Aplikacje do płacenia za autostrady

Kolejki na bramkach autostradowych powoli odchodzą w niepamięć za sprawą aplikacji Autopay do płacenia za autostrady. Jak poruszać się po płatnych odcinkach, także tych objętych systemem e-TOLL?

| Data aktualizacji: 2021-10-01
Bramki na autostradzie Shutterstock
Bramki na autostradzie, fot. Shutterstock
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 91 400 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY
  • Od 1.10.2021 r. viaTOLL zostanie zastąpiony nowym system e-TOLL.
  • Od 1.12.2021 r. znikną szlabany na państwowych płatnych odcinkach A2 i A4, a płatność obowiązywać będzie w ramach systemu e-TOLL.
  • Aplikacja Autopay obsługuje obecnie przejazdy autostradami prywatnymi A1 i A4, a niebawem obejmie także opłaty e-TOLL.

Aktualizacja 30.09.2021: Autopay to system do szybkich płatności, dzięki któremu kierowcy od 2019 r. mogą automatycznie, bez zatrzymywania się przy bramkach, opłacać przejazdy na autostradzie AmberOne A1 (Toruń-Gdańsk) oraz A4 Katowice - Kraków. Od 23 września za pomocą Autopay kierowcy mogą regulować płatności także za przejazdy drogami publicznymi objętymi systemem poboru opłat e-TOLL (w tym autostrady A2 Konin – Stryków oraz A4 Wrocław – Sośnica). Tym samym Autopay staje się rozwiązaniem umożliwiającym wygodne płatności za przejazd państwowymi i koncesjonowanymi odcinkami autostrad w Polsce. W pierwszej kolejności usługa Autopay jest dostępna dla firm, w tym dla jednoosobowych działalności gospodarczych. Wynika to z faktu, że e-TOLL jest przeznaczony przede wszystkim dla pojazdów ciężkich (powyżej 3,5t), zobowiązanych do opłacania tzw. e-myta.

Przypominamy także, że od 1.12.2021 roku na płatnych odcinkach państwowych autostrad A2 i A4 zlikwidowane zostaną bramki, a płatność za przejazd dokonywana będzie w systemie e-TOLL.

Autopay w prostych krokach

Aby móc automatycznie opłacać przejazd za pomocą Autopay na płatnych drogach należy wejść na stronę autopay.pl/e-toll, skonfigurować konto firmowe w ramach Autopay Flota oraz zgłosić pojazdy, które mają zostać włączone do systemu e-TOLL. Chcąc korzystać z automatycznych rozliczeń za pomocą Autopay, zgłoszone pojazdy muszą posiadać tzw. OBU (urządzenie pokładowe podłączane do akumulatora, zapalniczki lub stacyjki pojazdu).

Podczas rejestracji w systemie Autopay Flota, należy ustanowić zabezpieczenie na swoim koncie (jako wpłatę pieniężną). Po przejazdach wystawiane będą noty obciążeniowe za każdy przejazd, podobnie jak w rozwiązaniach znanych choćby z kart flotowych. Rozliczenia z systemem e-TOLL za pośrednictwem Autopay odbywają się w pełni automatycznie.

Rejestracja do systemu e-TOLL za pomocą Autopay Flota oraz rozliczanie opłat za pomocą Autopay niesie szereg korzyści dla przedsiębiorców i właścicieli flot. Oprócz możliwości automatycznego poboru opłat za niemal każdy odcinek płatnej drogi w Polsce jest to także m.in. otrzymywanie zbiorczych faktur za wszystkie opłacone przejazdy, dostęp do rozbudowanych raportów, tańsze przejazdy autostradą A4 Katowice-Kraków oraz możliwość odliczenia od podatku do 500 zł od każdego zarejestrowanego w e-TOLL pojazdu.

Autopay dla kierowców indywidualnych

System e-TOLL umożliwia także uiszczanie opłat drogowych przez kierowców pojazdów osobowych. Zgodnie z planem, od 1 grudnia 2021 roku otwarte zostaną wszystkie bramki na płatnych odcinkach państwowych autostrad A2 Konin – Stryków oraz A4 Wrocław – Sośnica, czyli nie będzie już możliwe wnoszenie opłaty za przejazd przy punktach poboru opłat. Oznacza to, że kierowcy aut lekkich będą płacili za przejazd przy użyciu aplikacji e-TOLL lub kupując wcześniej bilet autostradowy.

Aktualnie zespół Autopay pracuje nad rozwiązaniem dla biletu autostradowego, czyli nad opcją dla klientów indywidualnych. Szczegóły usługi będą podane do wiadomości późną jesienią.

Jak działa e-TOLL?

E-TOLL to następca systemu poboru opłat viaTOLL, dobrze znanego polskim kierowcom ciężarówek. Z systemu e-TOLL korzystać mają zarówno kierowcy pojazdów ciężkich, jak i aut osobowych. Celem nowego systemu jest usprawnienie przejazdu po wybranych odcinkach dróg poprzez wyeliminowanie konieczności uiszczania opłat na bramkach oraz popularyzację elektronicznych płatności za autostrady.

