i bez konieczności stania w korkach.

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Oto zestaw aplikacji, z pomocą których możesz podróżować polskimi autostradami płacąc za pomocą telefonu:

  • Autopay – aplikacja obsługuje płatności na A1 Toruń-Gdańsk oraz A4 Kraków-Katowice i na państwowych odcinkach A2 i A4
  • SkyCash – aplikacja obsługuje płatności na A1 Toruń-Gdańsk oraz A4 Kraków-Katowice
  • Spark – aplikacja obsługuje płatności na państwowych odcinkach A2 i A4 (zakup e-biletu)
  • mPay aplikacja obsługuje płatności na państwowych odcinkach A2 i A4 (zakup e-biletu)
  • większość aplikacji bankowych

Aplikacja AutopayMateriały prasowe
Aplikacja Autopay

Jak płacić za autostradę aplikacją Autopay?

Obecnie najbardziej uniwersalną aplikacją jest Autopay, bowiem działa ona zarówno na A1, jak i A4, a niebawem także w ramach e-TOLL na państwowych płatnych odcinkach A2 i A4.

Jak płacić za autostradę za pomocą aplikacji?

  1. Załóż konto w systemie Autopay – w aplikacji mobilnej lub przez stronę www

  2. Dodaj dane swojego pojazdu

  3. Wybierz metodę płatności – karta płatnicza lub usługa „zapłać z Play”

  4. Korzystaj z wyznaczonych bramek na autostradzie, jedynie zwalniając przed szlabanem, żeby system odczytał tablicę rejestracyjną. Płatność pobierana jest automatycznie.

Co ważne, na odcinkach A1 i A4 Kraków-Katowice nie trzeba mieć przy sobie telefonu, ponieważ dane pojazdu i karty płatniczej zostają zapisane w systemie. System video tollingu działa, rozpoznając numer rejestracyjny pojazdu, na bazie którego dokonuje automatycznej płatności. Natomiast jadąc przez państwowe odcinki płatnych autostrad telefon jest konieczny, ze względu na konieczność zlokalizowania użytkownika i zatwierdzenia rozpoczęcia pobierania opłaty.

REKLAMA

W momencie zbliżania się pojazdu do autostrad opłacanych w systemie e-TOLL, Autopay wysyła powiadomienie push informujące, że za chwilę zostanie zakupiony bilet. System Autopay sam odczyta lokalizację samochodu w momencie wjazdu na płatny odcinek autostrady. Płatność za przejechany odcinek autostrady zostanie pobrana automatycznie z karty po zakończonym przejeździe. Co istotne, korzystając z aplikacji, nie można mieć włączonego trybu oszczędzania baterii lub trybu samolotowego. Można skorzystać z serwisu dontkillmyapp.com, żeby sprawdzić szczegółowe ustawienia baterii – niektóre systemy mają własną strategię zarządzania baterią w aplikacji, być może konieczne będzie dodanie Autopay do wyjątków. Jeśli do aplikacji podpiętych jest więcej pojazdów wymagane jest także wcześniejsze wskazanie samochodu, którym będziemy się poruszać po autostradzie.

Spark, mPay - zakup e-biletu, bez śledzenia

Chcąc uniknąć jakiegokolwiek śledzenia przez aplikację, skorzystać można z aplikacji Spark, mPay, itp., które umożliwiają zakup biletu elektronicznego. Ten ważny jest przez 48 godzin od zakupu. Wystarczy podać odcinek autostrady i podstawowe dane pojazdu. W przypadku niewykorzystania biletu, można go zwrócić w prosty sposób. Jak to zrobić, obrazuje poniższe nagranie:

REKLAMA

REKLAMA

Na których odcinkach autostrad działa płatność aplikacją?

W obecnej chwili system płatności z wykorzystaniem video tollingu i aplikacji działa na odcinkach autostrad:

  • A1 Gdańsk-Toruń (AmberOne), zarządzanej przez GTC
  • A4 Kraków-Katowice, zarządzanej przez Stalexport (do 30 czerwca 2020 roku obowiązuje niższa stawka przy płatności aplikacją)

Oprócz tego aplikacja Autopay obsuguje także płatności e-TOLL dla państwowych odcinków płatnych autostrad:

  • A2 Konin-Stryków
  • A4 Wrocław-Sośnica

Jak wyglądają oznaczenia autostradowych bramek obsługujących płatności za pomocą aplikacji?

Bramki na autostradzie A1 AmberOne, obsługujące płatności Autopay lub Skycash, oznaczone są napisem "AmberGO". Są one wyposażone w kamery, które rozpoznają numer rejestracyjny zbliżającego się pojazdu dodany w aplikacji i automatycznie podnoszą szlaban. Po wyjeździe należna opłata zostaje pobrana z podpiętej karty płatniczej lub doliczona do rachunku telefonicznego w Play. Cały proces zajmuje maksymalnie kilka sekund.

Oznaczenia płatności aplikacją na autostradzie A1

W przypadku autostrady A4 wygląda to podobnie, co do zasady działania, choć oznaczenie jest inne. Bramki oznaczone są żółtymi kwadratami z czarnym symbolem kamery.

Oznaczenia płatności aplikacją na autostradzie A4

REKLAMA

Kiedy płatność aplikacją na pozostałych odcinkach autostrad?

Nie wiemy, co dalej z płatnościami za pomocą aplikacji na odcinku A2 Konin-Świecko.

Mapa autostrad w Polsce, źródło: GDDKiA

Jeszcze niedawno zarządca płatnych odcinków autostrady A2 Konin-Świecko, spółka Autostrada Wielkopolska, wstrzymywał się z decyzją do momentu wyboru systemu płatności na odcinku A2 Konin-Stryków, zarządzanego przez GDDKiA. W uzasadnieniu spółka podawała, że systemy używane na wszystkich płatnych odcinkach A2 powinny być spójne. Teraz wiemy, że tak nie jest, bowiem na państwowych autostradach wybrano inną metodę, niż znany z A1 i A4 videotolling, ale tak czy inaczej wszystkie te odcinki łączy możliwość opłacania należności za przejazd nimi z pomocą aplikacji Autopay. Wydaje się więc kwestią czasu, kiedy i na tym brakującym odcinku zapłacić będzie można aplikacją.

- Temat wprowadzenia nowego elektronicznego systemu poboru opłat na autostradach w Polsce jest przez nas na bieżąco śledzony i analizowany. Autostrada Wielkopolska pracuje nad elektronicznym systemem, który ułatwi wszystkim kierowcom - zarówno samochodów osobowych jak i ciężarowych, dokonywanie na bramkach opłaty za przejazd - mówił w rozmowie z auto motor i sportem Robert Stankiewicz, Doradca Zarządu ds. mediów.

Zobacz również:

REKLAMA

REKLAMA