Działanie systemu e-TOLL oparte jest na technologii pozycjonowania satelitarnego. System wyznacza pozycję użytkownika przy zastosowaniu pozycjonowania satelitarnego z wykorzystaniem wirtualnych bramownic. Aby dane lokalizacyjne trafiły do systemu, auta zobowiązane są do skorzystania z jednego z kilku dostępnych rozwiązań:

  • aplikacji mobilnej Ministerstwa Finansów e-TOLL PL, dostępnej na telefony z systemem Android i iOS;
  • lokalizatora fabrycznie zamontowanego w pojeździe, czyli tzw. ZSL (Zewnętrznego Systemu Lokalizacyjnego);
  • urządzenia pokładowego, tzw. OBU (On Board Unit).

Korzystanie z e-TOLL wymaga rejestracji w systemie oraz akceptacji regulaminu. Dla większości właścicieli firm transportowych i przewozowych przejście na e-TOLL wiąże się także z wymianą urządzeń pokładowych (certyfikowanych przez Ministerstwo Finansów). Wymianę urządzeń należy dokonać do końca września, gdy przestanie działać stary system viaTOLL.

Więcej w poniższym artykule, który zbiera informacje o płatnościach za autostrady w Polsce za pomocą aplikacji na smartfon. Polecamy też artykuł, w którym piszemy o nowych przepisach, wprowadzających zmiany w płatnościach za drogi i autostrady w Polsce.

Od wielu miesięcy istnieje prosty sposób na ominięcie kolejek na bramkach autostradowych. A przynajmniej na dwóch ich odcinkach – A1 Toruń-Gdańsk oraz od niedawna na A4 Kraków-Katowice. Tam, z pomocą aplikacji na smartfon, przejedziesz szybciej, bo z ominięciem korków i bez zatrzymywania się. Co więcej, nie ryzykujesz zarażenia koronawirusem, bo płatność odbywa się automatycznie, z wykorzystaniem tzw. video tollingu, czyli systemu odczytującego tablice rejestracyjne pojazdu.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

W niedalekiej przyszłości system ma zostać rozszerzony o płatne odcinki autostrady A2 zarządzane przez spółki Autostrada Wielkopolska, jak i trasy zarządzane przez GDDKiA – A2 Stryków-Konin oraz A4 Bielany Wrocławskie-Sośnica.

Korzystanie z aplikacji jest banalnie proste, a przy tym bezpieczne. Nie musisz otwierać okna, fizycznie płacić na bramkach, kupować specjalnego urządzenia, ani nawet zatrzymywać się przed szlabanem. Wystarczy, że w swoim telefonie zainstalujesz aplikację do płacenia za autostrady lub po prostu zarejestrujesz się w systemie, a będziesz mógł uiścić opłatę za nie drogą internetową, bez ryzyka i bez konieczności stania w korkach.

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Oto zestaw aplikacji, z pomocą których możesz podróżować polskimi autostradami płacąc za pomocą telefonu:

  • Autopay – aplikacja obsługuje płatności na A1 Toruń-Gdańsk oraz A4 Kraków-Katowice
  • SkyCash – aplikacja obsługuje płatności na A1 Toruń-Gdańsk oraz A4 Kraków-Katowice
  • większość aplikacji bankowych

Aplikacja AutopayMateriały prasowe
Aplikacja Autopay

Jak płacić za autostradę aplikacją Autopay?

Obecnie najbardziej uniwersalną aplikacją jest Autopay, bowiem działa ona zarówno na A1, jak i A4, a niebawem także w ramach e-TOLL na państwowych płatnych odcinkach A2 i A4.

Jak płacić za autostradę za pomocą aplikacji?

  1. Załóż konto w systemie Autopay – w aplikacji mobilnej lub przez stronę www

  2. Dodaj dane swojego pojazdu

  3. Wybierz metodę płatności – karta płatnicza lub usługa „zapłać z Play”

  4. Korzystaj z wyznaczonych bramek na autostradzie, jedynie zwalniając przed szlabanem, żeby system odczytał tablicę rejestracyjną. Płatność pobierana jest automatycznie.

Co ważne, nie trzeba mieć przy sobie telefonu, ponieważ dane pojazdu i karty płatniczej zostają zapisane w systemie. System video tollingu działa, rozpoznając numer rejestracyjny pojazdu, na bazie którego dokonuje automatycznej płatności.

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Na których odcinkach autostrad działa płatność aplikacją?

W obecnej chwili system płatności z wykorzystaniem video tollingu i aplikacji działa na odcinkach autostrad:

  • A1 Gdańsk-Toruń (AmberOne), zarządzanej przez GTC
  • A4 Kraków-Katowice, zarządzanej przez Stalexport (do 30 czerwca 2020 roku obowiązuje niższa stawka przy płatności aplikacją)

Jak wyglądają oznaczenia autostradowych bramek obsługujących płatności za pomocą aplikacji?

Bramki na autostradzie A1 AmberOne, obsługujące płatności Autopay lub Skycash, oznaczone są napisem "AmberGO". Są one wyposażone w kamery, które rozpoznają numer rejestracyjny zbliżającego się pojazdu dodany w aplikacji i automatycznie podnoszą szlaban. Po wyjeździe należna opłata zostaje pobrana z podpiętej karty płatniczej lub doliczona do rachunku telefonicznego w Play. Cały proces zajmuje maksymalnie kilka sekund.

Oznaczenia płatności aplikacją na autostradzie A1

W przypadku autostrady A4 wygląda to podobnie, co do zasady działania, choć oznaczenie jest inne. Bramki oznaczone są żółtymi kwadratami z czarnym symbolem kamery.

Oznaczenia płatności aplikacją na autostradzie A4

REKLAMA

Kiedy płatność aplikacją na pozostałych odcinkach autostrad?

Trwają prace nad wprowadzeniem systemu opartego na video tollingu na pozostałych płatnych odcinkach autostrad:

  • A2 Konin-Świecko
  • A2 Stryków-Konin
  • A4 Bielany Wrocławskie-Sośnica

Mapa autostrad w Polsce, źródło: GDDKiA

Zarządca płatnych odcinków autostrady A2 Konin-Świecko, spółka Autostrada Wielkopolska, wstrzymuje się z decyzją do momentu wyboru systemu płatności na odcinku A2 Konin-Stryków, zarządzanego przez GDDKiA. W uzasadnieniu spółka podaje, że systemy używane na wszystkich płatnych odcinkach A2 powinny być spójne.

- Temat wprowadzenia nowego elektronicznego systemu poboru opłat na autostradach w Polsce jest przez nas na bieżąco śledzony i analizowany. Autostrada Wielkopolska pracuje nad elektronicznym systemem, który ułatwi wszystkim kierowcom - zarówno samochodów osobowych jak i ciężarowych, dokonywanie na bramkach opłaty za przejazd - mówi w rozmowie z auto motor i sportem Robert Stankiewicz, Doradca Zarządu ds. mediów.

- AWSA prowadzi dialog techniczny z Ministerstwem Infrastruktury i decyzja o tym, kiedy wdrożony zostanie videotolling i tym samym płatności za przejazd różnymi aplikacjami, zapadnie po pozytywnym zakończeniu rozmów. Liczymy na jak najszybsze zamknięcie dialogu technicznego, bo to będzie oznaczało realizację projektu bez zbędnej zwłoki z korzyścią dla wszystkich użytkowników Autostrady Wielkopolskiej - podsumowuje Robert Stankiewicz.

Kiedy możemy spodziewać się rozstrzygnięć? GITD ogłosił na początku roku przetarg na „zaprojektowanie, wykonanie, implementację, obsługę oraz utrzymanie systemu poboru opłat za przejazd od pojazdów lekkich metodą elektroniczną z wykorzystaniem automatycznej identyfikacji numerów rejestracyjnych pojazdów (Videotolling) na płatnych państwowych odcinkach autostrad A2 Konin - Stryków i A4 Bielany Wrocławskie – Sośnica.

Choć według ostatnich doniesień, wielokrotnie przesuwany termin przetargu mówił o kwietniu, to termin składania ofert został po raz kolejny zmieniony - tym razem na 25 maja 2020 roku.

Zgodnie z obietnicą, publikujemy również otrzymaną właśnie od GITD i MI odpowiedź na pytanie o przewidywany termin zakończenia sprawy i wyłonienia wykonawcy:

"Szanowny Panie Redaktorze, trwa procedura wyboru wykonawcy w ramach prowadzonego przez pion KSPO GITD postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na zaprojektowanie, wykonanie, implementację, obsługę i utrzymanie systemu poboru opłat za przejazd od pojazdów lekkich metodą elektroniczną z wykorzystaniem automatycznej identyfikacji numerów rejestracyjnych. Ze względu na złożone przez oferentów odwołania do KIO, czynnikiem mającym obecnie decydujący wpływ na termin wyboru wykonawcy zamówienia i na rozpoczęcie realizacji prac, jest ograniczony zakres działalności Krajowej Izby Odwoławczej w związku z sytuacją epidemiczną w kraju, co powoduje, że do czasu rozpatrzenia odwołań oferentów czynności w prowadzonym postępowaniu nie mogą zostać podjęte. Z uwagi na zaistniałą sytuację pierwotnie planowany termin wdrożenia usługi videotollingu może ulec przesunięciu."

Tyle od strony rządowej. W zasadzie więcej nie wiemy, niż wiemy. Jest jednak prawdopodobne, że w końcu (bliżej nieokreślonym czasowo) uda się dojść do porozumienia i ułatwić życie kierowcom, ujednolicając przynajmniej ten rodzaj płatności na płatnych odcinkach autostrad w Polsce.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA